Nederlands Uitgeversverbond

Persbericht Belspelletjes en Prijspuzzels

P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 7 december 2005

---

Overheid gooit print met badwater weg

Betuttelende overheid legt kruiswoordpuzzel aan banden

De zogenaamde bel-en-winspelletjes van call tv zijn veel mensen een doorn in het oog. Minister van Justitie Donner wil in het kader van consumentenbescherming en het tegengaan van gokverslaving de wildgroei aan ongereguleerde gokspelletjes tegengaan. Daarvoor heeft hij in goed overleg met de aanbieders een gedragscode promotionele kansspelen opgesteld. Het Nederlands Uitgeversverbond, als vertegenwoordiger van de uitgevers van dagbladen en tijdschriften waarin ook spelletjes voor de lezers staan, onderschrijft deze code, want het is een goede zaak dat de consument weet waar hij bij deelname aan toe is. Maar de minister heeft onvoldoende oog gehad voor de belangen van de printmedia. De code heeft ook betrekking op de wekelijkse kruiswoordpuzzel en andere spelletjes voor de lezers waarmee relatief kleine prijzen te winnen zijn.

Volgens de gedragscode mag voor promotionele kanspelen een maximale communicatiekostenvergoeding van 60 cent per gesprek worden gevraagd, terwijl voor de zogenaamde kleine promotionele kansspelen (met een maximaal prijzenpakket van totaal 4500 euro) slechts maximaal 39 cent per deelname aan kosten mag worden gerekend. Dit is volgens het NUV onzinnig. Het zijn juist de uitgevers van tijdschriften en dagbladen die vaak van dit soort kleine spellen aanbieden en bij spelletjes met een kleine prijs worden heus niet minder kosten gemaakt dan bij een spelletje met een hogere prijs. De code staat weliswaar toe om ook 60 cent aan communicatiekosten voor een klein spel te vragen, maar dan mag dat spel nog maar 13 trekkingen per jaar hebben en dat is dus ook weer geen oplossing voor de wekelijkse puzzel.
De minister besluit de jarenlanglopende discussie nu met een gedragscode die hij al 1 januari aanstaande wil invoeren, terwijl deze code pas op 6 december aan de Tweede Kamer is gezonden voor het overleg dat hierover op 8 december wordt gevoerd. De planning van tijdschriften loopt vele maanden vooruit. Het NUV pleit in zijn brief aan de Tweede Kamer derhalve voor een invoeringstermijn tot tenminste
1 april 2006 om orde op zaken te kunnen stellen en op de code te kunnen inspelen.
Tot slot dringt het NUV aan op zelfregulering via de Reclame Code Commissie die in actie komt als consumenten klagen. Het justitieapparaat moet zich alleen inzetten voor ernstige overtredingen van de Wet op de Kansspelen. Ook de behoorlijke verwezenlijking van zelfregulering vraagt overigens om een redelijke invoeringstermijn. Voorzitter van het NUV Loek Hermans betreurt het dat de overheid wederom alleen kijkt naar wat er op radio en televisie gebeurt en te weinig rekening houdt met de belangen van uitgevers. Het aan banden leggen van onschuldige spelletjes voor de lezers vindt Hermans een vorm van betutteling die nodeloze schade toebrengt aan een sector die al onder grote druk staat.

J. Bommer
directeur

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Fiona Vening, Juridische & Economische Zaken NUV, tel. 020 4309 155, e-mail f.vening@nuv.nl