08-12-2005
Nieuwe aanpak citymarketing en evenementen
Het college wil een nieuwe aanpak voor citymarketing van
`s-Hertogenbosch. Het belang daarvan zit vooral in het verbeteren van
de economische ontwikkeling van de stad en het vestigingsklimaat. Het
is belangrijk dat de stad aantrekkelijk is en blijft voor zowel de
eigen inwoners, als voor doelgroepen zoals toeristen en bedrijfsleven.
Een onderdeel hiervan vormt de stadspromotie, evenementen kunnen daar
een belangrijke bijdrage aan leveren. Vanuit deze invalshoek wil het
college dan ook een beter klimaat scheppen voor de organisatie van
evenementen op cultureel, cultuurhistorisch en sportief gebied. De
nieuwe aanpak is voorgelegd aan belanghebbenden in de stad die de
komende zes weken kunnen reageren op de voorstellen. Het is de
bedoeling dat de gemeenteraad zich vervolgens in maart 2006 over de
voorstellen buigt.
Doelgroepen en thema's
De promotie van de stad moet ertoe bijdragen dat 's-Hertogenbosch
prominent op de kaart staat en blijft staan. Om dat waar te maken,
worden verschillende instrumenten aangewend. Allereerst wordt meer dan
voorheen ingezet op een onderverdeling van doelgroepen. De bestaande
imagocampagne ('s-Hertogenbosch = ontmoeten) wordt verder uitgewerkt
en toegespitst op de specifieke vraag van de toeristische markt, de
zakelijke markt en de overheid. Daarnaast kiest het college voor de
organisatie van speciale themajaren zoals dat in het verleden is
gebeurd met het Jeroen Boschjaar in 2001. Ook 's-Hertogenbosch
Vestingstad dit jaar is daar een goed voorbeeld van. Het is de
bedoeling om eens per drie een ander thema te hanteren. Daarbij wordt
ook aansluiting gezocht bij bijvoorbeeld de landelijke campagnes van
het Nederlands Bureau voor Toerisme. Verder gaan de grotere projecten
in de stad onderdeel uitmaken van stadspromotionele activiteiten zoals
de Vestingwerken, het Paleiskwartier, Haverleij en het toekomstige
Museumkwartier. Het college stelt voor om voor citymarketing een extra
budget van EUR 200.000,- per jaar te reserveren.
Evenementen
Een ander punt uit de nieuwe aanpak voor city-marketing is het extra
ondersteunen van evenementen. De evenementen in de stad trekken
duizenden bezoekers en krijgen veel publiciteit. Daarom wil het
college de inzet voor evenementen verbeteren, met als doel de
kwaliteit en diversiteit ervan te waarborgen. Hulpmiddel daarbij is de
indeling van evenementen in een zogeheten piramidemodel met
beeldbepalende evenementen, onderscheidende evenementen en gangbare
evenementen.
Deze indeling in niveaus worden gebruikt om ondersteuning te verlenen
aan evenementen. De onderscheidende en de gangbare evenementen kunnen
rekenen op de steun van de gemeente zoals dat ook nu al in de praktijk
gebeurt. Aan de beeldbepalende evenementen wordt een nog groter belang
toegekend. Het college vindt deze evenementen dermate belangrijk voor
de stad dat deze mogen rekenen op extra steun waarbij maatwerk voorop
staat. Daarover worden per evenement afspraken gemaakt met de
organisatoren.
Vaste locaties
De Markt en de Parade worden aangewezen als dé locaties voor
evenementen en festivals. Het college realiseert zich dat de hinder
voor bewoners (vooral geluidsoverlast) en middenstand (bij sommige
evenementen omzetderving en verminderde bereikbaarheid) beperkt moet
blijven. Daarom moet er een aanvaardbare belasting zijn. De potenties
van andere locaties en gebieden worden nader onderzocht. In
natuurgebieden als het Bossche Broek en de Gement vinden in principe
geen evenementen plaats.
Gemeente 's-Hertogenbosch