Ingezonden persbericht


Persbericht

8 december 2005

KPN Mobile bespaart meer dan 1 miljoen euro met SPSS software

~ Nederland's grootste mobiele telecomoperator optimaliseert direct marketing campagnes met predictive analytics ~

KPN Mobile heeft het rendement op zijn marketingcampagnes verbeterd door de inzet van SPSS' PredictiveMarketing(TM). De inzet van de predictive analytics software van SPSS heeft, naast een forse verbetering van de marketingprocessen, voor een aantal campagnes geleid tot een substantiële kostenreductie en dus toename van de winstgevendheid per klant. De schattingen voor het eerste jaar komen neer op een besparing van meer dan 1 miljoen euro voor de top-3 campagnes waarbij telemarketing werd ingezet.

KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn spraak- en datadiensten en mobiele telecommunicatiediensten. De telecomoperator ging op zoek naar een oplossing om de acquisitie van klanten te verhogen, de cross-sell ratio te verhogen en het verlies van waardevolle klanten te verminderen, en tegelijkertijd de doorlooptijd van het marketingproces aanzienlijk te verbeteren. Vanwege performance van de software, gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en beheer koos KPN Mobile voor SPSS' PredictiveMarketing(TM).

Als onderdeel van KPN Mobile's customer value managementstrategie streeft de organisatie er naar om waardevolle klanten te creëren en die te behouden. Door met SPSS te voorspellen welke klanten potentie hebben om meer producten af te nemen, kan de winstgevendheid van klanten verder worden verbeterd. Daarnaast is KPN Mobile met de PredictiveMarketing-tools van SPSS beter in staat om tijdig risicovolle groepen met een hoog churnrisico in de base te identificeren en hier pro-actief middels marketingacties op in te spelen.

Leen Molendijk, Implementatie Manager Predictive Marketing bij KPN Mobile: "We zijn enthousiast over de resultaten tot zover, de inzet van de software heeft onze verwachtingen overtroffen. SPSS stelt ons in staat snel en doeltreffend kansrijke groepen in onze base van 6 miljoen mobiele klanten te identificeren voor marketingacties gericht op waardebehoud en -creatie. We kunnen deze waardevolle klantkennis snel vertalen naar segment specifieke acties en halen zo een hoger rendement uit onze marketinginvesteringen."

"De mobiele telecommunicatiemarkt kenmerkt zich door hevige concurrentie. Het gemiddelde weglooppercentage van klanten in de telecommarkt is circa 20-25%. En het behoud van klanten vergt daardoor minstens zoveel aandacht als het werven van nieuwe", aldus Marcel Holsheimer, vice president marketing voor SPSS' platform en applicaties. "De inzet van predictive analytics helpt tijdig in te grijpen, door het gedrag van klanten te voorspellen. De manier waarop KPN Mobile deze kennis vertaalt in commerciële acties laat duidelijk zien hoeveel toegevoegde waarde onze oplossingen bieden voor commercieel succes."

(408 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over KPN
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn spraak- en datadiensten via het vaste net in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Duitsland, Nederland en België, en datadiensten in West-Europa. KPN is marktleider in de belangrijkste segmenten van de Nederlandse telecommunicatiemarkt. Met E-Plus in Duitsland en BASE in België is KPN in deze landen de op twee na grootste aanbieder in de mobiele markt. Per 31 maart 2005 bediende KPN 7,4 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 1,7 miljoen internetgebruikers in Nederland, en nog eens 17,7 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. Op dezelfde datum had KPN 30.453 medewerkers. KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan Euronext Amsterdam en de beurzen van New York, Londen en Frankfurt.

Over SPSS
SPSS (NASDAQ: SPSS) is een wereldwijde leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1.300 medewerkers.

Al meer dan 37 jaar stelt SPSS zijn klanten in staat zich beter op hun kernactiviteiten te concentreren en hun prestaties te verbeteren. SPSS' klantenportfolio bestaat uit meer dan 120.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoekbedrijven en overheidsinstellingen. Met de software van SPSS kunnen organisaties de interactie met klanten, medewerkers, patiënten, studenten en burgers optimaliseren. Tevens zorgt de software ervoor dat de activiteiten die vandaag worden ondernomen, een positief effect hebben op doelen in de toekomst.

Met de geavanceerde oplossingen van SPSS, die elkaar perfect aanvullen, kunnen organisaties veranderingen in houding, gedrag en voorkeuren van mensen kwantificeren en hier direct op anticiperen. Zo kunnen zij hun strategieën en tactieken vol vertrouwen bijsturen. Meer informatie: www.spss.nl

# # #

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bbeest@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com