Edelman - DLV
8 - 12 - 2005
BT verzorgt internetbankieren van Friesland Bank
Particuliere klanten van Friesland Bank kunnen sinds kort veilig
internetbankieren. De hosting is in handen gegeven van BT: van ontwerp
en bouw tot beheer en beveiliging van de infrastructuur inclusief het
netwerk. Met het vijfjarige contract is een waarde van enkele
miljoenen euros gemoeid. Het uitbesteden van het beheer en beveiliging
aan BT vormt een ideale oplossing voor banken die hun klanten
internetbankieren willen aanbieden maar de hosting niet in eigen huis
willen doen.
De particuliere klanten van Friesland Bank kunnen zich onder meer via
de website van de bank opgeven voor internetbankieren. Daarna krijgen
zij een Easykey (een codecalculator voor veilig internetbankieren)
toegestuurd. De dienst is vorige maand live gegaan en we hebben
inmiddels zon tienduizend aanvragen van klanten, aldus Eelco Koehoorn,
vennootschapsdirecteur van Friesland Bank.
De Easykey is slechts een van de security-aspecten waaraan in de
ontwikkeling veel aandacht is besteed. Zo is het technische en
applicatiebeheer in handen van BT en is BT tevens verantwoordelijk
voor het waarborgen van de integriteit van transactiegegevens, de
beveiliging tegen aanvallen van buitenaf (hackers) en de algehele
continuïteit van de dienstverlening.
Friesland Bank koos ervoor om het beheer van internetbankieren uit te
besteden aan een deskundige partij. Vanwege het vertrouwelijke en
bedrijfskritieke karakter van de dienst stelde de bank zeer hoge
eisen, vertelt Michel De Coster, Country Manager van BT Benelux. De
keuze viel op ons omdat wij een complete en passende oplossing bieden
en ervaring hebben met veilige oplossingen voor de financiële sector.
Ook de snelheid en betrouwbaarheid van levering speelden mee in de
overwegingen van de bank, net als de kwaliteit van onze datacenters,
waar de oplossing wordt gehost. De professionele aanpak en de
bereidheid van BT tot partnership gaven ten slotte de doorslag.
BT levert de veilige netwerkverbindingen en de systemen, verzorgt het
systeem- en applicatiebeheer. Friesland Bank hoeft alleen maar de
transactiegegevens in haar eigen systemen te verwerken.
Met de oplossing voor internetbankieren voldoet Friesland Bank aan een
toenemende vraag uit haar klantenkring. Vanuit het kantorennetwerk en
het Service Center (call center) onderscheidde de regionale bank zich
al door een zeer persoonlijke betrokkenheid bij de klant. Daar voegt
de bank nu internetbankieren bij, een service die de grote Nederlandse
banken al aan hun klanten bieden.
Friesland Bank hoopt de dienstverlening in de toekomst uit te breiden
met internetbankieren voor zakelijke klanten en internetbeleggen voor
particulieren, evenals verzekeren via internet voor beide groepen.
Over Friesland Bank
Friesland Bank NV is een zelfstandige bank met de noordelijke helft
van Nederland als werkgebied. Persoonlijke dienstverlening wordt
gecombineerd met professionele expertise. Medio 2005 had de bank een
balanstotaal van 9,4 miljard euro.
Over BT
BT is één van s werelds grootste leveranciers van
communicatieoplossingen, met klanten in Europa, Noord- en
Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en Australië. De kernactiviteiten van BT
omvatten de levering van IT- en netwerkdiensten, lokale, landelijke en
internationale telecommunicatiediensten en hoogwaardige producten en
diensten op het gebied van breedband en internet.
BT is actief met drie divisies:
- BT Retail biedt een brede serie van communicatie- en hieraan
gerelateerde diensten aan meer dan 20 miljoen Britse consumenten en
bedrijven.
- BT Wholesale levert binnen het Verenigd Koninkrijk netwerkdiensten
en -oplossingen (waaronder breedband en private circuits) aan ruim 600
operators of dienstverleners op het gebied van vaste en mobiele
telefonie
- BT Global Services levert wereldwijd IT- en netwerkdiensten aan
grote organisaties met meerdere locaties en biedt ook internationale
carrierdiensten. BT Global Services is actief in meer dan 130 landen.
BT Nederland is onderdeel van BT Global Services en sinds 1989 actief
op de Nederlandse markt.
Vanaf januari 2006 wordt een vierde divisie actief: Openreach. Dit
bedrijfsonderdeel wordt verantwoordelijk voor het lokale BT netwerk
dat dekking biedt aan de 'eerste mijl' van lijnen die huizen en
bedrijven over het gehele Verenigd Koninkrijk verbindt aan hun
telecomaanbieder. Openreach voorziet telecomaanbieders van diensten en
producten gelieerd aan het netwerk.
In het boekjaar 2004-05 (einde 31 maart) behaalde BT Group een omzet
van 18.623 miljoen pond. De winst voor belastingen bedroeg 2.354
miljoen pond.
BT Group plc. kent een notering aan de effectenbeurzen van Londen en
New York. British Telecommunications plc. (BT) is de
dochteronderneming van BT Group waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen
en activa van BT Group plc. zijn verzameld.
Bezoek