Nederlands fotomuseum
Negen genomineerden voor Steenbergen Stipendium
Op donderdag 8 december 2005 zal voor de achtste keer in het Nederlands fotomuseum
het Steenbergen Stipendium worden uitgereikt aan een talentvolle, net afgestudeerde
fotograaf. De jury heeft negen fotografen genomineerd die afkomstig zijn van een van
de kunstacademies die een aparte richting fotografie hebben. De genomineerde
fotografen zijn vanaf dinsdag 6 december te zien in een groepstentoonstelling in het
Nederlands fotomuseum. De winnaar wordt op 8 december bekend gemaakt en ontvangt
een bedrag van 5.000.
Een jury, bestaande uit Ron Mandos, Kim Bouvy en
Miriam Bestebreurtje (voorzitter), bezoekt ieder jaar de
eindexamenexposities van de Koninklijke Academie voor
Beeldende Kunsten Den Haag, de Academie voor
Beeldende Kunsten St. Joost Breda, de AKI Academie
voor Beeldende Kunsten & Vormgeving in Enschede, de
Rietveld Academie Amsterdam en de Hogeschool voor
de Kunsten te Utrecht.
Eerdere winnaars van het stipendium zijn Yvonne
Lancet, Andrea Stultiens, Thomas Schlijper, Kim Krijnen,
Myne Soe-Pedersen, Petra Stavast en Marcel Borsten.
Dit jaar kozen zij negen genomineerden te weten:
Christina Meldgaard, Veronica Spierenburg en Vincent
Zedelius van de Rietveld Academie, Linda Maria Birbeck
van de HKU, Daniëlle van Ark en Kim Boske van de
KABK, Klaartje Esch van de AKI en Wytske van Keulen
en Paul Versteeg van St. Joost.
Foto:© Diewertje Komen
Christina Meldgaard maakte een serie zwart wit portretten van een (vermoedelijke) vader en
zoon. Met kleine variaties in de interactie tussen de figuren weet zij een grote spanning op te
bouwen die niet alleen vragen opwerpt over de relatie tussen de figuren, maar ook over het
genre van het portret binnen de fotografie en de gebruikte technieken.
Veronica Spierenburg deed een drietal beeldonderzoeken met fotografie en video.
Perspectief en perceptie staan in het middelpunt waarbij zij zinnelijke ervaringen voegt bij een
vervreemdende beeldtechniek, om de kijker uit te dagen.
Vincent Zedelius maakte twee series over een dorp dat om economische redenen verplaatst
werd. De eerste serie gaat het over de verlaten huizen en hoe indringers ermee omgaan. In de
tweede serie is te zien dat de huizen al afgebroken zijn, maar dat de tuinen nog wel bestaan.
Het blijkt dat de oude bewoners hun tuinen nog steeds onderhouden.
Linda Maria Birbeck maakte een heel intieme serie, een portret van een jong stel dat door
omstandigheden aan de onderkant van de samenleving terecht komt. Ondanks vele moeilijke
en dramatische momenten houdt hun liefde stand. Linda Maria leeft intiem mee met de twee
protagonisten en gunt daarmee de kijker een uniek inzicht in het leven van twee bijzondere
jonge mensen.
Danielle van Ark gebruikte conventionele fotografie om een `ons kent ons' gevoel over te
brengen. Zij maakte een serie over de kunstwereld in New York, over de galeriehouders, het
publiek, de obers tijdens de opulente openingen en de serieuze verzamelaars. Uit de serie
stelde zij een boek samen dat de kijker een goed inzicht in deze wereld geeft, maar hem
tegelijk ook een beetje voyeuristisch laat genieten.
Kim Boske heeft een fascinatie voor het verstrijken van tijd. Zij kiest voor haar serie
bloemstillevens en interieuropnames een hotel, een plek waar tijd altijd precies gemeten wordt.
Vervolgens maakte zij gedurende de hele dag met steeds veranderend licht, opnames van de
stillevens, die zij later tot een beeld samenvoegt. Het resultaat is een diepe verstilling en een
spookachtig licht.
Klaartje Esch maakte gebruik van een bekend fotografisch stijlmiddel. Zij maakte
nachtopnamen van industriële landschappen. Daarbij liet zij zich niet door de vervreemdende
lichteffecten verleiden en bleef een strakke compositie voeren.
Wytske van Keulen maakte een fotoboek over een Nederlandse familie die in de jaren zestig
naar de Franse Pyreneeën verhuisde en daar geworteld raakte. In deze dunbevolkte streek is
de aanwezigheid van de Hollanders opvallend en hun levensloop boeiend. Van Keulen vertelt
een prachtig documentair verhaal met een heel erg zekere hand.
Paul Versteeg volgt een veearts bij zijn werk en maakt een indrukwekkend beeld van de
afstandelijke houding die ten opzichte van dieren is ontstaan. Naast de vaak schokkende
beelden van de praktijk van de veearts, zet hij de beelden die onze irreële hang naar romantiek
als het over het boerenleven gaat, verduidelijken.
Steenbergen Academiedag
Jaarlijks organiseert het Nederlands fotomuseum in het kader van de uitreiking van het
Steenbergen Stipendium een aansluitend programma voor studenten fotografie van de
Nederlandse kunstacademies. Dit jaar, voorafgaand aan de prijsuitreiking, een
discussiebijeenkomst met als thema Verse fotografen. Aan bod komen vragen en onderwerpen
die te maken hebben met de huidige en toekomstige beroepspraktijk van afgestudeerde
fotografen. Te gast zijn de coördinatoren Fotografie van de Nederlandse kunstacademies.
Programma Steenbergen Academiedag
15.30 discussiebijeenkomst Verse fotografen
17.00 uitreiking Steenbergen Stipendium en afsluitende borrel
Plaats :Nederlands fotomuseum, Rotterdam
Toegang :gratis
DE STEENBERGEN STICHTING
De Steenbergen Stichting is in 1961 opgericht door Johan Steenbergen (1886-1967) ter nagedachtenis
aan zijn oudere broer Hermann Diedrich Steenbergen (1883-1945). Johan Steenbergen vertrok in 1908
naar Dresden en stichtte daar Ihagee Kamerawerk. Deze fabriek verwierf in 1936 wereldfaam door het
uitbrengen van de eerste kleinbeeld spiegel-reflexcamera onder de naam Exakta. In 1928 werd hij
Honorair Consul der Nederlanden. De fabriek werd bij het bombardement van Dresden in 1945 geheel
verwoest. Na de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf hem afgenomen en door de toenmalige DDR als
staatsbedrijf voortgezet. De Steenbergen Stichting zet zich in voor meerdere culturele doelen.