Edelman - DLV


8 - 12 - 2005

BT verzorgt internetbankieren van Friesland Bank

Particuliere klanten van Friesland Bank kunnen sinds kort veilig internetbankieren. De hosting is in handen gegeven van BT: van ontwerp en bouw tot beheer en beveiliging van de infrastructuur inclusief het netwerk. Met het vijfjarige contract is een waarde van enkele miljoenen euros gemoeid. Het uitbesteden van het beheer en beveiliging aan BT vormt een ideale oplossing voor banken die hun klanten internetbankieren willen aanbieden maar de hosting niet in eigen huis willen doen.

De particuliere klanten van Friesland Bank kunnen zich onder meer via de website van de bank opgeven voor internetbankieren. Daarna krijgen zij een Easykey (een codecalculator voor veilig internetbankieren) toegestuurd. De dienst is vorige maand live gegaan en we hebben inmiddels zon tienduizend aanvragen van klanten, aldus Eelco Koehoorn, vennootschapsdirecteur van Friesland Bank.

De Easykey is slechts een van de security-aspecten waaraan in de ontwikkeling veel aandacht is besteed. Zo is het technische en applicatiebeheer in handen van BT en is BT tevens verantwoordelijk voor het waarborgen van de integriteit van transactiegegevens, de beveiliging tegen aanvallen van buitenaf (hackers) en de algehele continuïteit van de dienstverlening.

Friesland Bank koos ervoor om het beheer van internetbankieren uit te besteden aan een deskundige partij. Vanwege het vertrouwelijke en bedrijfskritieke karakter van de dienst stelde de bank zeer hoge eisen, vertelt Michel De Coster, Country Manager van BT Benelux. De keuze viel op ons omdat wij een complete en passende oplossing bieden en ervaring hebben met veilige oplossingen voor de financiële sector. Ook de snelheid en betrouwbaarheid van levering speelden mee in de overwegingen van de bank, net als de kwaliteit van onze datacenters, waar de oplossing wordt gehost. De professionele aanpak en de bereidheid van BT tot partnership gaven ten slotte de doorslag.

BT levert de veilige netwerkverbindingen en de systemen, verzorgt het systeem- en applicatiebeheer. Friesland Bank hoeft alleen maar de transactiegegevens in haar eigen systemen te verwerken.

Met de oplossing voor internetbankieren voldoet Friesland Bank aan een toenemende vraag uit haar klantenkring. Vanuit het kantorennetwerk en het Service Center (call center) onderscheidde de regionale bank zich al door een zeer persoonlijke betrokkenheid bij de klant. Daar voegt de bank nu internetbankieren bij, een service die de grote Nederlandse banken al aan hun klanten bieden.

Friesland Bank hoopt de dienstverlening in de toekomst uit te breiden met internetbankieren voor zakelijke klanten en internetbeleggen voor particulieren, evenals verzekeren via internet voor beide groepen.

Over Friesland Bank
Friesland Bank NV is een zelfstandige bank met de noordelijke helft van Nederland als werkgebied. Persoonlijke dienstverlening wordt gecombineerd met professionele expertise. Medio 2005 had de bank een balanstotaal van 9,4 miljard euro.

Over BT
BT is één van s werelds grootste leveranciers van communicatieoplossingen, met klanten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en Australië. De kernactiviteiten van BT omvatten de levering van IT- en netwerkdiensten, lokale, landelijke en internationale telecommunicatiediensten en hoogwaardige producten en diensten op het gebied van breedband en internet.

BT is actief met drie divisies:

- BT Retail biedt een brede serie van communicatie- en hieraan gerelateerde diensten aan meer dan 20 miljoen Britse consumenten en bedrijven.

- BT Wholesale levert binnen het Verenigd Koninkrijk netwerkdiensten en -oplossingen (waaronder breedband en private circuits) aan ruim 600 operators of dienstverleners op het gebied van vaste en mobiele telefonie

- BT Global Services levert wereldwijd IT- en netwerkdiensten aan grote organisaties met meerdere locaties en biedt ook internationale carrierdiensten. BT Global Services is actief in meer dan 130 landen. BT Nederland is onderdeel van BT Global Services en sinds 1989 actief op de Nederlandse markt.

Vanaf januari 2006 wordt een vierde divisie actief: Openreach. Dit bedrijfsonderdeel wordt verantwoordelijk voor het lokale BT netwerk dat dekking biedt aan de 'eerste mijl' van lijnen die huizen en bedrijven over het gehele Verenigd Koninkrijk verbindt aan hun telecomaanbieder. Openreach voorziet telecomaanbieders van diensten en producten gelieerd aan het netwerk.

In het boekjaar 2004-05 (einde 31 maart) behaalde BT Group een omzet van 18.623 miljoen pond. De winst voor belastingen bedroeg 2.354 miljoen pond.

BT Group plc. kent een notering aan de effectenbeurzen van Londen en New York. British Telecommunications plc. (BT) is de dochteronderneming van BT Group waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen en activa van BT Group plc. zijn verzameld.

Bezoek