Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Lesmethode anderstalige ouderen en sociale redzaamheid Allochtonen en vergrijzing

Nederland vergrijst. Ook het aantal allochtone ouderen neemt toe. Wie zijn deze ouderen en waaraan hebben zij behoefte? Welke nieuwe uitdagingen biedt deze groep voor de verschillende gemeentelijke instanties? Hoe kan de sociale redzaamheid van de ouderen worden gestimuleerd? Deze vragen staan centraal tijdens de conferentie over Allochtone ouderen en sociale redzaamheid, op donderdag 8 december aan de Vrije Universiteit.

De conferentie vindt plaats naar aanleiding van het verschijnen van de lesmethode Thuis! Sociale redzaamheid van anderstalige senioren. De methode is ontwikkeld door de afdeling Nederlands als Tweede Taal van de VU, in opdracht van FORUM, instituut voor multiculturele ontwikkeling. Met behulp van deze leergang kunnen anderstalige senioren zich (bij voorkeur in groepsverband) voorbereiden op het ouder worden in Nederland en daarnaast op een speelse manier hun Nederlands verbeteren. De thema's sluiten nauw aan bij de belevingswereld van allochtone senioren en informeren hen over allerlei relevante onderwerpen, zoals gezondheid, geldzaken en culturele wetenswaardigheden, maar ook over het correct invullen van een acceptgiro en goedkoper bellen naar het buitenland.

De situatie van de vergrijzende allochtone Nederlander wordt tijdens de conferentie vanuit verschillende invalshoeken toegelicht door medewerkers van onder meer het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de stichting 55 Plus Educatief. Voorzitter is Miep van Diggelen, directeur van het Amsterdams Centrum Buitenlanders.