Antonov Automatic Transmission

1b0f64.jpg

Published: 07:59 07.12.2005 GMT+1 /Source: Antonov plc /AEX: ANTO /ISIN: GB0000405349

Trading update - derde kwartaal 2005

7 december 2005

Antonov Plc, de automotive technologie onderneming, heeft in de afgelopen periode, die extreem druk was, significante vooruitgang geboekt met het op de markt brengen van de technologieën van de onderneming. Antonov heeft met succes het complexe transformatieproces doorlopen van een onderneming die zich met name richtte op onderzoek en ontwikkeling naar een onderneming met een focus op vercommercialisering van haar technologieën. De onderneming is nu zodanig gepositioneerd dat optimaal kan worden geprofiteerd van de grote interesse die in de auto-industrie is ontstaan voor de producten van Antonov.

Antonov Mechanical Module ("AMM")

In mei heeft Antonov aangekondigd zich met succes op de levendige Amerikaanse tuning markt te richten met de lancering van de AMM Supercharger. Antonov doet dit in samenwerking met Rotrex A/S en met behulp van de tuning-markt-leverancier Wheel-to-Wheel Tecstar. Hiermee heeft Antonov een positie verworven in een van 's werelds grootste markten voor tuning producten. Daarnaast geeft het de onderneming een duidelijker gezicht in deze sector.

Hierop volgend kondigde Antonov in september aan Neue ZWL Zahnradwerk (Leipzig, Duitsland) ("NZWL) te hebben verkozen tot productiepartner voor de productie van de AMM Supercharger voor de automotive markt. In november werd er vervolgens een overeenkomst getekend met daaraan gekoppeld een initiële kooporder. De eerste substantiële leveringen zullen volgens planning begin 2006 plaatsvinden.

Antonov heeft zeer goede reacties ontvangen na afloop van de SEMA in Las Vegas en de Performance Racing Trade Show in Orlando, waar de AMM Supercharger werd gelanceerd. De onderneming heeft verschillende verzoeken van autofabrikanten en diverse Tier 1 leveranciers ontvangen om de supercharger te mogen afnemen voor het doen van evaluatiestudies. Een van de aanvragen betreft een offerte voor het leveren tot 100.000 stuks per jaar. Dit resultaat onderstreept het succes van de strategie van Antonov om de AMM als een bewezen technologie op de markt te brengen.

Antonov Automatic Drive ("AAD")

Als gevolg van de aankondiging in April 2005 van het faillissement van MG Rover ontstond er enig oponthoud met betrekking tot de AAD. De onderneming voert nu direct gesprekken over de AAD met Shanghai Automotive Industry Corporation ("SAIC").

Er is ook grote interesse in deze technologie van andere Chinese autofabrikanten. Daarnaast is er vernieuwde interesse uit Japan en Europa voor de AAD. Deze interesse is het gevolg van de grote vraag naar een innovatieve en veelzijdige automatische transmissie-technologie.

De onderneming verwacht verder dat het succes van de AMM een positief effect zal hebben op de interesse van de industrie in de AAD. Antonov verwacht dat de productie van de AAD zoals gepland zal beginnen in 2008.

Dual Clutch Automatic transmission ("DCA")

De gedetailleerde besprekingen met SAIC over de productieplanning van de DCA gaan nog steeds door. De onderneming ondervindt wederom veel interesse van andere fabrikanten en de vooruitzichten voor verdere vooruitgang zijn goed. Antonov is momenteel in gesprek met verschillende potentiële partners voor het verlenen van mechatronische ondersteuning.

Net als met de AAD verwacht Antonov dat de DCA zal profiteren van positieve reacties op de AMM.

Financiering

De onderneming heeft momenteel de beschikking over een doorlopende kredietfaciliteit van haar grootste aandeelhouder Quivest BV, die haar aanzienlijke steun aan Antonov continueert. Deze flexibele financieringsstructuur geeft de onderneming de mogelijkheid om verwatering tot een minimum te beperken.

De verschuiving naar financiering door klanten als gevolg van de duidelijk sterkere commerciële positie van de onderneming zal een belangrijke factor zijn in de toekomstige ontwikkeling. Daarnaast zal Antonov blijven investeren in potentieel succesvolle nieuwe projecten.

Andere ontwikkelingen

In september kondigde Antonov aan dat dochteronderneming Antonov Automotive Technology BV een rechtsvordering heeft ingesteld tegen Toyota wegens het schenden van haar patenten. Het gaat daarbij om de techniek die is toegepast in de aandrijflijn van de Toyota Prius en de Lexus RX400h. De eerste behandeling vond plaats op 22 september 2005. De eerste hoorzitting staat gepland voor augustus 2006.

Zoals eerder aangegeven heeft Antonov besloten deze actie te ondernemen na zorgvuldig beraad met adviseurs en deskundigen op het gebied van patentrecht. De zaak is in Duitsland aanhangig gemaakt omdat het Duitse rechtssysteem de mogelijkheid biedt om relatief snel en tegen redelijke kosten een juridisch bindende uitspraak te krijgen. Antonov verwacht dat de rechtbank binnen twaalf maanden na de eerste behandeling tot een beslissing zal komen.

Naast de juridische stappen die zijn genomen gaat Antonov door met het voeren van gesprekken met Toyota, met als doel om tot een oplossing te komen voordat de juridische procedure tot een afronding komt.

Ter voorbereiding op de toenemende vraag van betalende klantenprogramma's en de vraag naar de AMM, zal er een verbeterd boekhoudsysteem worden geïmplementeerd binnen de gehele groep. Daarnaast is het projectmanagement verder versterkt in de aanloop naar de eerste programma's voor betalende klanten.

Vooruitzichten

Met de halfjaarcijfers heeft Antonov aangegeven een omzet voor volgend jaar te begroten van circa 2 miljoen, op basis van de goede vooruitgang die de onderneming tot op heden heeft gemaakt. Momenteel wordt er gekeken of de technologie van Antonov zal worden gebruikt in hoge volume toepassingen. Dit in combinatie met de orders zoals nu al ontvangen en de progressie die Antonov zal blijven maken in de ontwikkeling van haar producten geeft de onderneming het vertrouwen dat in 2006 een solide omzet gerealiseerd zal worden met goede marges.

John Moore, CEO van Antonov:

"De onderneming heeft in de loop van het jaar sterke vooruitgang geboekt. Veel van de maatregelen, die nodig zijn voor het veranderen van de focus op vercommercialisering van de technologieën van Antonov, zijn doorgevoerd. Het succes van onze strategie wordt bevestigd door de succesvolle lancering van de AMM, waarvan het volledige effect in 2006 zichtbaar zal worden. Ik zie het komende jaar dan ook vol vertrouwen tegemoet."