Museum het rembrandthuis

Atradius en Unilever partners van het Rembrandthuis

Amsterdam, 8 december 2005

Atradius en Unilever zijn de hoofdsponsors van festiviteiten rondom de viering van Rembrandts 400ste geboortedag in Museum Het Rembrandthuis. Onder de noemer 'Rembrandtjaar in het Rembrandthuis' staat 2006 in het teken van het eerbetoon aan de belangrijkste Nederlandse schilder uit de Gouden Eeuw. Voor kredietverzekeraar Atradius biedt dit culturele partnership de mogelijkheid haar naam nationaal en internationaal te verbinden aan de wereldberoemde schilder Rembrandt. Unilever geeft door de verbintenis met het Rembrandthuis culturele invulling aan het sponsorbeleid.

Ed de Heer, directeur van Museum Het Rembrandthuis, is blij met de steun van deze respectabele bedrijven. 'Om cultuur in Nederland onder de aandacht van een groot publiek te brengen is veel geld en energie nodig. Mede door Atradius en Unilever hebben wij de mogelijkheid om unieke en hoogstaande tentoonstellingen en evenementen te organiseren die verrassende facetten van Rembrandt laten zien. Goede voorbeelden hiervan zijn de overzichtstentoonstelling 'Rembrandt ' Zoektocht van een Genie' en de tentoonstelling 'Uylenburgh & Zoon. Kunst en commercie in Rembrandts tijd' die respectievelijk in het voor- en najaar in het museum te zien zullen zijn.'

Voor Atradius, internationale kredietverzekeraar, is sponsoring van de Rembrandt 400 - activiteiten van het Rembrandthuis een uitgelezen mogelijkheid om meer naamsbekendheid te creëren. De naam Atradius is in 2004 geïntroduceerd als opvolger van (Gerling) NCM. Met deze sponsoring geeft Atradius invulling aan haar maatschappelijke betrokkenheid en stimuleert zij het culturele aanbod. 'Rembrandt is wereldwijd een begrip en wij zijn er als Atradius trots op bij te dragen aan de herdenking van deze beroemde Nederlandse schilder. Daarnaast heeft Atradius, net als Rembrandt, haar wortels in Nederland en is inmiddels tot ver over de landsgrenzen bekend. Kortom, een perfecte combinatie om onze nieuwe naam en logo verder uit te dragen,'aldus Wilfried Verstraete, voorzitter van de Raad van Bestuur van Atradius.

De Brits-Nederlandse onderneming Unilever is een van de grootste internationale aanbieders van consumentenproducten op het gebied van voeding en persoonlijke en huishoudelijke verzorging. Unilever is van mening dat zij een integraal onderdeel is van de maatschappij waarin zij acteert. Door een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering kan zij een positieve invloed uitoefenen op deze samenleving. Daarom investeert Unilever jaarlijks wereldwijd zo'n 65 miljoen euro in sponsoring en donaties. In Nederland richt Unilever zich op een drietal speerpunten: sport, natuur en milieu en cultuur. Naast het partnership met het Rembrandthuis is Unilever dan ook Partner in Sport van NOC- NSF en hoofdsponsor van het Oceanium in Diergaarde Blijdorp.

Over Atradius
Atradius is een van 's werelds grootste kredietverzekeraars met premie-inkomsten van EUR
1,3 miljard en een mondiaal marktaandeel van 24 procent. Het bedrijf verzekert jaarlijks handel ter waarde van EUR 300 miljard tegen het risico van non-betaling en biedt tal van producten variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Sinds 1932 heeft Atradius een samenwerkingsovereenkomst met de Nederlandse Staat inzake de herverzekering door de Staat van bepaalde commerciële en politieke risico's.

Met 3.400 medewerkers en meer dan 90 kantoren in 40 landen, heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 45 miljoen ondernemingen wereldwijd en geeft 10.000 kredietlimietbeslissingen per dag. Atradius heeft een A' rating van Standard & Poor's (vooruitzicht stabiel) en 'A2' van Moody's (vooruitzicht stabiel). De belangrijkste aandeelhouders zijn Swiss Re en Deutsche Bank. Meer informatie is te vinden op www.atradius.nl

Over Unilever
Unilever is in Nederland de grootste producent van A-merken op het gebied van voeding en huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Unilever voegt vitaliteit toe aan het leven met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. Bekende merken van Unilever Nederland zijn onder meer Unox, Becel, Blue Band, Robijn, Iglo, Omo, Rexona, Knorr en OLA. Bij Unilever Nederland werken 5.000 mensen. Meer informatie is te vinden op www.unilever.nl.

Rembrandtjaar in het Rembrandthuis
Kijk voor meer informatie de activiteiten en tentoonstellingen in het Rembrandthuis op www.rembrandthuis.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Atradius
Marijke van Hooren
Tel. 00 31 (0)20 553 2260
Mob. 00 31 (0)6 5379 5867
marijke.van.hooren@atradius.com

Carlinda Lengkeek
Tel. 00 31 (0)20 553 2394
Mob. 00 31 (0)6 222 07494
carlinda.lengkeek@atradius.com

Unilever
Unilever Media Relations
Tel. 0031 (0)10 2174844
Press-office.rotterdam@unilever.com

Museum Het Rembrandthuis
Sandra Bechtholt
Tel. 00 31 (0) 20 520 0403
sbechtholt@rembrandthuis.nl