Campina

Campina innovaties zijn blijvers

Optimel vla en yoghurt bosvruchten, Mona Vlatoetje, Campina Yoghurt en Vla in top 20 van innovaties die na twee jaar hoogste omzet genereren

De innovaties van Campina zijn geen eendagsvliegen, maar blijvers. Vier Campina innovaties behoren tot de 20 introducties in de Nederlandse supermarkt die twee jaar na dato de meeste omzet genereren. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau IRI, gepubliceerd in het vakblad Foodmagazine.

In de top 20 staan vijf zuivelproducten, waarvan vier van Campina. Innovatie is een van de speerpunten in de strategie van Campina . Campina vindt onderscheidende producten en productconcepten essentieel om als onderneming met haar merken voor consumenten en afnemers blijvend waarde toe te voegen aan melk en zuivel. Campina Optimel vla bezet in de top 20 van innovatie-stayers de vijfde plaats. De drie smaakvarianten van de vla met nul procent vet, zonder toegevoegde suikers realiseren op jaarbasis een consumentenomzet van EUR 7,5 miljoen. Volgens IRI heeft de toevoeging van de smaakvariant karamel de omzet verder laten groeien. In Duitsland heeft Campina Optimel vla een zusje in de vorm van Campina Optiwell pudding. Op de elfde plaats van de 20 beste stayers prijkt Mona Vlatoetje met een jaaromzet van 5,3 miljoen euro. Dit Nederlandse zusje van de Duitse Campina Strudel reeks laat nog steeds een groeiende omzet zien. Campina Optimel yoghurt bosvruchten, in 2003 geïntroduceerd als nieuwe variant naast aardbeien en perzik, heeft in z'n eentje inmiddels een omzet van 4,2 miljoen euro, aldus IRI. Na de bosvruchtenvariant van Campina Optimel yoghurt staat op de 18e plek Campina Yoghurt en Vla. In 2003 introduceerde Campina de vanillevariant van deze nieuwe variatie op het dubbelconcept. Campina had al dubbelvla en dubbelyoghurt, maar nog niet yoghurt en vla in één pak. Eind 2004 kwam er ook nog de frambozenvariant bij. Campina Yoghurt en Vla is nu goed voor een consumentenomzet van 4,2 miljoen euro.

Recente successen
Inmiddels heeft Campina een nieuwe innovatie gelanceerd op dit gebied. Na 'dubbel' is er nu 'triple' in de vorm van Campina Yoghurt Flip (twee smaken yoghurt en vruchtensiroop) en Campina Vla Flip (de aloude Nederlandse vlaflip uit een literpak). Binnen korte tijd kochten Nederlandse consumenten er meer dan één miljoen pakken van. Een ander recent succes is het Boordevol assortiment van Mona.