De nieuwe Mercedes-Benz GL: topklasse op asfalt en in het terrein
(12/9/2005)
Mercedes-Benz introduceert met de GL-Klasse een nieuwe topklasse in
het segment van de luxueuze Sports Utility Vehicles. De terreinwagen
met zeven zitplaatsen beschikt over uitstekende rijkwaliteiten, zowel
op asfalt als in het terrein.
Tegelijkertijd verwent de GL-Klasse de inzittenden met veel ruimte,
comfort van een luxueuze limousine en biedt met het omvangrijke
veiligheidssysteem PRE-SAFE een absolute noviteit in dit marktsegment.
Met zijn zelfbewuste uitstraling, unieke vorm en krachtig ogende
wiglijnen, straalt deze topklasse terreinauto al bij stilstand
snelheid uit. De verhoudingen van de ruime carrosserie (lengte 5088
mm, breedte 1920 mm, hoogte 1840 mm) zijn in perfecte balans.
De naamgeving van de GL-Klasse is een verwijzing naar de legendarische
oervader van alle Mercedes-Benz terreinautoâs â de G-Klasse. Deze
terreinklassieker is aan zijn 26^ste productiejaar toe en blijft
leverbaar naast de nieuwe GL-Klasse.
Topcomfort onder alle omstandigheden
Inzittenden nemen plaats in een interieur met materialen van
topkwaliteit, dat de kenmerkende, aangename Mercedes-sfeer biedt. Er
is ruim plaats voor zeven inzittenden. Reizen in de GL-Klasse betekent
eersteklas comfort â of dat een korte rit in de stad is, een lange
reis van honderden kilometers of een tocht door ruig terrein.
Ook op de stoelen van de derde zitrij is veel bewegingsruimte. De
afstand tot de middelste zitrij is 815 mm en de passagiers genieten er
van een hoofdruimte van 979 mm.
Als er minder zitplaatsen nodig zijn, is het mogelijk om één of
beide stoelen van de standaard derde zitrij met een druk op de knop
elektrisch (optie) in de vloer weg te klappen. Er ontstaat dan een
volledig vlakke laadvloer. Met vijf zitplaatsen in gebruik is de
bagageruimte 1240 liter groot. In de GL past maximaal 2300 liter
bagage, waarbij de bagageruimtelengte 2128 mm is.
Of het nu tropisch warm is of arctisch koud, met de standaard
THERMATIC automatische airconditioning in de GL 320 CDI is een
aangename temperatuur gegarandeerd. De uitvoeringen met V8-motor, de
GL 420 CDI, GL 450 en GL 500, zijn standaard voorzien van de
multi-zone THERMOTRONIC airconditioning. Deze verhoogt het
klimaatcomfort nog meer. Andere standaard comfort items zijn onder
andere âArticoâ bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en een
glazen panoramadak boven de derde zitrij.
Uitstekende veiligheid dankzij slimme oplossingen
De GL-Klasse beschikt over alle voordelen die een zelfdragende
carrosserie biedt en combineert een stabiel geheel met een lichte
staalconstructie. Het resultaat is een uitstekende passieve
bescherming. Het zeer stabiele passagiersgedeelte vormt samen met de
kreukelzones voor en achter een goed fundament voor de
inzittendenbeschermingssystemen.
Daartoe behoren onder andere:
* adaptieve, tweetraps airbags voor bestuurder en voorpassagier
* zijairbags voorin en optioneel voor de middelste zitrij
* gordijnairbags van de A- tot aan de D-stijl voor alle drie de
zitrijen
* crashactieve hoofdsteunen NECK-PRO voor bestuurder en
voorpassagier
* driepunts veiligheidsgordels op alle zeven zitplaatsen
* gordelspanners en adaptieve spankrachtbegrenzers voor bestuurder
en voorpassagier; gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor de
buitenste zitplaatsen van de middelste zitrij
Met het tegen meerprijs leverbare anticiperende
inzittendenbeschermingssysteem PRE- SAFE, dat wereldwijd voor het
eerst in dit segment beschikbaar is, brengt Mercedes-Benz de
veiligheid op hoger niveau. De clou van dit systeem: systemen op het
gebied van passieve en actieve veiligheid worden aan elkaar gekoppeld.
PRE-SAFE gebruikt de sensoren van rijdynamische regelsystemen als ABS,
de remassistent BAS of ESP. Bij de dreiging van een ongeval
optimaliseert dit systeem de beschermende functie van de passieve
veiligheidselementen.
In de GL-Klasse is ook rekening gehouden met voetgangersbescherming.
Aan de voorzijde van de auto zorgen bepaalde lege ruimtes tussen de
carrosserie en eronder gelegen aggregaten voor grote deformatiezones.
Samen met de meegevende botszones zorgt dit voor een goede bescherming
voor voetgangers en fietsers.
Rijdynamische topprestaties on- en offroad
4MATIC -- de permanente vierwielaandrijving van Mercedes-Benz â helpt
de GL-Klasse onder alle omstandigheden aan een zeer goede rijdynamiek.
Samen met de standaard luchtvering AIRMATIC, de exact werkende
parameterbesturing en het eveneens standaard adaptieve dempingsysteem
ADS is de toch niet kleine GL (wielbasis 3075 mm) makkelijk te
hanteren. Met aanhangerlast is de GL-Klasse ook goed handelbaar door
het ESP component TSA (Trailer Stability Assist). Deze zorgt ervoor
dat met doelgerichte remingrepen kritieke rijsituaties met aanhanger
al in de beginfase de kop worden ingedrukt. AIRMATIC zorgt voor een
volledig automatische niveauregeling.
Speciale offroad mogelijkheden zoals DSR (Downhill Speed Regulation),
wegrijassistent en offroad-ABS helpen de GL-bestuurder in het terrein.
Bovendien zorgt het standaard OFFROAD-PRO techniekpakket ervoor dat de
GL ook in extreem moeilijk begaanbaar terrein vooruit komt. Tot dit
techniekpakket behoren een verdeelbak met terreinreductie en
100-procent sperdifferentiëlen voor de verdeeltransmissie en de
achteras. Een speciaal voor zwaarder gebruik gemodificeerde AIRMATIC
brengt de bodemvrijheid indien nodig op maximaal 307 millimeter. De
doorwaaddiepte is dan 600 millimeter.
Toonaangevende krachtbronnen: de nieuwe V6- en V8-motoren
Het moderne motorenaanbod garandeert in alle uitvoeringen van de
GL-Klasse een hoog aandrijfcomfort, aansprekende rijprestaties en een
verbruik dat gunstig afsteekt bij andere autoâs in deze klasse. Tot
het dieselaanbod behoren de 165 kW/224 pk sterke V6 in de GL 320 CDI
en de nieuwe versie van de krachtige V8 diesel in de GL 420 CDI. Deze
levert 225 kW/306 pk en een maximum koppel van 700 Nm. Beide diesels
scoren beter dan de EU-4 norm en zijn voorzien van een onderhoudsvrij
diesel partikel filter.
In de GL 500 zit de nieuwe, in de nieuwe S-Klasse geïntroduceerde
5,5-liter motor van 285 kW/388 pk. Verder beleeft een tweede versie
van deze moderne V8-motorenfamilie in de GL-Klasse zijn
wereldpremière. In de GL 450 heeft de motor een inhoud van 4,6 liter
en levert deze 250 kW/340 pk. Beide motoren voldoen eveneens aan de
strenge EU-4 grenswaarden.
Alle motorvarianten van de GL zijn standaard gekoppeld aan de
zeventraps automaat 7G-TRONIC met DIRECT SELECT. Niet alleen door de
perfecte combinatie van zeer moderne motoren met de
7G-TRONIC en aandrijflijn met mindere wrijvingen zijn de prestaties
zeer goed en de verbruikswaarden laag. Een belangrijke rol spelen ook
het relatief lage gewicht dankzij de zelfdragende carrosserie en de,
voor deze forse auto, goede aërodynamica (c 0,37).
Succesverhaal van een moderne fabriek
âMercedes quality â made in the USAâ is aan de andere kant van de
Atlantische Oceaan een nieuw handelsmerk geworden. Dit benadrukt het
succesverhaal van de DaimlerChrysler fabriek in Tuscaloosa, Alabama.
De geboortegrond van de GL-Klasse is in 1997 als eerste Mercedes-Benz
fabriek buiten Europa in gebruik genomen. In uitbreidingen en de
voortdurende modernisering is sinds 2001 zoân 600 miljoen US dollar
gestoken. In totaal heeft de onderneming rond 1 miljard US dollar
geïnvesteerd.
De fabriek in Tuscaloosa heeft sinds de uitbreiding in mei 2005 een
theoretische jaarlijkse productiecapaciteit van 160.000 eenheden voor
alle modellen. De nieuwe GL-Klasse is het derde model dat er wordt
gemaakt, naast de M- en R-Klasse.
De nieuwe Mercedes-Benz GL-Klasse beleeft zijn wereldpremière in
januari 2006 tijdens de North American International Auto Show (NAIAS)
in Detroit. Vanaf het voorjaar zal hij in Amerika leverbaar zijn,
vanaf september 2006 is Europa aan de beurt.
AutoRai