Sociaal Plan Univé in impasse
09-12-2005
Op 7 december jl. hebben we als CNV Dienstenbond wederom overleg gehad
met uw werkgever met de bedoeling een doorlopend Sociaal Plan voor
alle medewerkers van de Univé koepel af te sluiten. Helaas moeten we
constateren dat uw werkgever uit angst voor een kostenstijging blijft
vasthouden aan haar huidige voorstel. Er is nu een afkoelingstermijn
afgesproken waarna we in februari opnieuw formeel verder gaan met
onderhandelen.
Het conflict draait met name om het feit dat wij als vakbonden van
mening zijn dat het nieuwe doorlopend Sociaal Plan als bodem minimaal
gelijk dient te zijn aan het vorige Sociaal Plan Kostenreductie.
Daarbij komt dat het Sociaal Plan Kostenreductie is afgesloten in een
periode dat met name de financiële positie van Univé echt slecht was.
Sterker nog, de operatie Kostenreductie heeft ervoor gezorgd dat het
resultaat met sprongen vooruit is gegaan. In die zin zou het niet meer
dan rechtvaardig zijn dat, gezien de gezonde basis van Univé op dit
moment, de insteek van vakbonden nog royaler zou moeten zijn.
Daarnaast verandert de overheid op dit moment in snel tempo de regels
aangaande bijvoorbeeld de duur van de werkloosheidsuitkering of de
selectiecriteria op basis waarvan medewerkers worden voorgedragen voor
ontslag. Alleen al op basis van deze wijzigingen kun je als werkgever
niet volhouden dat je de huidige medewerkers op dezelfde manier als de
eerder ontslagen medewerkers behandeld, wanneer je eist dat het
doorlopend Sociaal Plan qua kosten gelijk zou moeten zijn aan die van
het Sociaal Plan Kostenreductie. Laat staan dat de populaties die
getroffen gaan worden vergelijkbaar zijn met die van de vorige
reorganisatie Kostenreductie. Het nieuwe doorlopende Sociaal Plan
vraagt dus om maatwerk door een ander Sociaal Plan af te spreken met
iets andere accenten.
Uw werkgever vindt dat je iemand zo snel mogelijk moet onthechten
m.a.w. moet ontslaan. Er ligt nu een uiterst bod van Univé om mensen
na 6 maanden te ontslaan. Dit is de periode die gelegen is tussen het
moment dat de OR een positief advies geeft omtrent een door de
werkgever in te zetten reorganisatie en het feitelijk ontslag. In deze
periode is dan ook al inclusief de voor de persoon geldende wettelijke
opzegtermijn. Ter vergelijking: bij het huidige plan Kostenreductie
bedraagt de ontslagtermijn minimaal 9 maanden plus de voor die persoon
geldende -in de CAO afgesproken- opzegtermijn.
Univé heeft wel een zeer negatief mensbeeld van haar medewerkers. Dat
zijn we niet van Univé gewend en we delen die zienswijze dan ook niet.
Wij worden constant gewezen op het feit dat de medewerkers alleen hun
horizon gaan verbreden als ze snel worden ontslagen. Dat Univé wil
voorkomen dat medewerkers zich tijdens het outplacementtraject tot
vervelends toe vastklampen aan het intern bemiddelen kunnen wij ons
voorstellen. Echter in onze ogen voorkom je als Univé dit gedrag niet
door alleen de sterke negatieve prikkel van een snel ontslag te
hanteren. Je kunt wellicht andere negatieve prikkels bedenken voor het
nieuwe Sociaal Plan zoals het daadwerkelijk toepassen van de
inspanningstoets zoals die al in het Sociaal Plan Kostenreductie was
ingebouwd.
Maar volgens de CNV Dienstenbond is het belangrijker om juist ook
positieve prikkels in te bouwen. Zo krijg je pas een balans en bereik
je dat meer mensen vlugger open staan voor het vinden van werk buiten
Univé. In tegenstelling tot het huidige Sociaal Plan Kostenreductie
kun je bijvoorbeeld denken aan een systeem waarin je medewerkers een
extra bedrag meegeeft ter hoogte van de resterende bemiddelingstermijn
of een percentage van de kantonrechtersformule als iemand tijdens de
bemiddelingstermijn tussentijds werk vindt. In het huidige plan
ontvang je alleen een aanvulling als je elders een lager salaris
ontvangt.
Het wordt door Univé gezien als een ongewenste plus op het Sociaal
Plan maar het gaat voorbij aan het feit dat hierdoor ook een
kostenbesparing zou kunnen ontstaan doordat je aan het einde niet veel
mensen overhoudt die je de kantonrechtersformule moet aanbieden. En al
helemaal niet als je als Univé het mensbeeld hebt dat iedereen zo lang
mogelijk de zaak traineert om maar de volledige kantonrechtersformule
te ontvangen. De ervaring tijdens het Sociaal Plan Kostenreductie is
dat er wel degelijk aan bepaalde medewerkers een deel van de
kantonrechtersformule is betaald om er maar voor te zorgen dat
boventallige medewerkers daardoor het risico voor lief namen van een
lager betaalde baan elders of het verruilen van hun vaste baan voor
een contract voor bepaalde tijd.
Een ander accent zou ook kunnen zijn om de medewerkers bij vertrek de
mogelijkheid te geven zijn hypotheek geheel boetevrij af te lossen.
Veel mensen hebben nu bij Univé een hypotheek afgesloten met een lange
rentevaste periode tegen gunstige rentevoorwaarden. Zou je een baan
kunnen vinden met een gelijkwaardig loon dan zou het boetebedrag je
ervan kunnen weerhouden om toch de gok te nemen. De pure fixatie op
kosten met als argument dat de werkgeverskosten voor pensioenen en de
ziektekosten ook al budgettair meer geld kosten dan voorzien verzuurd
de onderhandelingen. Het zou voor ons gemakkelijk geweest zijn om de
onderhandelingen af te breken en te wachten op de eerste
reorganisatie.
Echter, we hebben gemeend om toch met uw werkgever in gesprek te
blijven. We willen als CNV Dienstenbond onze verantwoording nemen.
Niet alleen ten opzichte van onze leden in Alkmaar maar ook voor onze
leden in Assen die door de verdere stroomlijning en optimalisatie van
de werkprocessen ook met mogelijke personele gevolgen te maken kunnen
krijgen. Daarnaast zal ook de mogelijke samenwerking met VGZ effect
hebben op de bemensing van het hoofdkantoor in Zwolle en alleen al uit
strategisch oogpunt is het zaak een goed doorlopend Sociaal Plan neer
te zetten. Ook Univé heeft daar baat bij.
Er is afgesproken dat Univé ons zal aangegeven waar er nog mogelijk
ruimte zit in hun standpunt. In februari worden de formele
onderhandelingen dan weer gestart. Wellicht is er dan ook al meer
duidelijk omtrent mogelijke personele gevolgen Univé breed. Het is
belangrijk dat u ons als leden blijft voorzien met informatie. Het is
ook zaak dat u uw ongeorganiseerde collega informeert omtrent wat er
nu speelt. Het is wellicht ook aanleiding om haar of hem te overtuigen
van het nut van lidmaatschap van de CNV Dienstenbond. Meedoen is
meedenken en meebeslissen over je eigen toekomst. Daarnaast geniet je
als lid ook heel veel individuele voordelen. Kijk voor meer informatie
op www.cnvdienstenbond.nl of vraag een gratis info pakket aan via
023-56 51 052.
Mocht u naar aanleiding van deze info nog vragen of opmerkingen hebben
neem dan gerust contact op met uw bestuurder Gert-Jan Seffinga. Hij is
te bereiken onder telefoonnummer 0512-583 440 of per e-mail
g.seffinga@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV