Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
05-SZW-B-168 UB/A/2005/87633
Onderwerp Datum
Kamervraag matching door CWI 8 december 2005
Op 28 oktober 2005 heeft u mij verzocht een reactie te geven op de mogelijkheid om in de
taakstelling van de CWI's op te nemen een actievere matching van vraag en aanbod.
In artikel 21, sub b van de Wet SUWI is geregeld dat CWI geschikte vacatures aan
werkzoekenden voordraagt en geschikte werkzoekenden voordraagt voor vacatures. Hiermee is
het begrip matchen in de wet als één van de hoofdtaken van CWI geregeld. De concrete invulling
gebeurt elk jaar in het jaarplan dat CWI opstelt. Hierdoor kan flexibel worden ingespeeld op
actuele omstandigheden. Ik heb onlangs het jaarplan 2006 van CWI beoordeeld. Hierover wordt u
in januari nader geïnformeerd. In dit jaarplan heeft CWI verschillende wijzen van matchen
uitgewerkt.
Kijkend naar de prestaties van CWI in de afgelopen jaren, is er een continue oplopende lijn te zien
als het om de diverse matchingsresultaten gaat. Hieruit blijkt de voortdurende aandacht voor een
zo effectief mogelijke weg voor de matching van vraag en aanbod.
Door middel van steeds verdergaande digitalisering, onder ander tot uitdrukking komende in meer
mogelijkheden voor elektronische intake en raadpleging van werk.nl, wordt efficiencywinst behaald
en wordt de kwaliteit van de diensverlening verbeterd. Daarbij ligt de nadruk op ondersteuning van
de zelfwerkzaamheid, ook bij de uitkeringsintake. De intensiteit van de dienstverlening van CWI is
afgestemd op de mate waarin een werkzoekende in staat is zelf de nodige activiteiten te
ondernemen of juist intensieve hulp nodig heeft bij het zoeken naar werk. Op deze wijze wordt
door CWI maatwerk geleverd.
CWI zal op basis van ervaringen met de nu lopende experimenten, met de ketenpartners afspraken
maken over mogelijkheden om binnen het huidig wettelijk kader de uitkeringsintake efficiënter uit te
voeren. Ook via deze weg wordt ruimte gecreëerd om de bemiddeling kracht bij te zetten. Een
eerste stap hiertoe is al gezet door de mogelijkheid van parallelle dienstverlening in de keten toe te
passen, waardoor de werkzoekende op een eerder moment reïntegratie-instrumenten krijgt
aangeboden om zo snel mogelijk klaar te zijn om door CWI te kunnen worden bemiddeld.
2
Om een beeld te geven welke concrete activiteiten CWI onderneemt in het kader van de matching
volgt hieronder een overzicht.
- Een werkzoekende krijgt bij de eerste aanmelding en intake altijd informatie over de
mogelijkheden voor het vinden van geschikte vacatures. Dit gebeurt aan de hand van een
persoonlijk advies via gesprekken, de telefoon of e-mails. De werkzoekende neemt, indien
nodig, deel aan een door CWI georganiseerde workshop voor sollicitatietraining;
- Het instrument beursvloer geeft aan de werkzoekende informatie over de actuele vacatures
en de werkzoekende kan hierbij door een CWI medewerker worden geholpen;
- Het digitale instrument Werk.nl geeft aan de werkzoekende een totaaloverzicht aan
vacatures, die direct kunnen worden bekeken. Door een goede samenwerking met private
intermediairs en commerciële sites heeft CWI inmiddels 60% van de vacatures in
Nederland in het vizier. Dit zijn 500.000 vacatures. Ook werkgevers maken gebruik van
Werk.nl om hun vacatures op te plaatsen en zelf te zoeken naar geschikte CWI-
kandidaten door middel van het inzien van CV's. De op Werk.nl beschikbare
kansverkenner geeft de werkzoekende informatie over de kansen die hij maakt wanneer hij
op een bepaald soort vacature reageert. Tot slot geeft de matchingsmodule in Werk.nl met
in 2004 ca. 30 miljoen gebruikerssessies optimale mogelijkheden voor de werkzoekende,
maar ook voor de werkgever, om een vacature te vervullen. Voor dat doel kan zowel het
merendeel van de bij CWI bekend zijnde vacatures als de CV's (standcijfer op
maandbasis ca. 325.000) worden geraadpleegd.
- CWI geeft aan de hand van een bij CWI aanwezig klantprofiel aan de werkzoekende
passende vacatures door. CWI vraagt daarbij altijd aan de werkzoekende CWI op de
hoogte te houden van de resultaten en bij problemen CWI te consulteren. CWI volgt dit
proces nauwgezet en roept de werkzoekende op voor gesprekken over de voortgang van
het sollicitatieproces;
- CWI organiseert banenmarkten (landelijk en regionaal) waar vraag en aanbod elkaar
lijfelijk kunnen ontmoeten. Dit geldt ook voor de werkmarkten/vacature-café's op de
vestigingen. In 2006 worden naar verwachting 400 lokale en regionale banenmarkten
georganiseerd. Bij de meeste vestigingen is de werkzoekende verplicht om te verschijnen.
Doet de werkzoekende dit niet dan volgt er een signaal aan UWV of de gemeente, dat kan
leiden tot een korting of zelfs stopzetten van de uitkering;
- Op verzoek van individuele werkgevers gaat CWI op zoek naar geschikte kandidaten
voor de door de werkgever aangeboden functie. In 2005 (tot en met derde kwartaal)
vroegen werkgevers voor ruim 200.000 vacatures om deze dienstverlening. Binnen 72 uur
vindt de dienstverlening plaats en weet de werkgever of er geschikte kandidaten worden
voorgedragen.
3
Met bovenstaande activiteiten wordt invulling gegeven aan een steeds betere matching door CWI.
Het beoogde resultaat in 2006 is een forse verhoging van het aantal matchingen van 76.500 in
2005 naar 95.000 in 2006.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid