Adviescollege toetsing administratieve
lasten (ACTAL)
t.a.v. de heer R.L.O. Linschoten
Postbus 16228
2500 BE Den Haag
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
24 11 2005 RL/EU/2005/225 IPAL 2005-0213 U
Onderwerp
Reactie op het advies tot versterking en
versnelling cultuuromslag: naar structureel lage
administratieve lasten
Geachte heer Linschoten,
Graag reageert het kabinet op uw advies van 14
september 2005 voor versterking en versnelling
van de cultuuromslag in het omgaan met
administratieve lasten op departementen
(verinnerlijking).
Binnen de departementen heeft Actal een
onderzoek naar de verinnerlijking van
administratieve lasten onder beleids- en
topambtenaren (directeuren en hoger) uitgevoerd.
In uw advies naar aanleiding van dit onderzoek
concludeert het College van Actal dat de mate
van verinnerlijking over het algemeen op een
redelijk niveau is, maar dat binnen alle
departementen ruimte is voor verbetering van de
verinnerlijking van administratieve lasten. U
adviseert daarom:
1. Houd de infrastructuur
operationeel;
2. Verbeter de know how;
3. Optimaliseer aansturing.
Het kabinet is van mening dat de resultaten van
het in opdracht van Actal uitgevoerde onderzoek
bijdragen aan de verdere verinnerlijking van
administratieve lasten. Het is een ondersteuning
voor tal van activiteiten die de
interdepartementale projectdirectie
administratieve lasten (IPAL) en afzonderlijke
departementen inmiddels aan het oppakken zijn.
In deze brief reageert het kabinet op het
algemene deel van Uw advies. De bevindingen per
departement worden in bilateraal overleg tussen
Uw college en betrokken bewindspersonen
besproken.
Uw eerste adviespunt om de infrastructuur op
peil te houden is voor wat de
interdepartementale infrastructuur betreft
gedurende de huidige kabinetsperiode al
gehonoreerd: IPAL is inmiddels 'doorgestart' en
de termijn voor Actal wordt tot het einde van
deze kabinetsperiode (1 juni 2007) verlengd. Het
kabinet onderschrijft het belang om de aandacht
voor administratieve lasten ook na 2007 te
verankeren.
Voor de verankering van administratieve
lastenvermindering op langere termijn zal
volgend jaar- mede in het licht van de bredere
initiatieven ter vermindering van de regeldruk -
bezien worden hoe het administratieve
lastenbeleid verder vorm krijgt en of, en zo ja
hoe, externe advisering daarbij een rol krijgt.
Het kabinet deelt de mening van Actal (tweede
adviespunt) dat toegankelijkheid van AL-kennis
en -informatie belangrijk is bij het verminderen
van administratieve lasten en dat deze verder
verbeterd kan worden. Dit geldt rijksbreed, maar
ook op departementen afzonderlijk. Inmiddels
bestaat er een goed interdepartementaal overleg
tussen AL-coördinatoren, maar ook een goed
functionerend overleg tussen de mensen die
operationeel betrokken zijn bij het monitoren
van administratieve lasten, waarin kennis over
de aanpak van AL wordt uitgewisseld.
IPAL is verder samen met departementen bezig met
het ontwikkelen en organiseren van opleidingen.
Het stimuleren van dossierhouders door via
gerichte opleiding aandacht aan administratieve
lasten te geven is belangrijk. Daarnaast is het
van belang medewerkers gericht te laten
ondersteunen door administratieve-lastenexperts.
Tenslotte wordt bezien of en hoe ambtenaren al
bij indiensttreding bewust gemaakt kunnen worden
van de effecten van beleidskeuzen en het
instrumentarium dat bestaat om negatieve
effecten als administratieve lasten te
minimaliseren.
Het kabinet deelt de mening van Actal dat het
vermogen van departementen om het nut en de
noodzaak van administratieve lasten vroegtijdig
in het beleidsproces duidelijk te maken van
groot belang is voor succesvolle beheersing van
administratieve lasten. Dit is het derde punt
van advies.
Het management van departementen heeft een
belangrijke rol bij het waarborgen dat
belangrijke AL-dossiers vroegtijdig worden
geïdentificeerd en dat betrokken ambtenaren
rechtstreeks gestimuleerd worden rekening te
houden met de administratieve lasten voor
bedrijven, en ook burgers.
Uit de (succesvolle) aanpak van verschillende
departementen blijkt dat dit op vele manieren
kan gebeuren, en dat know how bij individuele
medewerkers niet altijd de belangrijkste
randvoorwaarde is. Effectieve sturing op het
onderwerp is zeker zo belangrijk. Instrumenten
en maatregelen - bijvoorbeeld de opzet van een
specifieke internet-tool- die helpen de
medewerker en managers attent te maken op het
fenomeen van administratieve lasten worden dan
ook rijksbreed gedeeld. IPAL heeft het afgelopen
jaar samen met departementen een handreiking
voor het organiseren van AL-reductie opgesteld.
De handreiking is een hulpmiddel voor
departementen om de risico's van de eigen
organisatie bij het blijvend verminderen van
administratieve lasten in kaart te brengen, en
de organisatie van AL waar mogelijk te
verbeteren.
Het kabinet is voorts met Actal van mening dat
structureel moeten blijven worden gezocht naar
mogelijkheden om AL verder te reduceren. Dit ook
ter compensatie van (onvoorziene) tegenvallers.
Door departementen wordt hieraan op
verschillende wijze invulling gegeven, door
bijvoorbeeld een rol voor Gemengde Commissies en
een duidelijker rol voor de bestuursraad bij het
bewaken of de AL-doelstelling wordt behaald, en
het zoeken naar compensaties. Belangrijk blijft
de AL te verminderen.
Tot slot blijkt uit onze reactie dat naast
kennis over administratieve lasten ook andere
aspecten, zoals de opzet van de organisatie en
gebruikte instrumenten, van belang zijn voor
verankering van de aandacht voor administratieve
lasten, en dat daarin gezamenlijk en
afzonderlijk door departementen wordt
geïnvesteerd. Het zou aanbeveling verdienen bij
een herhaling van het onderzoek op termijn, waar
het kabinet het graag mee eens is, ook die
andere aspecten van het verankeren van AL
nadrukkelijker mee te nemen. Daarnaast is het te
overwegen het onderzoek te verbreden van
AL-bedrijven naar ook AL-burger.
De minister van Financiën
G. Zalm
De staatssecretaris van Economische Zaken,
C.E.G. van Gennip
Ministerie van Financiën