Gemeente 's-Hertogenbosch

08-12-2005
Nieuwe aanpak citymarketing en evenementen
Het college wil een nieuwe aanpak voor citymarketing van `s-Hertogenbosch. Het belang daarvan zit vooral in het verbeteren van de economische ontwikkeling van de stad en het vestigingsklimaat. Het is belangrijk dat de stad aantrekkelijk is en blijft voor zowel de eigen inwoners, als voor doelgroepen zoals toeristen en bedrijfsleven. Een onderdeel hiervan vormt de stadspromotie, evenementen kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Vanuit deze invalshoek wil het college dan ook een beter klimaat scheppen voor de organisatie van evenementen op cultureel, cultuurhistorisch en sportief gebied. De nieuwe aanpak is voorgelegd aan belanghebbenden in de stad die de komende zes weken kunnen reageren op de voorstellen. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad zich vervolgens in maart 2006 over de voorstellen buigt.

Doelgroepen en thema's
De promotie van de stad moet ertoe bijdragen dat 's-Hertogenbosch prominent op de kaart staat en blijft staan. Om dat waar te maken, worden verschillende instrumenten aangewend. Allereerst wordt meer dan voorheen ingezet op een onderverdeling van doelgroepen. De bestaande imagocampagne ('s-Hertogenbosch = ontmoeten) wordt verder uitgewerkt en toegespitst op de specifieke vraag van de toeristische markt, de zakelijke markt en de overheid. Daarnaast kiest het college voor de organisatie van speciale themajaren zoals dat in het verleden is gebeurd met het Jeroen Boschjaar in 2001. Ook 's-Hertogenbosch Vestingstad dit jaar is daar een goed voorbeeld van. Het is de bedoeling om eens per drie een ander thema te hanteren. Daarbij wordt ook aansluiting gezocht bij bijvoorbeeld de landelijke campagnes van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Verder gaan de grotere projecten in de stad onderdeel uitmaken van stadspromotionele activiteiten zoals de Vestingwerken, het Paleiskwartier, Haverleij en het toekomstige Museumkwartier. Het college stelt voor om voor citymarketing een extra budget van EUR 200.000,- per jaar te reserveren.

Evenementen
Een ander punt uit de nieuwe aanpak voor city-marketing is het extra ondersteunen van evenementen. De evenementen in de stad trekken duizenden bezoekers en krijgen veel publiciteit. Daarom wil het college de inzet voor evenementen verbeteren, met als doel de kwaliteit en diversiteit ervan te waarborgen. Hulpmiddel daarbij is de indeling van evenementen in een zogeheten piramidemodel met beeldbepalende evenementen, onderscheidende evenementen en gangbare evenementen.

Deze indeling in niveaus worden gebruikt om ondersteuning te verlenen aan evenementen. De onderscheidende en de gangbare evenementen kunnen rekenen op de steun van de gemeente zoals dat ook nu al in de praktijk gebeurt. Aan de beeldbepalende evenementen wordt een nog groter belang toegekend. Het college vindt deze evenementen dermate belangrijk voor de stad dat deze mogen rekenen op extra steun waarbij maatwerk voorop staat. Daarover worden per evenement afspraken gemaakt met de organisatoren.

Vaste locaties
De Markt en de Parade worden aangewezen als dé locaties voor evenementen en festivals. Het college realiseert zich dat de hinder voor bewoners (vooral geluidsoverlast) en middenstand (bij sommige evenementen omzetderving en verminderde bereikbaarheid) beperkt moet blijven. Daarom moet er een aanvaardbare belasting zijn. De potenties van andere locaties en gebieden worden nader onderzocht. In natuurgebieden als het Bossche Broek en de Gement vinden in principe geen evenementen plaats.