Ernst and young
Vodafone, Capgemini en Atos Origin beste ICT-ondernemingen in 2005
Winnaars van de Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen
ROTTERDAM, 8 DECEMBER 2005 - Met de uitreiking van de Jan Pieterszoon Coen-prijzen 2005
zijn vandaag Vodafone, Capgemini en Atos Origin uitgeroepen tot beste ICT-ondernemingen
binnen hun vakgebied. De Jan Pieterszoon Coen-prijs is een publieksprijs die door Ernst
& Young is ingesteld om de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland te
lauweren voor hun inspanningen op het gebied van kwaliteit en service. Vodafone is de
beste telecom-leverancier, Capgemini heeft zelfs twee prijzen in de wacht gesleept op het
gebied van ICT-dienstverlening en Atos Origin is winnaar in de categorie ICT-outsourcing.
De Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen zijn publieksprijzen voor de best
presterende ICT-ondernemingen in Nederland op het gebied van kwaliteit en service. De
uitslag wordt bepaald aan de hand van de uitkomsten uit het jaarlijkse Trends in
ICT-onderzoek dat dit jaar voor dit onderdeel onder 1.003 directeuren, managers en
professionals is gehouden. De ICT-ondernemingen zijn verdeeld in mobiele
telefoniebedrijven en twee categorieën: ICT-dienstverlening en ICT-outsourcing.
Ernst & Young heeft de prijzen ingesteld om een bijdrage te leveren aan de stimulering
en verbetering van kwaliteit van en serviceverlening door ICT-ondernemingen. De 1.003
respondenten hebben hiervoor in totaal 7.632 rapportcijfers gegeven.
Vodafone
Vodafone komt qua overall beoordeling als beste leverancier uit de bus, net voor KPN. Ook
met betrekking tot de afzonderlijke aspecten, verslaat Vodafone meestal de concurrentie.
Zeker op het gebied van de kwaliteit van service en ondersteuning (7,3), gevolgd door KPN
met 7,1. Het zeer hoge rapportcijfer 7,6 wordt met KPN gedeeld voor de kwaliteit in
producten en diensten. Met Orange wordt het waarderingscijfer 7,2 gedeeld voor de
snelheid van services en het oplossen van problemen. Voor het onderdeel helpdesk scoort
Vodafone samen met Orange het cijfer 7,1. Ook voor accountmanagement scoort Vodafone het
hoogste cijfer, 6,6, hier gevolgd door de 6,3 van KPN. Volgens Jacob Verschuur, directeur
Ernst & Young ICT Leadership: 'De beste in service, ondersteuning en accountmanagement
is in deze zeer competitieve telecommarkt een topprestatie die Vodafone in 2002 ook al
leverde.'
Capgemini dubbel winnaar van JP Coen-prijs 2005 in de categorie ICT-dienstverlening
Bij het kiezen van een ICT-dienstverlener speelt de snelheid van de service een
belangrijke rol. Daarnaast let men goed op de mate waarin problemen structureel worden
opgelost, de kwaliteit van producten/diensten, de kwaliteit van de service, de
prijs/kwaliteitverhouding en de helpdesk. Accountmanagement vinden de ondervraagden
relatief wat minder belangrijk. Jacob Verschuur is van mening dat dit veronderstelde,
mindere belang, vaak de oorzaak is van het falen van veel ICT-projecten. 'Immers, ook
hier telt dat een goed begin het halve werk is! Ook zorgt een professioneel relatiebeheer
voor vernieuwing en worden technologische veranderingen eerder met de klant besproken.'
De categorie snelheid services en oplossen problemen
Met een gemiddeld rapportcijfer van 6,8 voor de snelheid waarmee ICT-dienstverleners hun
diensten verlenen, scoort Capgemini het hoogste cijfer - een 7,3 - gevolgd door
Hewlett-Packard met een 7,1. Hierna volgen Getronics, IBM en PinkRoccade met 6,7. De
Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijs 2005 voor beste snelheid services en
oplossen problemen gaat naar Capgemini.
De categorie kwaliteit service en ondersteuning
Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,1voor de snelheid waarmee ICT-dienstverleners hun
diensten verlenen op het gebied van serviceverlening en ondersteuning, scoort Capgemini
het hoogste cijfer 7,5. Ook hier gevolgd door Hewlett-Packard met een 7,4. Hierna volgen
Getronics en Atos Origin met 6,7. De Jan Pieterszoon Coen-prijs 2005 van Ernst &
Young voor de beste kwaliteit in service en ondersteuning gaat ook naar Capgemini. Het is
duidelijk dat Capgemini, ook winnaar van de Jan Pieterszoon Coen-prijs 2004 voor de beste
ICT-dienstverlener, met het winnen van maar liefst twee prijzen de kwaliteitsnorm voor
zowel snelheid in services, probleemoplossend werken én services en ondersteuning
in Nederland een extra impuls geeft. Tellen wij hierbij op dat bij de andere
beoordelingen Capgemini ook nog het hoogst scoort in accountmanagement, dan maken wij aan
de medewerkers van Capgemini een groot compliment voor hun prestaties in 2005.
Atos Origin beste ICT-outsourcing dienstverlener 2005
Ernst & Young heeft voor 2005, behalve service en ondersteuning, outsourcing gekozen
als onderscheidend gebied. Een uitstekende kwaliteit van outsourcing is voor de hele
Nederlandse ICT-dienstverlening van grootbelang. Niet alleen zet de trend tot outsourcing
door, maar kiezen ook veel meer organisaties in de toekomstvoor outsourcing aan
lagelonenlanden, dus zijn kwalitatief hoogwaardige bedrijven op dit gebied van groot
belang. De rapportcijfers voor de kwaliteit van ICT-dienstverleners op het gebied van
outsourcing geven een wisselend beeld. Atos Origin scoort met het waarderingscijfer 7,4
het hoogste resultaat. Hewlett-Packard pakt met 7,2 de tweede plaats, gevolgd door
Getronics met 7,0 en IBM met het rapportcijfer 6,9. In 2004 scoorde Atos Origin nog een
tweede plaats als beste dienstverlener op het gebied van outsourcing. 1.003
directeuren/managers en professionals beoordeelden Atos Orgin met 7.632 rapportcijfers
als beste outsourcing dienstverlener. De Jan Pieterszoon Coen-prijs 2005 van Ernst &
Young gaat in deze categorie in de kast bij Atos Origin. Atos Origin won in 2003 ook al
de Jan Pieterszoon Coen-prijs van Ernst & Young in de categorie beste
ICT-dienstverlener. Ook scoort Atos Origin dit jaar goede cijfers op het gebied van
service en ondersteuning.
Noot aan de redactie,