Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

persbericht

Nummer:
73

Directie:
voorlichting

08-12-2005

Status:
informatie

Werkgroep VMBO: er gaat veel goed, maar er zijn ook knelpunten

Er gaat veel goed in het vmbo, maar er zijn ook enkele hardnekkige knelpunten, zoals een te hoge uitval en de opvang van leerlingen die speciale aandacht vragen. Dit staat in het rapport van een ambtelijke interdepartementale werkgroep (Interdepartementale beleidsonderzoek) vmbo. De werkgroep stelt onder andere voor om meer plaatsen voor het zmok (zeer moeilijk opvoedbare kinderen) te realiseren. Ook vinden ze dat de zorgadviesteams nog professioneler moeten worden. Verder moet het budget van de school hoger zodat leraren aan het vmbo in de grotere steden een hoger salaris kunnen krijgen. Deze aanbevelingen zal het kabinet verder onderzoeken. De werkgroep is van mening dat er in het vmbo duidelijke knelpunten zijn, maar dat het overgrote deel van de vmbo-leerlingen het goed doet. Deze analyse van de werkgroep wordt door het kabinet gedeeld. De aanbevelingen van de werkgroep sluiten aan bij het in gang gezette beleid van het kabinet. Dit staat in een brief van minister Van der Hoeven die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Ruim 95 procent van de leerlingen slaagt en verlaat met diploma het vmbo. Ruim 70 procent gaat direct door naar een vervolgopleiding en 25 procent vindt werk en volgt van daaruit direct of later een vervolgopleiding.
Begin van dit jaar is onder andere de notitie `Vmbo: het betere werk' uitgebracht. Hierin staat dat vmbo-scholen flexibeler en slagvaardiger moeten worden, zodat ze kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd. De werkgroep stelt voor om voor het vmbo de kerndoelen af te schaffen. Dat vindt het kabinet te ver gaan, maar de kerndoelen zijn dit jaar wel aangepast. De scholen kunnen in de onderbouw theorie en praktijk nog meer combineren. Het lesprogramma in het hele vmbo moet nog beter worden afgestemd op de vraag van de leerling, het vervolgonderwijs en het regionale bedrijfsleven. Het examen wordt in vorm en tijd flexibel ingericht. Vanaf het schooljaar 2006/2007 kan het kaderberoepsgerichte leerweg bij het examen praktijk en theorie combineren. Voor de basisberoepsgerichte leerweg kon dit al. Het niveau van de doorstroom van het vmbo naar het middelbaar beroepsonderwijs wordt wettelijk geregeld. Vanaf 2006 wordt eenmalig 237 miljoen euro uitgetrokken voor praktijklokalen van het vmbo en praktijkonderwijs.

Vanaf dit schooljaar zijn er 1000 extra plaatsen voor het zmok. Deze plaatsen zijn bedoeld voor die leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen en niet meer te handhaven zijn binnen het reguliere onderwijs. Deze leerlingen kunnen worden ingeschreven ook al voldoen ze niet aan de criteria die gelden voor het zmok. Scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben geld gekregen voor leerlingbegeleiding. In het primair onderwijs zijn dat 600 scholen in de vier grote gemeenten (G4) en de G32 (ongeveer 120 leerlingbegeleiders). Het voortgezet onderwijs krijgt geld om 800 leerlingbegeleiders aan te kunnen nemen. Samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs hebben geld gekregen om `reboundvoorzieningen' te creëren voor ongeveer 4500 leerlingen per jaar. Bij deze voorzieningen gaan dwang en drang hand in hand.

08-12-2005
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl