Ministerie van Financiën

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Binnenhof 1a

2513 AA Den Haag

Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk

Fin 2005-01212

Onderwerp

Nozema Services - voorgenomen verkoop aan KPN Telecom BV

Hierbij informeren wij u conform de Comptabiliteitswet en in overeenstemming met de toezegging van de minister van Economische Zaken in het Algemeen Overleg met de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken van 29 september 2005 over de voorgenomen verkoop van de aandelen Nozema Services NV aan KPN Telecom BV.

Inleiding

De Staat der Nederlanden heeft mede namens de andere aandeelhouders het voornemen overeenstemming te bereiken over de verkoop van 100% van de aandelen Nozema Services NV aan KPN Telecom BV. De Staat houdt 59% van de aandelen in Nozema Services, Nederlandse Omroep Stichting 40% en de Stichting Radio Nederland Wereldomroep 1%.

Uiteraard dient deze mogelijke verkoop van Nozema Services NV nog de goedkeuring te krijgen van de relevante medezeggenschapsorganen van Nozema Services NV en KPN Telecom BV. Tevens zal de voorgenomen transactie dienen te worden voorgelegd aan de NMa in het kader van het concentratie toezicht. Indien overeenstemming wordt bereikt tussen partijen, zal het aandelenbelang van gezamenlijke verkopers worden overgedragen tegen een prijs van ? 75 mln op een cash-en-debt-free basis. De toets door de NMa is gebruikelijk bij dit type transactie. De doorlooptijd van dergelijk onderzoek is afhankelijk van de bevindingen van de NMa en kan variëren van één tot enkele maanden.

Verkoopprocedure

Begin dit jaar is de Staat mede namens de andere aandeelhouders een verkoopproces voor de verkoop van de aandelen Nozema Services gestart. Dit verkoopproces is op 29 juli 2005 op last van de rechter stopgezet, omdat één van de deelnemende partijen anders werd behandeld dan de overige deelnemers. De rechter oordeelde in zijn vonnis tevens dat het de Staat vrij stond een nieuwe verkoopprocedure te starten. Na een herhaalde zorgvuldigheidstoetsing van het verkoopproces, is de Staat vervolgens een nieuw verkooptraject begonnen. Dit verkooptraject is vormgegeven in de vorm van een gecontroleerde veiling (controlled auction). Een controlled auction kenmerkt zich door het grote aantal partijen dat bij aanvang van het traject deelneemt. In verschillende rondes worden de biedingen van partijen getoetst aan een aantal vooraf vastgestelde criteria. Op basis van deze vooraf gestelde criteria worden de meest geschikte potentiële kopers geselecteerd met als gevolg dat het aantal partijen gedurende het traject afneemt. Belangrijk voor de verkoop is dat bij de deelnemende partijen niet bekend is welke en hoeveel partijen deelnemen aan het proces. Belangrijke criteria waren de prijs, de voorwaarden waaronder de verkoop zou plaatsvinden, het effect op de continuïteit van Nozema Services (inclusief Digitenne) en de gevolgen voor de mededinging in de zin van het ontstaan of versterken van een marktmacht.

Het tweede proces is gestart door bekendmaking van de verkoop via een advertentie in de Staatscourant. Tevens is dit voornemen aangekondigd op de internetsite van het ministerie van Financiën. In de advertentie zijn geïnteresseerde partijen opgeroepen om zich te melden. Naar aanleiding van deze advertentie hebben zich elf partijen gemeld. Van deze partijen zijn uiteindelijk negen partijen daadwerkelijk aan het verkooptraject begonnen. In de loop van drie rondes die zijn gevolgd, zijn nog zeven partijen afgevallen of uit eigen beweging gestopt. Voor een groot aantal partijen bleek het marktrisico rond Digitenne een reden om niet verder deel te willen nemen in het traject. Danwel zij zagen risico?s in Digitenne en wensten hiervoor gecompenseerd te worden in geld of in de vorm van garanties over beleid. Dit alles heeft in de finale fase in twee definitieve biedingen geresulteerd.

KPN

De twee definitieve biedingen zijn beoordeeld aan de hand van de vooraf gestelde criteria. KPN bleek de meest aantrekkelijke bieding te hebben neergelegd. Naast het feit dat KPN financieel het hoogste bod heeft neergelegd, scoorde KPN ook beter op de condities waaronder de verkoop zou moeten plaatsvinden (in de andere definitieve bieding werden meerdere voorwaarden gesteld waarvan er een aantal moeilijk of onmogelijk te honoreren was). Daarnaast is in onze ogen de voorgenomen transactie goed voor de continuïteit van Nozema Services. Voor Nozema Services is de landelijke uitrol van digitale televisie (DVB-T) van groot belang en juist KPN gelooft in de toekomst van Digitenne en is bereid alle investeringen te doen die nodig zijn voor de landelijke uitrol. Dat dit geen loze belofte is, is afgelopen jaren ook gebleken toen KPN fors (mede) geïnvesteerd heeft in Digitenne.

De verkoop in relatie tot de marktordening

Vanuit mededingingsperspectief, is het van groot belang om vooraf voldoende comfort te krijgen of met een bepaalde partij een transactie kan worden gesloten. Gedurende het verkooptraject is dit dan ook een belangrijk aandachtspunt geweest. Om dit te kunnen beoordelen, heeft de minister van Financiën advies ingewonnen van de NMa (het u bekende advies van 28 juni jl) en van externe mededingingsjuristen. Op basis van hun oordeel, heeft de minister van Financiën geconcludeerd dat wat betreft KPN voor (mogelijke) mededingingsproblemen afdoende oplossingen mogelijk zijn.

De NMa heeft in haar advies potentiële problemen gesignaleerd bij een koop van de aandelen door KPN. Zij geeft aan dat het zeer wel denkbaar is dat verwerving van de aandelen van Nozema Services door KPN tot verticale uitsluiting van concurrenten leidt op de markt waarop Nozema Services als aanbieder van omroepzendernetwerken actief is. Aldus bestaat het risico voor het ontstaan of versterken van een economische machtpositie op deze markt. Dat risico hangt nauw samen met de positie van KPN als (mede)eigenaar van eenaanzienlijk aantal zendmasten voor radio-omroep. KPN heeft 25 betonnen torens (of mastvoeten) in eigendom. Op 22 van deze torens staan masten. Deze zijn geplaatst om van grote hoogte omroepprogramma?s te kunnen uitzenden. Van deze masten zijn er nu 13 van NOVEC en 9 van KPN.

In het algemeen geldt dat, als de NMa problemen signaleert, de kopende partij maatregelen dient te treffen om deze eventuele marktdominantie te beperken. In hetzelfde NMa advies heeft de NMa mogelijke maatregelen geschetst in het geval van koop van de aandelen door KPN. KPN heeft laten weten dat zij bereid is op voorhand een maatregel aan te bieden om de gesignaleerde marktmacht in de analoge radiomarkt te beperken. KPN zal de mastvoeten en masten overdragen aan een derde partij en het beheer exclusief in handen leggen van NOVEC. KPN heeft in dit kader een intentieverklaring afgesloten met NOVEC. Op deze wijze is verzekerd dat alle partijen tegen transparante en non-discriminatoire voorwaarden toegang krijgen tot de mastvoeten en masten van KPN evenals dat al het geval is met de hoge masten van Nozema (die nu ook bij NOVEC zijn ondergebracht). KPN is overigens ook bereid zijn mastvoeten en masten te verkopen, uiteraard tegen de juiste marktcondities. De beoordeling van de noodzakelijke maatregelen is aan de NMa.

De marktordening heeft gestalte gekregen in het algemene mededingingsbeleid en het sectorspecifieke beleid als gevolg van de Telecommunicatiewet evenals het toezicht hierop van NMa en OPTA. Hiermee is een kader neergezet waarbinnen (ook op de omroepzendermarkt) eerlijke concurrentie mogelijk is en innovatie wordt gestimuleerd in het belang van de consument in termen van keuzevrijheid, kwaliteit en service. Dit kader geeft de grenzen aan waarbinnen de markt zich verder kan ontwikkelen.

Een uitgangspunt bij de voorgenomen verkoop van Nozema Services was en is dat er geen sprake kan zijn van het tot stand komen van ongewenste machtsconcentraties die de marktwerking kunnen belemmeren. Wij hebben daar in diverse overleggen al met u van gedachten over gewisseld. Nu er een voornemen tot verkoop bestaat, zal - zoals hiervoor al werd aangegeven - de NMa dienen te toetsen of door het samengaan van partijen een economische machtspositie ontstaat of wordt versterkt en zo ja, wat mogelijke remedies zijn.

Digitenne

Met de voorgenomen koop van Nozema verwerft KPN een (indirect) meerderheidsbelang in Digitenne. De minister van Economische Zaken heeft in eerdere overleggen (zie bijvoorbeeld Kamerstukken II, 2004-2005, 24 095, nr. 162 en Kamerstukken II 2004-2005, 24 095, nr. 170) met de Tweede Kamer gediscussieerd over de vraag of dit vanuit een aantal aspecten bezien een wenselijke gang van zaken is. Zo is onder meer gesproken over het voornemen van KPN om haar belang in Digitenne uit te breiden naar 40% (de brief van de minister van Economische Zaken van 4 mei 2004, Kamerstukken II, 2004-2005, 24 095, nr. 162).

Op dat moment was een belangrijke overweging om een maximum aandelenbelang te noemen voor een aandeelhouder in Digitenne dat bepaalde partijen om strategisch defensieve redenen de ontwikkeling van de digitalisering van de ether zouden willen blokkeren en dat bij een meerderheidsbelang dan ook zouden kunnen blokkeren. Sindsdien is een belangrijke wijziging opgetreden. KPN heeft aangegeven de strategie van Nozema (inclusief de uitrol van de digitale ether televisie) te steunen. Om die reden heeft de minister van Economische Zaken zijn mening bijgesteld.

In het Algemeen Overleg op 29 september 2005 heeft de minister van Economische Zaken derhalve aangegeven dat het eventuele aandelenbelang van 80% van KPN in Digitenne het vigerende beleid niet doorkruist. Immers, meer en stevigere concurrentie voor de kabel - niet alleen via de satelliet, maar ook via de ether - is toe te juichen. Het is van belang dat snel tegenwicht wordt gegeven aan het kabelmonopolie door middel van infrastructuurconcurrentie. Distributie van digitale televisie signalen via de ether is een potentieel concurrerende infrastructuur naast die van kabel en satelliet. Een verdere uitrol van deze infrastructuur zal de concurrentie tussen de infrastructuren waaronder de kabel vergroten. Zoals eerder met uw Kamer besproken, is het bevorderen van infrastructuurconcurrentie een essentieel onderdeel van het beleid van de minister van Economische Zaken.

Verder is digitalisering van de ether een ontwikkeling die het kabinet ook vanuit het oogpunt van doelmatig frequentiebeleid wenselijk acht. Analoge ethertelevisie gebruikt een relatief groot deel van de beschikbare frequentieruimte. Digitalisering zal leiden tot een efficiënter gebruik van de ether. De ether biedt daarnaast - anders dan de kabel - een 100% dekking dus ook in de landelijke gebieden van ons land. Met de verkoop van Nozema aan KPN heeft Nozema een aandeelhouder die bereid en in staat is de benodigde investeringen in een verdere uitrol van digitale ether televisie te doen. Ook dit is een factor die bij de totale afweging van aspecten dient te worden meegenomen.

Hierbij is tevens van belang dat op de markt voor elektronische communicatie kabelbedrijven en de telecommunicatiebedrijven zich in hun strijd om de gunst van de consument meer en meer zullen richten op het leveren van ?all-in? pakketten. Op dit moment is feitelijk alleen de kabelinfrastructuur geschikt voor het leveren van meerdere diensten (omroep, internet en telefonie). Ook via andere infrastructuren zullen meerdere diensten tegelijk kunnen worden aangeboden. Echter op welke wijze en hoe snel deze ontwikkelingen zullen gaan, is nog onzeker. Het loslaten van de eis van een gemaximeerd belang in Nozema Services betekent ruimte voor offensieve investeringen in de digitale ether. De verdere ontwikkeling van de digitale ether kan een waardevolle toevoeging betekenen aan de door de minister van Economische Zaken voorgestane concurrentie tussen infrastructuren en diensten

Slot

Alles overziende zijn wij van mening dat op basis van de definitieve voorstellen KPN het meest aantrekkelijke voorstel heeft neergelegd en dat ook vanuit beleidsmatig kader geen beletsel bestaat om het (indirecte) aandelenbelang van KPN in Digitenne uit te breiden van 40% naar 80%. Uiteraard dient deze mogelijke verkoop nog de goedkeuring te krijgen van de relevante medezeggenschapsorganen. Tevens zal de voorgenomen transactie nog worden voorgelegd aan de NMa. Een verdere ontwikkeling van de digitale ether is van belang zowel uit oogpunt van doelmatig etherbeleid als vanuit de wenselijkheid concurrentie tussen infrastructuren te stimuleren. Met het bestaande marktordeningskader zijn NMa en OPTA uitgerust om adequaat toezicht te houden en misbruik van machtsposities te voorkomen en - zonodig - te corrigeren. In dit kader wijzen wij erop dat OPTA eind september 2005 (concept) besluiten heeft gepubliceerd die voorzien in het opleggen van onder meer toegangsverplichtingen aan partijen met een aanmerkelijke marktmacht op de markt voor de doorgifte van analoge ethersignalen, waaronder KPN, Nozema Services en Novec. Ik voeg hier voor de volledigheid aan toe dat op basis van artikel 3.7 van de Telecommunicatiewet een frequentievergunning zonodig kan worden ingetrokken als de instandhouding van de vergunning de daadwerkelijke mededinging op de relevante markt in aanzienlijke mate zou beperken.

De Minister van Economische Zaken

mr. L.J. Brinkhorst

De Minister van Financiën

G. Zalm