Nederlands fotomuseum


Negen genomineerden voor Steenbergen Stipendium

Op donderdag 8 december 2005 zal voor de achtste keer in het Nederlands fotomuseum het Steenbergen Stipendium worden uitgereikt aan een talentvolle, net afgestudeerde fotograaf. De jury heeft negen fotografen genomineerd die afkomstig zijn van een van de kunstacademies die een aparte richting fotografie hebben. De genomineerde fotografen zijn vanaf dinsdag 6 december te zien in een groepstentoonstelling in het Nederlands fotomuseum. De winnaar wordt op 8 december bekend gemaakt en ontvangt een bedrag van 5.000.

Een jury, bestaande uit Ron Mandos, Kim Bouvy en Miriam Bestebreurtje (voorzitter), bezoekt ieder jaar de eindexamenexposities van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost Breda, de AKI Academie voor Beeldende Kunsten & Vormgeving in Enschede, de Rietveld Academie Amsterdam en de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht.

Eerdere winnaars van het stipendium zijn Yvonne Lancet, Andrea Stultiens, Thomas Schlijper, Kim Krijnen, Myne Soe-Pedersen, Petra Stavast en Marcel Borsten.

Dit jaar kozen zij negen genomineerden te weten: Christina Meldgaard, Veronica Spierenburg en Vincent Zedelius van de Rietveld Academie, Linda Maria Birbeck van de HKU, Daniëlle van Ark en Kim Boske van de KABK, Klaartje Esch van de AKI en Wytske van Keulen en Paul Versteeg van St. Joost. Foto:© Diewertje Komen

Christina Meldgaard maakte een serie zwart wit portretten van een (vermoedelijke) vader en zoon. Met kleine variaties in de interactie tussen de figuren weet zij een grote spanning op te bouwen die niet alleen vragen opwerpt over de relatie tussen de figuren, maar ook over het genre van het portret binnen de fotografie en de gebruikte technieken. Veronica Spierenburg deed een drietal beeldonderzoeken met fotografie en video. Perspectief en perceptie staan in het middelpunt waarbij zij zinnelijke ervaringen voegt bij een vervreemdende beeldtechniek, om de kijker uit te dagen. Vincent Zedelius maakte twee series over een dorp dat om economische redenen verplaatst werd. De eerste serie gaat het over de verlaten huizen en hoe indringers ermee omgaan. In de tweede serie is te zien dat de huizen al afgebroken zijn, maar dat de tuinen nog wel bestaan. Het blijkt dat de oude bewoners hun tuinen nog steeds onderhouden. Linda Maria Birbeck maakte een heel intieme serie, een portret van een jong stel dat door omstandigheden aan de onderkant van de samenleving terecht komt. Ondanks vele moeilijke en dramatische momenten houdt hun liefde stand. Linda Maria leeft intiem mee met de twee protagonisten en gunt daarmee de kijker een uniek inzicht in het leven van twee bijzondere jonge mensen.

Danielle van Ark gebruikte conventionele fotografie om een `ons kent ons' gevoel over te brengen. Zij maakte een serie over de kunstwereld in New York, over de galeriehouders, het publiek, de obers tijdens de opulente openingen en de serieuze verzamelaars. Uit de serie stelde zij een boek samen dat de kijker een goed inzicht in deze wereld geeft, maar hem tegelijk ook een beetje voyeuristisch laat genieten. Kim Boske heeft een fascinatie voor het verstrijken van tijd. Zij kiest voor haar serie bloemstillevens en interieuropnames een hotel, een plek waar tijd altijd precies gemeten wordt. Vervolgens maakte zij gedurende de hele dag met steeds veranderend licht, opnames van de stillevens, die zij later tot een beeld samenvoegt. Het resultaat is een diepe verstilling en een spookachtig licht.
Klaartje Esch maakte gebruik van een bekend fotografisch stijlmiddel. Zij maakte nachtopnamen van industriële landschappen. Daarbij liet zij zich niet door de vervreemdende lichteffecten verleiden en bleef een strakke compositie voeren. Wytske van Keulen maakte een fotoboek over een Nederlandse familie die in de jaren zestig naar de Franse Pyreneeën verhuisde en daar geworteld raakte. In deze dunbevolkte streek is de aanwezigheid van de Hollanders opvallend en hun levensloop boeiend. Van Keulen vertelt een prachtig documentair verhaal met een heel erg zekere hand. Paul Versteeg volgt een veearts bij zijn werk en maakt een indrukwekkend beeld van de afstandelijke houding die ten opzichte van dieren is ontstaan. Naast de vaak schokkende beelden van de praktijk van de veearts, zet hij de beelden die onze irreële hang naar romantiek als het over het boerenleven gaat, verduidelijken.

Steenbergen Academiedag
Jaarlijks organiseert het Nederlands fotomuseum in het kader van de uitreiking van het Steenbergen Stipendium een aansluitend programma voor studenten fotografie van de Nederlandse kunstacademies. Dit jaar, voorafgaand aan de prijsuitreiking, een discussiebijeenkomst met als thema Verse fotografen. Aan bod komen vragen en onderwerpen die te maken hebben met de huidige en toekomstige beroepspraktijk van afgestudeerde fotografen. Te gast zijn de coördinatoren Fotografie van de Nederlandse kunstacademies.

Programma Steenbergen Academiedag
15.30 discussiebijeenkomst Verse fotografen 17.00 uitreiking Steenbergen Stipendium en afsluitende borrel Plaats :Nederlands fotomuseum, Rotterdam Toegang :gratis

DE STEENBERGEN STICHTING
De Steenbergen Stichting is in 1961 opgericht door Johan Steenbergen (1886-1967) ter nagedachtenis aan zijn oudere broer Hermann Diedrich Steenbergen (1883-1945). Johan Steenbergen vertrok in 1908 naar Dresden en stichtte daar Ihagee Kamerawerk. Deze fabriek verwierf in 1936 wereldfaam door het uitbrengen van de eerste kleinbeeld spiegel-reflexcamera onder de naam Exakta. In 1928 werd hij Honorair Consul der Nederlanden. De fabriek werd bij het bombardement van Dresden in 1945 geheel verwoest. Na de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf hem afgenomen en door de toenmalige DDR als staatsbedrijf voortgezet. De Steenbergen Stichting zet zich in voor meerdere culturele doelen.