Persbericht Belspelletjes en Prijspuzzels
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 7 december 2005
---
Overheid gooit print met badwater weg
Betuttelende overheid legt kruiswoordpuzzel aan banden
De zogenaamde bel-en-winspelletjes van call tv zijn veel mensen een
doorn in het oog. Minister van Justitie Donner wil in het kader van
consumentenbescherming en het tegengaan van gokverslaving de wildgroei
aan ongereguleerde gokspelletjes tegengaan. Daarvoor heeft hij in goed
overleg met de aanbieders een gedragscode promotionele kansspelen
opgesteld. Het Nederlands Uitgeversverbond, als vertegenwoordiger van
de uitgevers van dagbladen en tijdschriften waarin ook spelletjes voor
de lezers staan, onderschrijft deze code, want het is een goede zaak
dat de consument weet waar hij bij deelname aan toe is. Maar de
minister heeft onvoldoende oog gehad voor de belangen van de
printmedia. De code heeft ook betrekking op de wekelijkse
kruiswoordpuzzel en andere spelletjes voor de lezers waarmee relatief
kleine prijzen te winnen zijn.
Volgens de gedragscode mag voor promotionele kanspelen een maximale
communicatiekostenvergoeding van 60 cent per gesprek worden gevraagd,
terwijl voor de zogenaamde kleine promotionele kansspelen (met een
maximaal prijzenpakket van totaal 4500 euro) slechts maximaal 39 cent
per deelname aan kosten mag worden gerekend. Dit is volgens het NUV
onzinnig. Het zijn juist de uitgevers van tijdschriften en dagbladen
die vaak van dit soort kleine spellen aanbieden en bij spelletjes met
een kleine prijs worden heus niet minder kosten gemaakt dan bij een
spelletje met een hogere prijs. De code staat weliswaar toe om ook 60
cent aan communicatiekosten voor een klein spel te vragen, maar dan
mag dat spel nog maar 13 trekkingen per jaar hebben en dat is dus ook
weer geen oplossing voor de wekelijkse puzzel.
De minister besluit de jarenlanglopende discussie nu met een
gedragscode die hij al 1 januari aanstaande wil invoeren, terwijl deze
code pas op 6 december aan de Tweede Kamer is gezonden voor het
overleg dat hierover op 8 december wordt gevoerd. De planning van
tijdschriften loopt vele maanden vooruit. Het NUV pleit in zijn brief
aan de Tweede Kamer derhalve voor een invoeringstermijn tot tenminste
1 april 2006 om orde op zaken te kunnen stellen en op de code te
kunnen inspelen.
Tot slot dringt het NUV aan op zelfregulering via de Reclame Code
Commissie die in actie komt als consumenten klagen. Het
justitieapparaat moet zich alleen inzetten voor ernstige overtredingen
van de Wet op de Kansspelen. Ook de behoorlijke verwezenlijking van
zelfregulering vraagt overigens om een redelijke invoeringstermijn.
Voorzitter van het NUV Loek Hermans betreurt het dat de overheid
wederom alleen kijkt naar wat er op radio en televisie gebeurt en te
weinig rekening houdt met de belangen van uitgevers. Het aan banden
leggen van onschuldige spelletjes voor de lezers vindt Hermans een
vorm van betutteling die nodeloze schade toebrengt aan een sector die
al onder grote druk staat.
J. Bommer
directeur
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Fiona Vening,
Juridische & Economische Zaken NUV, tel. 020 4309 155, e-mail
f.vening@nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond