Ernst and young

Vodafone, Capgemini en Atos Origin beste ICT-ondernemingen in 2005

Winnaars van de Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen

ROTTERDAM, 8 DECEMBER 2005 - Met de uitreiking van de Jan Pieterszoon Coen-prijzen 2005 zijn vandaag Vodafone, Capgemini en Atos Origin uitgeroepen tot beste ICT-ondernemingen binnen hun vakgebied. De Jan Pieterszoon Coen-prijs is een publieksprijs die door Ernst & Young is ingesteld om de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland te lauweren voor hun inspanningen op het gebied van kwaliteit en service. Vodafone is de beste telecom-leverancier, Capgemini heeft zelfs twee prijzen in de wacht gesleept op het gebied van ICT-dienstverlening en Atos Origin is winnaar in de categorie ICT-outsourcing.

De Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen zijn publieksprijzen voor de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland op het gebied van kwaliteit en service. De uitslag wordt bepaald aan de hand van de uitkomsten uit het jaarlijkse Trends in ICT-onderzoek dat dit jaar voor dit onderdeel onder 1.003 directeuren, managers en professionals is gehouden. De ICT-ondernemingen zijn verdeeld in mobiele telefoniebedrijven en twee categorieën: ICT-dienstverlening en ICT-outsourcing.

Ernst & Young heeft de prijzen ingesteld om een bijdrage te leveren aan de stimulering en verbetering van kwaliteit van en serviceverlening door ICT-ondernemingen. De 1.003 respondenten hebben hiervoor in totaal 7.632 rapportcijfers gegeven.

Vodafone
Vodafone komt qua overall beoordeling als beste leverancier uit de bus, net voor KPN. Ook met betrekking tot de afzonderlijke aspecten, verslaat Vodafone meestal de concurrentie. Zeker op het gebied van de kwaliteit van service en ondersteuning (7,3), gevolgd door KPN met 7,1. Het zeer hoge rapportcijfer 7,6 wordt met KPN gedeeld voor de kwaliteit in producten en diensten. Met Orange wordt het waarderingscijfer 7,2 gedeeld voor de snelheid van services en het oplossen van problemen. Voor het onderdeel helpdesk scoort Vodafone samen met Orange het cijfer 7,1. Ook voor accountmanagement scoort Vodafone het hoogste cijfer, 6,6, hier gevolgd door de 6,3 van KPN. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership: 'De beste in service, ondersteuning en accountmanagement is in deze zeer competitieve telecommarkt een topprestatie die Vodafone in 2002 ook al leverde.'

Capgemini dubbel winnaar van JP Coen-prijs 2005 in de categorie ICT-dienstverlening Bij het kiezen van een ICT-dienstverlener speelt de snelheid van de service een belangrijke rol. Daarnaast let men goed op de mate waarin problemen structureel worden opgelost, de kwaliteit van producten/diensten, de kwaliteit van de service, de prijs/kwaliteitverhouding en de helpdesk. Accountmanagement vinden de ondervraagden relatief wat minder belangrijk. Jacob Verschuur is van mening dat dit veronderstelde, mindere belang, vaak de oorzaak is van het falen van veel ICT-projecten. 'Immers, ook hier telt dat een goed begin het halve werk is! Ook zorgt een professioneel relatiebeheer voor vernieuwing en worden technologische veranderingen eerder met de klant besproken.'

De categorie snelheid services en oplossen problemen
Met een gemiddeld rapportcijfer van 6,8 voor de snelheid waarmee ICT-dienstverleners hun diensten verlenen, scoort Capgemini het hoogste cijfer - een 7,3 - gevolgd door Hewlett-Packard met een 7,1. Hierna volgen Getronics, IBM en PinkRoccade met 6,7. De Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijs 2005 voor beste snelheid services en oplossen problemen gaat naar Capgemini.

De categorie kwaliteit service en ondersteuning
Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,1voor de snelheid waarmee ICT-dienstverleners hun diensten verlenen op het gebied van serviceverlening en ondersteuning, scoort Capgemini het hoogste cijfer 7,5. Ook hier gevolgd door Hewlett-Packard met een 7,4. Hierna volgen Getronics en Atos Origin met 6,7. De Jan Pieterszoon Coen-prijs 2005 van Ernst & Young voor de beste kwaliteit in service en ondersteuning gaat ook naar Capgemini. Het is duidelijk dat Capgemini, ook winnaar van de Jan Pieterszoon Coen-prijs 2004 voor de beste ICT-dienstverlener, met het winnen van maar liefst twee prijzen de kwaliteitsnorm voor zowel snelheid in services, probleemoplossend werken én services en ondersteuning in Nederland een extra impuls geeft. Tellen wij hierbij op dat bij de andere beoordelingen Capgemini ook nog het hoogst scoort in accountmanagement, dan maken wij aan de medewerkers van Capgemini een groot compliment voor hun prestaties in 2005.

Atos Origin beste ICT-outsourcing dienstverlener 2005
Ernst & Young heeft voor 2005, behalve service en ondersteuning, outsourcing gekozen als onderscheidend gebied. Een uitstekende kwaliteit van outsourcing is voor de hele Nederlandse ICT-dienstverlening van grootbelang. Niet alleen zet de trend tot outsourcing door, maar kiezen ook veel meer organisaties in de toekomstvoor outsourcing aan lagelonenlanden, dus zijn kwalitatief hoogwaardige bedrijven op dit gebied van groot belang. De rapportcijfers voor de kwaliteit van ICT-dienstverleners op het gebied van outsourcing geven een wisselend beeld. Atos Origin scoort met het waarderingscijfer 7,4 het hoogste resultaat. Hewlett-Packard pakt met 7,2 de tweede plaats, gevolgd door Getronics met 7,0 en IBM met het rapportcijfer 6,9. In 2004 scoorde Atos Origin nog een tweede plaats als beste dienstverlener op het gebied van outsourcing. 1.003 directeuren/managers en professionals beoordeelden Atos Orgin met 7.632 rapportcijfers als beste outsourcing dienstverlener. De Jan Pieterszoon Coen-prijs 2005 van Ernst & Young gaat in deze categorie in de kast bij Atos Origin. Atos Origin won in 2003 ook al de Jan Pieterszoon Coen-prijs van Ernst & Young in de categorie beste ICT-dienstverlener. Ook scoort Atos Origin dit jaar goede cijfers op het gebied van service en ondersteuning.

Noot aan de redactie,