Saab 9-3 Sport Sedan scoort hoog in nieuw veiligheidsonderzoek
(12/8/2005)
De Saab 9-3 Sport Sedan heeft een topscore behaald in het allereerste
Top Safety Pick-onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for
Highway Safety (IIHS). Dit resultaat bevestigt het hoge
veiligheidsniveau van de 9-3 Sport Sedan. Dit model behaalde eerder al
de maximale score van vijf sterren bij de EuroNCAP crashtests.
Het IIHS kent de Top Safety Pick â Gold Award alleen toe aan autoâs
die hun inzittenden maximaal beschermen in geval van een frontale
botsing, een aanrijding van achteren en een aanrijding in de flank. De
Saab 9-3 Sport Sedan kwam bij deze IIHS-botsproeven uitstekend naar
voren. De 9-3 biedt zijn inzittenden optimale bescherming bij een
aanrijding van voren en van de zijkant. Daarvoor kreeg de 9-3 de
onderscheiding Best Pick. Tevens behaalde de Saab een hoge score voor
bescherming van de inzittenden bij een aanrijding van achteren.
Geheel in lijn met Saabâs veiligheidsfilosofie zijn zowel de structuur
van de 9-3 Sport Sedan als zijn actieve veiligheidssystemen uitgebreid
getest in wettelijk verplichte botsproeven en Saabâs eigen
onderzoeken. Zo heeft Saab onderzocht wat de effecten van een
aanrijding zijn op inzittenden van verschillend postuur. Prototypes
van de 9-3 hebben veel tests moeten doorstaan op verschillende
snelheden en in diverse configuraties, zowel in testcentra als op de
weg.
Real-Life Safety
âDe goede resultaten van de Saab 9-3 Sport Sedan zijn een bewijs van
de toewijding en het vakmanschap van de ingenieurs die bij Saab aan de
veiligheid werken,â reageert Stig Nodin, directeur van het Engineering
Center van General Motors Europe in Zweden. âHun eerste prioriteit is
om inzittenden optimaal te beschermen bij eventuele aanrijdingen. Dit
is onderdeel van onze Real-Life Safety-strategie.â
In het kader van dit Real-Life Safety-programma legt Saab gegevens van
alle botsingen in Zweden waar een Saab bij betrokken was vast in een
databank. Inmiddels heeft het merk informatie over meer dan 6.100
ongelukken. Deze gegevens gebruikt Saab in computersimulaties en
botsproeven om nauwkeurig te kunnen nabootsen wat er bij een ongeval
gebeurt.
IIHS
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) is een non-profit
onderzoeks- en communicatieorganisatie in de Verenigde Staten. Het
instituut onderzoekt de crashbestendigheid van autoâs en wordt
gefinancierd door autoverzekeraars.
Het IIHS voert zijn frontale crashtests uit door een auto met een
snelheid van 64 km/uur tegen een vervormbare vaste barrière te
rijden, waarbij veertig procent van de voorzijde van de auto het
obstakel raakt.
Bij de zij-impacttest wordt een vervormbare barrière, die qua massa
vergelijkbaar is met een grote SUV, met 50 km/uur tegen de
bestuurdersdeur van de auto gereden.
De derde test die het IIHS uitvoert simuleert een aanrijding bij 32
km/uur tegen de achterzijde van een stilstaande auto. Hierbij test het
instituut ook de werking van de Saab anti whiplash stoelen (SAHR).
AutoRai