AutoRai

Nieuwe Ford Fiesta met gratis trendy iPod

(12/9/2005)
De onlangs geheel vernieuwde Ford Fiesta is een auto die standaard is voorzien van buitengewoon veel hi-tech-elementen. Wat dat betreft heeft de Fiesta werkelijk een streepje voor op de gemiddelde auto in zijn marktsegment en zou zich kunnen scharen tussen de traditioneel rijker uitgeruste auto's in de hogere prijssegementen. Om dit nog eens te onderstrepen geeft Ford de komende maanden iedere koper van een Fiesta Futura een zeer passend cadeau: een iPod nano. De nano is de meest recente en trendy van alle iPods, de buitengewoon populaire MP-3-spelers van Apple. Het type dat bij de Fiesta Futura cadeau wordt gedaan beschikt over een 2 GigaByte harde schijf, waarmee de nano zoân 500 songs kan opslaan en in de Fiesta kan hij worden aangesloten op de standaard âAuxâ (auxiliary) ingang van de boordradio.

Apple outside, iPod inside
De iPod nano is uitgevoerd in de fraaie witte kleur die het design van Apple zoveel bekroningen heeft opgeleverd. Ook dàt past perfect bij de nieuwe Ford Fiesta, die leverbaar is in drie nieuwe eigentijdse kleuren, waaronder -geheel toepasselijk- de vrolijke kleur Apple. Naast dit fruitige lichtgroen geven ook Tango (vurig rood) en Viola (fleurig paars) kleur aan het straatbeeld. Ook voor het interieur kan de klant uit gewaagde kleuren kiezen. En er kan naar eigen smaak gecombineerd worden met interieur- en exterieur kleuren.

"Trendkleuren worden alleen geaccepteerd als autokleur als zij veelvuldig opduiken in de mode, binnenhuisarchitectuur, meubilair en productdesigns, en zo deel uitmaken van een visueel herkenbare omgeving", aldus Barbara Scheffler, verantwoordelijk voor kleuren en materialen bij Ford Europa. Of het nu om architectuur of mode gaat, Schleffer is van mening dat de beste designers een sterk bewustzijn hebben van de wereld waarin zij leven en over een intuïtief gevoel beschikken voor veranderingen op de markt. Daarnaast moeten zij ook in staat zijn om toekomstige ontwikkelingen te voorspellen en zich een voorstelling kunnen maken van hoe een kleur over een aantal jaar de kwaliteit van het exterieur kan verbeteren.

Het ontwerpteam van Ford werkt momenteel aan de ontwikkeling van een palet van ongeveer 24 exterieurkleuren. Veranderende levensstijlen en opkomende trends in de maatschappij waarin wij leven en een toenemende diversificatie van het klantenbestand, zorgen ervoor dat autofabrikanten meer modellen, varianten en meer kleuren aanbieden, om op die manier de eigen individuele smaak van de klant tot uiting te kunnen laten komen. Dit heeft ertoe geleid dat het kleurenpalet van Ford aanzienlijk is uitgebreid, met name waar het kwalitatief hoogwaardige laktechnieken betreft zoals effectpigmentatie en meerlaags lak. Tien tot twaalf jaar geleden waren verschillende tinten van blauwgroene kleuren sterk aanwezige autokleuren. Tegenwoordig prefereren klanten heldere pigmentkleuren of elegante zilvertinten.