Dienstenbond CNV

Sociaal Plan Univé in impasse
09-12-2005

Op 7 december jl. hebben we als CNV Dienstenbond wederom overleg gehad met uw werkgever met de bedoeling een doorlopend Sociaal Plan voor alle medewerkers van de Univé koepel af te sluiten. Helaas moeten we constateren dat uw werkgever uit angst voor een kostenstijging blijft vasthouden aan haar huidige voorstel. Er is nu een afkoelingstermijn afgesproken waarna we in februari opnieuw formeel verder gaan met onderhandelen.

Het conflict draait met name om het feit dat wij als vakbonden van mening zijn dat het nieuwe doorlopend Sociaal Plan als bodem minimaal gelijk dient te zijn aan het vorige Sociaal Plan Kostenreductie. Daarbij komt dat het Sociaal Plan Kostenreductie is afgesloten in een periode dat met name de financiële positie van Univé echt slecht was. Sterker nog, de operatie Kostenreductie heeft ervoor gezorgd dat het resultaat met sprongen vooruit is gegaan. In die zin zou het niet meer dan rechtvaardig zijn dat, gezien de gezonde basis van Univé op dit moment, de insteek van vakbonden nog royaler zou moeten zijn.

Daarnaast verandert de overheid op dit moment in snel tempo de regels aangaande bijvoorbeeld de duur van de werkloosheidsuitkering of de selectiecriteria op basis waarvan medewerkers worden voorgedragen voor ontslag. Alleen al op basis van deze wijzigingen kun je als werkgever niet volhouden dat je de huidige medewerkers op dezelfde manier als de eerder ontslagen medewerkers behandeld, wanneer je eist dat het doorlopend Sociaal Plan qua kosten gelijk zou moeten zijn aan die van het Sociaal Plan Kostenreductie. Laat staan dat de populaties die getroffen gaan worden vergelijkbaar zijn met die van de vorige reorganisatie Kostenreductie. Het nieuwe doorlopende Sociaal Plan vraagt dus om maatwerk door een ander Sociaal Plan af te spreken met iets andere accenten.

Uw werkgever vindt dat je iemand zo snel mogelijk moet onthechten m.a.w. moet ontslaan. Er ligt nu een uiterst bod van Univé om mensen na 6 maanden te ontslaan. Dit is de periode die gelegen is tussen het moment dat de OR een positief advies geeft omtrent een door de werkgever in te zetten reorganisatie en het feitelijk ontslag. In deze periode is dan ook al inclusief de voor de persoon geldende wettelijke opzegtermijn. Ter vergelijking: bij het huidige plan Kostenreductie bedraagt de ontslagtermijn minimaal 9 maanden plus de voor die persoon geldende -in de CAO afgesproken- opzegtermijn.

Univé heeft wel een zeer negatief mensbeeld van haar medewerkers. Dat zijn we niet van Univé gewend en we delen die zienswijze dan ook niet. Wij worden constant gewezen op het feit dat de medewerkers alleen hun horizon gaan verbreden als ze snel worden ontslagen. Dat Univé wil voorkomen dat medewerkers zich tijdens het outplacementtraject tot vervelends toe vastklampen aan het intern bemiddelen kunnen wij ons voorstellen. Echter in onze ogen voorkom je als Univé dit gedrag niet door alleen de sterke negatieve prikkel van een snel ontslag te hanteren. Je kunt wellicht andere negatieve prikkels bedenken voor het nieuwe Sociaal Plan zoals het daadwerkelijk toepassen van de inspanningstoets zoals die al in het Sociaal Plan Kostenreductie was ingebouwd.

Maar volgens de CNV Dienstenbond is het belangrijker om juist ook positieve prikkels in te bouwen. Zo krijg je pas een balans en bereik je dat meer mensen vlugger open staan voor het vinden van werk buiten Univé. In tegenstelling tot het huidige Sociaal Plan Kostenreductie kun je bijvoorbeeld denken aan een systeem waarin je medewerkers een extra bedrag meegeeft ter hoogte van de resterende bemiddelingstermijn of een percentage van de kantonrechtersformule als iemand tijdens de bemiddelingstermijn tussentijds werk vindt. In het huidige plan ontvang je alleen een aanvulling als je elders een lager salaris ontvangt.

Het wordt door Univé gezien als een ongewenste plus op het Sociaal Plan maar het gaat voorbij aan het feit dat hierdoor ook een kostenbesparing zou kunnen ontstaan doordat je aan het einde niet veel mensen overhoudt die je de kantonrechtersformule moet aanbieden. En al helemaal niet als je als Univé het mensbeeld hebt dat iedereen zo lang mogelijk de zaak traineert om maar de volledige kantonrechtersformule te ontvangen. De ervaring tijdens het Sociaal Plan Kostenreductie is dat er wel degelijk aan bepaalde medewerkers een deel van de kantonrechtersformule is betaald om er maar voor te zorgen dat boventallige medewerkers daardoor het risico voor lief namen van een lager betaalde baan elders of het verruilen van hun vaste baan voor een contract voor bepaalde tijd.

Een ander accent zou ook kunnen zijn om de medewerkers bij vertrek de mogelijkheid te geven zijn hypotheek geheel boetevrij af te lossen. Veel mensen hebben nu bij Univé een hypotheek afgesloten met een lange rentevaste periode tegen gunstige rentevoorwaarden. Zou je een baan kunnen vinden met een gelijkwaardig loon dan zou het boetebedrag je ervan kunnen weerhouden om toch de gok te nemen. De pure fixatie op kosten met als argument dat de werkgeverskosten voor pensioenen en de ziektekosten ook al budgettair meer geld kosten dan voorzien verzuurd de onderhandelingen. Het zou voor ons gemakkelijk geweest zijn om de onderhandelingen af te breken en te wachten op de eerste reorganisatie.

Echter, we hebben gemeend om toch met uw werkgever in gesprek te blijven. We willen als CNV Dienstenbond onze verantwoording nemen. Niet alleen ten opzichte van onze leden in Alkmaar maar ook voor onze leden in Assen die door de verdere stroomlijning en optimalisatie van de werkprocessen ook met mogelijke personele gevolgen te maken kunnen krijgen. Daarnaast zal ook de mogelijke samenwerking met VGZ effect hebben op de bemensing van het hoofdkantoor in Zwolle en alleen al uit strategisch oogpunt is het zaak een goed doorlopend Sociaal Plan neer te zetten. Ook Univé heeft daar baat bij.

Er is afgesproken dat Univé ons zal aangegeven waar er nog mogelijk ruimte zit in hun standpunt. In februari worden de formele onderhandelingen dan weer gestart. Wellicht is er dan ook al meer duidelijk omtrent mogelijke personele gevolgen Univé breed. Het is belangrijk dat u ons als leden blijft voorzien met informatie. Het is ook zaak dat u uw ongeorganiseerde collega informeert omtrent wat er nu speelt. Het is wellicht ook aanleiding om haar of hem te overtuigen van het nut van lidmaatschap van de CNV Dienstenbond. Meedoen is meedenken en meebeslissen over je eigen toekomst. Daarnaast geniet je als lid ook heel veel individuele voordelen. Kijk voor meer informatie op www.cnvdienstenbond.nl of vraag een gratis info pakket aan via 023-56 51 052.

Mocht u naar aanleiding van deze info nog vragen of opmerkingen hebben neem dan gerust contact op met uw bestuurder Gert-Jan Seffinga. Hij is te bereiken onder telefoonnummer 0512-583 440 of per e-mail g.seffinga@cnvdibo.nl