Alders presenteert stappenplan voor effectief interbestuurlijk toezicht
8 december 2005
De Bestuurlijke Werkgroep Alders heeft in haar advies
"Interbestuurlijk toezicht herijkt" een stappenplan gepresenteerd. Het
plan kan worden gebruikt als checklist en is bedoeld om bij nieuwe of
aanpassing van wetgeving te bepalen of interbestuurlijk toezicht
noodzakelijk is en zo ja, hoe dat het beste georganiseerd kan worden.
Het advies is aangeboden aan minister Remkes van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK), de voorzitter van het Interprovinciaal
Overleg (IPO) de heer Franssen en de voorzitter van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) de heer Deetman.
Het stappenplan is het antwoord op de conclusie van de Bestuurlijke
Werkgroep dat bij het aanpassen van wetten regelmatig wordt vergeten
ook het toezicht naar huidige inzichten aan te passen. De praktijk is
dat het bestaande in tact blijft en het nieuwe daarop voort borduurt.
Daardoor is er een wirwar ontstaan aan regels en toezichtrelaties. De
Werkgroep adviseert daarom tevens om als inhaalslag de bestaande wet-
en regelgeving door te lichten aan de hand van het stappenplan.
Bij interbestuurlijk toezicht gaat het om de wijze waarop ministeries
en/of provincies beoordelen hoe gemeenten, waterschappen en
Wgr-regio's taken uitvoeren en wetten handhaven. Het gaat daarbij
bijvoorbeeld om het preventieve toezicht op bestemmingsplannen, de
beoordeling van de wijze waarop het nalevingstoezicht ten aanzien van
bouw- en milieuvoorschriften wordt uitgeoefend, en het toezicht op de
rampenbestrijding.
De Bestuurlijke Werkgroep Alders doet ook nog een aantal aanbevelingen
aan het kabinet:
* Duidelijker in wetgeving aangeven waar de verantwoordelijkheid
wordt neergelegd voor die betreffende wet.
* Gebruik maken van alternatieven voor interbestuurlijk toezicht
zoals democratische controle, de inzet van decentrale rekenkamers,
kwaliteitsafspraken en prestatieafspraken. Pas als deze
alternatieven niet bruikbaar zijn kan voor interbestuurlijk
toezicht worden gekozen.
* Toezichtinstanties moeten zich alleen bezig houden met het
verzamelen van feiten en een technische beoordeling. Alleen een
democratisch gecontroleerd bestuur bepaalt of er iets moet worden
veranderd, of dat er moet worden ingegrepen.
* Bundeling van bepaalde taken van toezichtshouders; het gaat dan
alleen om de taken die elkaar overlappen.
Om te illustreren hoe het interbestuurlijk toezicht is geregeld en hoe
het stappenplan kan werken, zijn in het adviesrapport van de Werkgroep
een aantal voorbeelden gebruikt: het Besluit risico's zware ongevallen
(Brzo), de Wet werk en bijstand (Wwb) en het toezicht in de sfeer van
rampenbestrijding/veiligheid.
Het advies is opgesteld naar aanleiding van een afspraak uit de Code
Interbestuurlijke Verhoudingen. In deze Code zijn omgangsregels
opgenomen tussen rijk, provincies en gemeenten met de uitgangspunten
verruiming van de decentrale beleidsvrijheid, vermindering van
centrale regels en vermindering van gedetailleerd medebewind.
De Bestuurlijke Werkgroep bestond uit bestuurders vanuit rijk,
provincies en gemeenten ondersteund door het ministerie van BZK, IPO
en VNG. De bestuurders uit de Werkgroep zijn:
voorzitter J.G.M. Alders (Commissaris van de Koningin in Groningen),
F.D. van Heijningen (Gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland),
Y.C.Th.J. Kortmann (Burgemeester van de gemeente Oisterwijk) en
C.J.G.M. de Vet (burgemeester van de gemeente Leusden).
Het advies "Interbestuurlijk toezicht herijkt" kunt u in de rechter
kantlijn downloaden in pdf-formaat.
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties