Ministerie van Financiën

Adviescollege toetsing administratieve lasten (ACTAL)

t.a.v. de heer R.L.O. Linschoten

Postbus 16228

2500 BE Den Haag

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

24 11 2005 RL/EU/2005/225 IPAL 2005-0213 U

Onderwerp

Reactie op het advies tot versterking en versnelling cultuuromslag: naar structureel lage administratieve lasten

Geachte heer Linschoten,

Graag reageert het kabinet op uw advies van 14 september 2005 voor versterking en versnelling van de cultuuromslag in het omgaan met administratieve lasten op departementen (verinnerlijking).

Binnen de departementen heeft Actal een onderzoek naar de verinnerlijking van administratieve lasten onder beleids- en topambtenaren (directeuren en hoger) uitgevoerd. In uw advies naar aanleiding van dit onderzoek concludeert het College van Actal dat de mate van verinnerlijking over het algemeen op een redelijk niveau is, maar dat binnen alle departementen ruimte is voor verbetering van de verinnerlijking van administratieve lasten. U adviseert daarom:

1. Houd de infrastructuur operationeel;

2. Verbeter de know how;

3. Optimaliseer aansturing.

Het kabinet is van mening dat de resultaten van het in opdracht van Actal uitgevoerde onderzoek bijdragen aan de verdere verinnerlijking van administratieve lasten. Het is een ondersteuning voor tal van activiteiten die de interdepartementale projectdirectie administratieve lasten (IPAL) en afzonderlijke departementen inmiddels aan het oppakken zijn. In deze brief reageert het kabinet op het algemene deel van Uw advies. De bevindingen per departement worden in bilateraal overleg tussen Uw college en betrokken bewindspersonen besproken.

Uw eerste adviespunt om de infrastructuur op peil te houden is voor wat de interdepartementale infrastructuur betreft gedurende de huidige kabinetsperiode al gehonoreerd: IPAL is inmiddels 'doorgestart' en de termijn voor Actal wordt tot het einde van deze kabinetsperiode (1 juni 2007) verlengd. Het kabinet onderschrijft het belang om de aandacht voor administratieve lasten ook na 2007 te verankeren.

Voor de verankering van administratieve lastenvermindering op langere termijn zal volgend jaar- mede in het licht van de bredere initiatieven ter vermindering van de regeldruk - bezien worden hoe het administratieve lastenbeleid verder vorm krijgt en of, en zo ja hoe, externe advisering daarbij een rol krijgt.

Het kabinet deelt de mening van Actal (tweede adviespunt) dat toegankelijkheid van AL-kennis en -informatie belangrijk is bij het verminderen van administratieve lasten en dat deze verder verbeterd kan worden. Dit geldt rijksbreed, maar ook op departementen afzonderlijk. Inmiddels bestaat er een goed interdepartementaal overleg tussen AL-coördinatoren, maar ook een goed functionerend overleg tussen de mensen die operationeel betrokken zijn bij het monitoren van administratieve lasten, waarin kennis over de aanpak van AL wordt uitgewisseld.

IPAL is verder samen met departementen bezig met het ontwikkelen en organiseren van opleidingen. Het stimuleren van dossierhouders door via gerichte opleiding aandacht aan administratieve lasten te geven is belangrijk. Daarnaast is het van belang medewerkers gericht te laten ondersteunen door administratieve-lastenexperts. Tenslotte wordt bezien of en hoe ambtenaren al bij indiensttreding bewust gemaakt kunnen worden van de effecten van beleidskeuzen en het instrumentarium dat bestaat om negatieve effecten als administratieve lasten te minimaliseren.

Het kabinet deelt de mening van Actal dat het vermogen van departementen om het nut en de noodzaak van administratieve lasten vroegtijdig in het beleidsproces duidelijk te maken van groot belang is voor succesvolle beheersing van administratieve lasten. Dit is het derde punt van advies.

Het management van departementen heeft een belangrijke rol bij het waarborgen dat belangrijke AL-dossiers vroegtijdig worden geïdentificeerd en dat betrokken ambtenaren rechtstreeks gestimuleerd worden rekening te houden met de administratieve lasten voor bedrijven, en ook burgers.

Uit de (succesvolle) aanpak van verschillende departementen blijkt dat dit op vele manieren kan gebeuren, en dat know how bij individuele medewerkers niet altijd de belangrijkste randvoorwaarde is. Effectieve sturing op het onderwerp is zeker zo belangrijk. Instrumenten en maatregelen - bijvoorbeeld de opzet van een specifieke internet-tool- die helpen de medewerker en managers attent te maken op het fenomeen van administratieve lasten worden dan ook rijksbreed gedeeld. IPAL heeft het afgelopen jaar samen met departementen een handreiking voor het organiseren van AL-reductie opgesteld. De handreiking is een hulpmiddel voor departementen om de risico's van de eigen organisatie bij het blijvend verminderen van administratieve lasten in kaart te brengen, en de organisatie van AL waar mogelijk te verbeteren.

Het kabinet is voorts met Actal van mening dat structureel moeten blijven worden gezocht naar mogelijkheden om AL verder te reduceren. Dit ook ter compensatie van (onvoorziene) tegenvallers. Door departementen wordt hieraan op verschillende wijze invulling gegeven, door bijvoorbeeld een rol voor Gemengde Commissies en een duidelijker rol voor de bestuursraad bij het bewaken of de AL-doelstelling wordt behaald, en het zoeken naar compensaties. Belangrijk blijft de AL te verminderen.

Tot slot blijkt uit onze reactie dat naast kennis over administratieve lasten ook andere aspecten, zoals de opzet van de organisatie en gebruikte instrumenten, van belang zijn voor verankering van de aandacht voor administratieve lasten, en dat daarin gezamenlijk en afzonderlijk door departementen wordt geïnvesteerd. Het zou aanbeveling verdienen bij een herhaling van het onderzoek op termijn, waar het kabinet het graag mee eens is, ook die andere aspecten van het verankeren van AL nadrukkelijker mee te nemen. Daarnaast is het te overwegen het onderzoek te verbreden van AL-bedrijven naar ook AL-burger.

De minister van Financiën

G. Zalm

De staatssecretaris van Economische Zaken,

C.E.G. van Gennip