Waar zijn Nederlanders het meest trots op

Marketresponse b.v.

Leusden, 8 december 2005

Nederlanders meest trots op eigen sporters, minst trots op politici

Hoe trots zijn Nederlanders op de sporters, schrijvers, politici en bedrijven van eigen bodem? MarketResponse legde deze vraag voor aan n=500 personen van 18 jaar en ouder. In totaal werden dertien categorieën in het onderzoek opgenomen, variërend van beroepsgroepen tot Nederlandse instituten als het koningshuis en de krijgsmacht.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse komt naar voren dat Nederlanders het meest trots zijn op hun sporters. Opvallend is dat ook de natuur in eigen land hoog scoort. Deze categorie neemt een tweede positie in op de lijst.
Verreweg het minst roemt men de Nederlandse politici; een niet verrassend resultaat gezien het lage vertrouwen in de politiek dat momenteel in veel onderzoeken naar voren komt.

Meer gedetailleerde resultaten
Ongeveer drie kwart van de Nederlanders (76%) is trots op de sporters van eigen bodem. Vooral Yuri van Gelder en (bondscoach) Marco van Basten worden genoemd. Ook de Nederlandse natuur scoort zeer hoog. Maar liefst 70% van de Nederlanders -van jong tot oud en van lage tot hoge sociale klasse- roemt de natuur in eigen land. Het koningshuis volgt op enige afstand op een derde en gedeelde positie met de wetenschap. Wel zijn het twee leden van het koningshuis die de lijst aanvoeren van vrouwen waar men het meest trots op was in het afgelopen jaar: Beatrix (14%) en Máxima (9%). Het onderzoek van MarketResponse laat zien dat slechts 13% trots is op de eigen politici. Daarmee scoort deze categorie verreweg het laagst van de voorgelegde categorieën. Niettemin staat Rita Verdonk op de derde plaats van meest geroemde vrouwen in 2005. Een meerderheid van de ondervraagden (62%) is er trots op om inwoner van Nederland te zijn, slechts 9% is dit niet. Mannen, ouderen en personen uit de lagere welstandsklassen zijn het meest trots op hun eigen land.

Tabel 1. In welke mate bent u trots op de/het Nederlandse ... Basis: Alle respondenten (in %)

(heel) trots (helemaal) niet trots

sporters 76 4
natuur 70 8
koningshuis 54 17
wetenschappers 54 10
bedrijven 53 14
acteurs/actrices 46 20
schrijvers 45 16
ontwerpers/architecten 45 20
zangers/zangeressen 45 23
krijgsmacht 38 30
kunstenaars 34 25
normen en waarden 20 52
politici 13 62

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 22 november tot en met 29 november 2005, onder een representatieve steekproef van Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl)
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl) Telefoon: 03333 03333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV