Gemeente Sittard-Geleen

PERSBERICHT

Dienstverlening scoort voldoende in 3e internetpeiling:

Gemeente moet meer meedenken met de klant

Sittard-Geleen, 25-11-2005 - Het internetpanel van Sittard-Geleen heeft in haar derde peiling de dienstverlening van de Servicelijn Wijk en de Stadswinkels beoordeeld. De panelleden hebben zich ook uitgesproken over het beeld dat ze hebben van de gemeentelijke organisatie. Het panel beoordeelt de dienstverlening van de Stadswinkels met een voldoende. Wel vindt men dat de ambtenaren zich beter moeten inleven in de vraag van de klant. De panelleden willen dat de gemeentelijke website meer mogelijkheden biedt.

Snelle service
De servicelijn wijk is bij een kwart van de panelleden bekend. De panelleden zijn het meest tevreden over het nakomen van afspraken via de Servicelijn. Minder tevreden is men over de snelheid waarmee het verzoek of de vraag wordt behandeld. Het panel wenst dat de Servicelijn de telefoon sneller opneemt, beter doorverbindt en de melding sneller afhandelt.

De dienstverlening die via de Stadswinkels wordt aangeboden krijgt een voldoende (6,8). Het panel vindt een correcte bejegening en een goede communicatie belangrijk. Ook wil men niet 'van het kastje naar de muur' worden gestuurd. De openingstijden en bereikbaarheid van de Stadswinkels vindt men het minst belangrijk.

Afspraken nakomen

Uit de eerdere internetpeilingen kwam naar voren dat veel panelleden de gemeente als afstandelijk ervaart. In de derde peiling is dit verder onderzocht. Gebleken is dat dit vooral komt door het taalgebruik van ambtenaren en door de trage informatieverstrekking. Bij het College (60%) en de Raad (72%) heeft men het gevoel dat de inbreng van de burger niet serieus wordt genomen. Het verbeteren van deze houding kan volgens het panel vooral door het (beter) nakomen van afspraken, het tonen en vergroten van betrokkenheid. Ook vindt het panel dat er beter moet worden geluisterd naar de burgers, dat de gemeente vaker positief nieuws moet brengen en meer aandacht moet hebben voor de wijken.

Tot slot geven panelleden aan dat de gemeente meer dienstverlening via internet aan moet bieden. Ze willen formulieren en beleidsstukken kunnen downloaden en een paspoort of vergunning kunnen aanvragen.

Verbeteracties
De gemeente Sittard-Geleen heeft al verschillende acties uitgezet. Zo krijgen ambtenaren trainingen zoals klantgericht schrijven om de dienstverlening verder te verbeteren. Ook loopt nu een publiciteitscampagne rondom het project 'Schoon Heel en Veilig' die onder meer de bekendheid met de Servicelijn moet verbeteren. De website moet een spilfunctie gaat vervullen in de gemeentelijke informatievoorziening en dienstverlening. Een nieuwe website met meer mogelijkheden is op komst. Volgend jaar gaat deze van start. Met deze nieuwe website komen wij tegemoet aan de wensen van de klant om meer informatie via internet te krijgen en meer formulieren te kunnen downloaden. ervaren.

De rapporten van internetpeilingen zijn te downloaden via de gemeentelijke website www.sittard-geleen.nl. onder de rubriek contact - internetpanel