Museum het rembrandthuis
Atradius en Unilever partners van het Rembrandthuis
Amsterdam, 8 december 2005
Atradius en Unilever zijn de hoofdsponsors van festiviteiten rondom de viering van
Rembrandts 400ste geboortedag in Museum Het Rembrandthuis. Onder de noemer 'Rembrandtjaar
in het Rembrandthuis' staat 2006 in het teken van het eerbetoon aan de belangrijkste
Nederlandse schilder uit de Gouden Eeuw. Voor kredietverzekeraar Atradius biedt dit
culturele partnership de mogelijkheid haar naam nationaal en internationaal te verbinden
aan de wereldberoemde schilder Rembrandt. Unilever geeft door de verbintenis met het
Rembrandthuis culturele invulling aan het sponsorbeleid.
Ed de Heer, directeur van Museum Het Rembrandthuis, is blij met de steun van deze
respectabele bedrijven. 'Om cultuur in Nederland onder de aandacht van een groot publiek
te brengen is veel geld en energie nodig. Mede door Atradius en Unilever hebben wij de
mogelijkheid om unieke en hoogstaande tentoonstellingen en evenementen te organiseren die
verrassende facetten van Rembrandt laten zien. Goede voorbeelden hiervan zijn de
overzichtstentoonstelling 'Rembrandt ' Zoektocht van een Genie' en de tentoonstelling
'Uylenburgh & Zoon. Kunst en commercie in Rembrandts tijd' die respectievelijk in het
voor- en najaar in het museum te zien zullen zijn.'
Voor Atradius, internationale kredietverzekeraar, is sponsoring van de Rembrandt 400 -
activiteiten van het Rembrandthuis een uitgelezen mogelijkheid om meer naamsbekendheid te
creëren. De naam Atradius is in 2004 geïntroduceerd als opvolger van (Gerling)
NCM. Met deze sponsoring geeft Atradius invulling aan haar maatschappelijke betrokkenheid
en stimuleert zij het culturele aanbod. 'Rembrandt is wereldwijd een begrip en wij zijn er
als Atradius trots op bij te dragen aan de herdenking van deze beroemde Nederlandse
schilder. Daarnaast heeft Atradius, net als Rembrandt, haar wortels in Nederland en is
inmiddels tot ver over de landsgrenzen bekend. Kortom, een perfecte combinatie om onze
nieuwe naam en logo verder uit te dragen,'aldus Wilfried Verstraete, voorzitter van de
Raad van Bestuur van Atradius.
De Brits-Nederlandse onderneming Unilever is een van de grootste internationale aanbieders
van consumentenproducten op het gebied van voeding en persoonlijke en huishoudelijke
verzorging. Unilever is van mening dat zij een integraal onderdeel is van de maatschappij
waarin zij acteert. Door een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering kan zij een
positieve invloed uitoefenen op deze samenleving. Daarom investeert Unilever jaarlijks
wereldwijd zo'n 65 miljoen euro in sponsoring en donaties. In Nederland richt Unilever
zich op een drietal speerpunten: sport, natuur en milieu en cultuur. Naast het
partnership met het Rembrandthuis is Unilever dan ook Partner in Sport van NOC- NSF en
hoofdsponsor van het Oceanium in Diergaarde Blijdorp.
Over Atradius
Atradius is een van 's werelds grootste kredietverzekeraars met premie-inkomsten van EUR
1,3 miljard en een mondiaal marktaandeel van 24 procent. Het bedrijf verzekert jaarlijks
handel ter waarde van EUR 300 miljard tegen het risico van non-betaling en biedt tal van
producten variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Sinds 1932 heeft Atradius
een samenwerkingsovereenkomst met de Nederlandse Staat inzake de herverzekering door de
Staat van bepaalde commerciële en politieke risico's.
Met 3.400 medewerkers en meer dan 90 kantoren in 40 landen, heeft Atradius toegang tot
kredietinformatie van meer dan 45 miljoen ondernemingen wereldwijd en geeft 10.000
kredietlimietbeslissingen per dag. Atradius heeft een A' rating van Standard & Poor's
(vooruitzicht stabiel) en 'A2' van Moody's (vooruitzicht stabiel). De belangrijkste
aandeelhouders zijn Swiss Re en Deutsche Bank. Meer informatie is te vinden op
www.atradius.nl
Over Unilever
Unilever is in Nederland de grootste producent van A-merken op het gebied van voeding en
huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Unilever voegt vitaliteit toe aan het leven
met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het
leven te halen. Bekende merken van Unilever Nederland zijn onder meer Unox, Becel, Blue
Band, Robijn, Iglo, Omo, Rexona, Knorr en OLA. Bij Unilever Nederland werken 5.000
mensen. Meer informatie is te vinden op www.unilever.nl.
Rembrandtjaar in het Rembrandthuis
Kijk voor meer informatie de activiteiten en tentoonstellingen in het Rembrandthuis op
www.rembrandthuis.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Atradius
Marijke van Hooren
Tel. 00 31 (0)20 553 2260
Mob. 00 31 (0)6 5379 5867
marijke.van.hooren@atradius.com
Carlinda Lengkeek
Tel. 00 31 (0)20 553 2394
Mob. 00 31 (0)6 222 07494
carlinda.lengkeek@atradius.com
Unilever
Unilever Media Relations
Tel. 0031 (0)10 2174844
Press-office.rotterdam@unilever.com
Museum Het Rembrandthuis
Sandra Bechtholt
Tel. 00 31 (0) 20 520 0403
sbechtholt@rembrandthuis.nl