Vrije Universiteit Amsterdam


07.12.2005

C.W. Noorlander

aula

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

13:.5

Recht doen aan leerlingen en ouders. De rechtspositie van leerlingen en ouders in het primair en voortgezet onderwijs


Promotor: Prof.mr.drs. B.P. Vermeulen

Rechtspositie van onderwijs en leerling kan beter

De rechtspositie van leerlingen en ouders, en primair en voortgezet onderwijs, kan beter. Dat concludeert Niels Noorlander in zijn proefschrift. Noorlander stelt er de vraag hoe het recht op dit moment (de juridische) verhouding regelt tussen enerzijds het bevoegd gezag van de openbare en bijzondere school, en anderzijds leerlingen en ouders. Zijn tweede vraag is hoe deze verhouding zou kunnen worden verbeterd. De promovendus onderzocht onder meer welke grondwettelijke uitgangspunten aan de onderwijsverhouding ten grondslag liggen. Ook bracht hij de belangrijkste rechten en plichten van leerlingen, ouders en school in kaart.

Noorlander werkt dit uit op het gebied van schoolkeuze en toelating, de uitoefening van grondrechten in de school, de kwaliteit van het onderwijs als onderdeel van de onderwijsverhouding, de beoordeling van onderwijsprestaties en toepassing van de tuchtmaatregelen in de school. Noorlander concludeert dat de juridische basis van de rechtspositie van leerlingen en ouders op dit moment erg smal is; deze is vooral opgebouwd uit jurisprudentie. Noorlander pleit er daarom voor de wederzijdse rechten en plichten van school, leerlingen en ouders duidelijk te verankeren in de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs.

Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:

dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:

T 020 59 85666
E communicatie@dienst.vu.nl

Voor meer informatie over VUmc:

T 020 44 43444
E communicatie@vumc.nl