Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
05-SZW-B-168 UB/A/2005/87633

Onderwerp Datum
Kamervraag matching door CWI 8 december 2005

Op 28 oktober 2005 heeft u mij verzocht een reactie te geven op de mogelijkheid om in de taakstelling van de CWI's op te nemen een actievere matching van vraag en aanbod.

In artikel 21, sub b van de Wet SUWI is geregeld dat CWI geschikte vacatures aan werkzoekenden voordraagt en geschikte werkzoekenden voordraagt voor vacatures. Hiermee is het begrip matchen in de wet als één van de hoofdtaken van CWI geregeld. De concrete invulling gebeurt elk jaar in het jaarplan dat CWI opstelt. Hierdoor kan flexibel worden ingespeeld op actuele omstandigheden. Ik heb onlangs het jaarplan 2006 van CWI beoordeeld. Hierover wordt u in januari nader geïnformeerd. In dit jaarplan heeft CWI verschillende wijzen van matchen uitgewerkt.
Kijkend naar de prestaties van CWI in de afgelopen jaren, is er een continue oplopende lijn te zien als het om de diverse matchingsresultaten gaat. Hieruit blijkt de voortdurende aandacht voor een zo effectief mogelijke weg voor de matching van vraag en aanbod.

Door middel van steeds verdergaande digitalisering, onder ander tot uitdrukking komende in meer mogelijkheden voor elektronische intake en raadpleging van werk.nl, wordt efficiencywinst behaald en wordt de kwaliteit van de diensverlening verbeterd. Daarbij ligt de nadruk op ondersteuning van de zelfwerkzaamheid, ook bij de uitkeringsintake. De intensiteit van de dienstverlening van CWI is afgestemd op de mate waarin een werkzoekende in staat is zelf de nodige activiteiten te ondernemen of juist intensieve hulp nodig heeft bij het zoeken naar werk. Op deze wijze wordt door CWI maatwerk geleverd.
CWI zal op basis van ervaringen met de nu lopende experimenten, met de ketenpartners afspraken maken over mogelijkheden om binnen het huidig wettelijk kader de uitkeringsintake efficiënter uit te voeren. Ook via deze weg wordt ruimte gecreëerd om de bemiddeling kracht bij te zetten. Een eerste stap hiertoe is al gezet door de mogelijkheid van parallelle dienstverlening in de keten toe te passen, waardoor de werkzoekende op een eerder moment reïntegratie-instrumenten krijgt aangeboden om zo snel mogelijk klaar te zijn om door CWI te kunnen worden bemiddeld.

2

Om een beeld te geven welke concrete activiteiten CWI onderneemt in het kader van de matching volgt hieronder een overzicht.

- Een werkzoekende krijgt bij de eerste aanmelding en intake altijd informatie over de mogelijkheden voor het vinden van geschikte vacatures. Dit gebeurt aan de hand van een persoonlijk advies via gesprekken, de telefoon of e-mails. De werkzoekende neemt, indien nodig, deel aan een door CWI georganiseerde workshop voor sollicitatietraining;
- Het instrument beursvloer geeft aan de werkzoekende informatie over de actuele vacatures en de werkzoekende kan hierbij door een CWI medewerker worden geholpen;
- Het digitale instrument Werk.nl geeft aan de werkzoekende een totaaloverzicht aan vacatures, die direct kunnen worden bekeken. Door een goede samenwerking met private intermediairs en commerciële sites heeft CWI inmiddels 60% van de vacatures in Nederland in het vizier. Dit zijn 500.000 vacatures. Ook werkgevers maken gebruik van Werk.nl om hun vacatures op te plaatsen en zelf te zoeken naar geschikte CWI- kandidaten door middel van het inzien van CV's. De op Werk.nl beschikbare kansverkenner geeft de werkzoekende informatie over de kansen die hij maakt wanneer hij op een bepaald soort vacature reageert. Tot slot geeft de matchingsmodule in Werk.nl met in 2004 ca. 30 miljoen gebruikerssessies optimale mogelijkheden voor de werkzoekende, maar ook voor de werkgever, om een vacature te vervullen. Voor dat doel kan zowel het merendeel van de bij CWI bekend zijnde vacatures als de CV's (standcijfer op maandbasis ca. 325.000) worden geraadpleegd.

- CWI geeft aan de hand van een bij CWI aanwezig klantprofiel aan de werkzoekende passende vacatures door. CWI vraagt daarbij altijd aan de werkzoekende CWI op de hoogte te houden van de resultaten en bij problemen CWI te consulteren. CWI volgt dit proces nauwgezet en roept de werkzoekende op voor gesprekken over de voortgang van het sollicitatieproces;

- CWI organiseert banenmarkten (landelijk en regionaal) waar vraag en aanbod elkaar lijfelijk kunnen ontmoeten. Dit geldt ook voor de werkmarkten/vacature-café's op de vestigingen. In 2006 worden naar verwachting 400 lokale en regionale banenmarkten georganiseerd. Bij de meeste vestigingen is de werkzoekende verplicht om te verschijnen. Doet de werkzoekende dit niet dan volgt er een signaal aan UWV of de gemeente, dat kan leiden tot een korting of zelfs stopzetten van de uitkering;

- Op verzoek van individuele werkgevers gaat CWI op zoek naar geschikte kandidaten voor de door de werkgever aangeboden functie. In 2005 (tot en met derde kwartaal) vroegen werkgevers voor ruim 200.000 vacatures om deze dienstverlening. Binnen 72 uur vindt de dienstverlening plaats en weet de werkgever of er geschikte kandidaten worden voorgedragen.

3

Met bovenstaande activiteiten wordt invulling gegeven aan een steeds betere matching door CWI. Het beoogde resultaat in 2006 is een forse verhoging van het aantal matchingen van 76.500 in 2005 naar 95.000 in 2006.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)