Vragenhalfuur
De heer A. Bonte (GroenLinks) heeft vragen gesteld over het heimelijke
cameratoezicht op de gemeentelijke werkvloer. Met de Wet heimelijk
cameratoezicht, die op 1 januari 2004 in werking trad, moeten
vermoedens van niet-integer handelen van medewerkers worden
uitgezocht. GroenLinks is van mening dat geheim cameratoezicht een
inbreuk is op de privacy en slechts onder zeer strikte voorwaarden mag
worden ingezet. Het raadslid wilde o.a. weten bij welke gemeentelijke
diensten heimelijk cameratoezicht wordt toegepast.
Wethouder Janssens bevestigde dat heimelijk cameratoezicht een inbreuk
is op de privacy. We stelde hij dat een gerechtvaardigd vermoeden van
niet-integer handelen altijd moet worden aangepakt. Het belang van de
individuele medewerker gaat niet voor het belang van integer handelen.
Heimelijk cameratoezicht mag slechts in een beperkte periode worden
toegepast. Volgens de wethouder is niet bekend in welke gemeentelijke
diensten heimelijk cameratoezicht wordt toegepast; diensten hebben
daar eigen beleid voor. Het college wordt op de hoogte gesteld als er
bijvoorbeeld disciplinaire maatregelen volgen.
De heer Smit (gelijknamige fractie) heeft vragen gesteld naar
aanleiding van de verhoging van de reclamebelasting. Volgens het
raadslid leidt de nieuwe berekening in de praktijk tot een enorme
lastenverzwaring en is het slecht voor het ondernemersklimaat in
Rotterdam. Ook wilde hij weten of de wethouder Financiën van mening is
dat 2005 een overgangsjaar zou moeten zijn voor ondernemers.
Wethouder Janssens gaf aan er niet van op de hoogte te zijn dat bij
vele ondernemers sprake is van lastenverzwaring. De wethouder vond het
niet nodig om een overgangsjaar in te stellen. Hij stelde dat
lastenverzwaring in het algemeen altijd slecht is. De vraag is of er
echt sprake is van majeure lastenverzwaring. De wethouder achtte het
onwenselijk om de reclamebelasting af te schaffen.
Personalia
De gemeenteraad heeft de heer F. van der Hilst benoemd als tweede
plaatsvervangende voorzitter van de gemeenteraad. De heer T.S.J.
Cornelissen is benoemd tot de voorzitter van de commissie voor Cultuur
en Sport.
Daarnaast is de heer A.S. Mosch benoemd als lid van de commissie voor
Bestuur en Veiligheid en de heer H.M. Sonneveld als lid van de
commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer.
Zes moties afgedaan
In de raadsvergadering zijn diverse moties afgedaan.
Motie-Siemons (ingediend namens fractie Leefbaar Rotterdam) om een
onderzoek te doen naar de resultaten van de Uitvoeringsorganisatie
Sociale Zekerheid voor Overheid en Onderwijs (USZO) en deze te
vergelijken met het Bureau Wachtgelders dat in 1996 is opgeheven. Het
onderzoek is volgens het college niet nodig omdat de gemeente altijd
al verantwoordelijk is geweest voor de reïntegratie van mensen die
wachtgeld krijgen. Daarnaast wordt de verantwoordelijk voor de
reïntegratie van WW-ers met ingang van volgend jaar van UWV/USZO
overgedragen aan de gemeente.
Motie-Kaya e.a. (ingediend namens de fracties GroenLinks, PvdA, SP en
Stadspartij) om te bevorderen dat het overleg met vakbonden over de
nota Uitstroom ID-banen en de inzet van reïntegratieplaatsen wordt
heropend en dat er een aangepast eindaanbod komt. Naar aanleiding van
de motie is opnieuw met de vakbonden overlegd en is een akkoord
gesloten over de ID-uitstroombeleid.
Motie-Silva (CDA) om het Hoeksekadetracé als hoogwaardige
vervoersverbinding tussen de Noordrand en Alexander af te wijzen. Na
een werkbezoek van de commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer
is besloten om de verschillende tracés opnieuw te onderzoeken. Net als
de Stadsregio geeft het college de voorkeur aan het
Vaandragerbrugtracé. Het Hoeksekadetracé komt op de tweede plaats.
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid van de dagelijkse besturen van
de deelgemeenten om gebieden aan te wijzen waar en op welk tijdstip
parkeerbelasting wordt geheven - ingetrokken. De deelgemeenten riepen
de raad op om niet akkoord te gaan. De PvdA, D66, GroenLinks, SP,
Stadspartij, ChristenUnie-SGP en fractie-dos Santos stemden tegen het
intrekken van de bevoegdheid. Volgens een aantal fracties moet het
lokale parkeerbeleid een bevoegdheid van de deelgemeenten blijven,
omdat het om maatwerk gaat. Met het intrekken van de bevoegdheid is de
motie-Sonneveld e.a. (Leefbaar Rotterdam) afgedaan. In de motie werd
ervoor gepleit om het parkeerbeleid in de stad onder de bevoegdheid
van het centrale bestuur te brengen.
Motie-Harbers e.a. (VVD) om te bevorderen dat ruimhartig gebruik
wordt genaakt van de uitzonderingsbepalingen voor het locatiebeleid
voor verkooppunten van motorbrandstoffen. Van de 19 ongewenste
brandstofverkooppunten zijn er nog 9 over. Vier brandstofverkooppunten
zijn gesloten en drie zijn van de lijst ongewenst gehaald.
Motie-Siemons e.a. (ingediend namens de fracties Leefbaar Rotterdam,
VVD en CDA) waarin wordt opgeroepen om verkapte subsidies na de
verzelfstandiging van kunstinstellingen tegen te gaan. De heer Siemons
en een aantal leden van Leefbaar Rotterdam stemden tegen. Het college
stelde vast dat er geen sprake is van verkapte subsidiering door de
gemeente. Een onafhankelijke taxateur heeft de berekeningen van de
huurprijzen gecontroleerd. Daarbij is o.a. bevestigd dat de berekende
taxatiewaarden overeenkomen met de economische waarde.
Raad neemt principebesluit over statuten RET N.V.
De gemeenteraad heeft ingestemd met het collegevoornemen om de
statuten van de RET N.V. te wijzigen en de vennootschappen RET
Infrastructuur en RET Materieel B.V. op te richten. Het Rotterdams
vervoersbedrijf moet over een jaar verzelfstandigd zijn. Het nemen van
een principebesluit houdt in dat de gemeenteraad wensen of bedenkingen
mag uiten tegen een besluit dat het college nog moet nemen.
De gemeenteraad nam twee moties aan. Op de discussie over de hoogte en
de verantwoording van het salaris van bestuurders van (semi-)
instellingen volgde een motie (ChristenUnie-SGP) die unaniem werd
aangenomen. Het college is gevraagd om een rapport op te stellen en
voor te leggen aan de gemeenteraad, over de wijze waarop het
bezoldigingsbeleid in het afgelopen boekjaar is uitgevoerd. Het
rapport moet ook een overzicht geven van het bezoldigingsbeleid dat
het komende boekjaar en de daaropvolgende jaren moet voorzien voor
verzelfstandigde gemeentelijke diensten en deelnemingen. Een motie van
D66, om ten minste 50% van de aandelen van de RET N.V. in bezit te
houden van de gemeente Rotterdam, werd ook aangenomen. Tegen de motie
stemden de VVD en het CDA.
Verschillende fracties hadden wensen en bedenkingen en wilden van het
college weten hoe de statuten in de praktijk worden uitgevoerd. Er
werden vragen gesteld over o.a. de wijze waarop de Nederlandse
overheid aandeelhouder blijft, hoe de service naar de klanten wordt
gewaarborgd en of rekening wordt gehouden met de medewerkers.
GroenLinks sprak uit om bij de verzelfstandiging van gemeentelijke
diensten het salaris van directieleden vast te stellen op maximaal het
salaris van een wethouder. Deze motie haalde het net niet. Voor
stemden de PvdA, GroenLinks, D66, ChristenUnie-SGP, SP, Stadspartij,
fractie-dos Santos, fractie-Smit, fractie-Dorsman en fractie-Siemons.
De raad deed in september 2005 een uitspraak over het verzelfstandigen
van het vervoersbedrijf. Drie van de zeven aangenomen moties zijn
verwerkt in de statuten. De raad droeg het college toen onder meer op
ervoor te zorgen dat het vervoersbedrijf in publieke handen blijft en
dat de verzelfstandiging niet mag leiden tot exorbitante
salarisverhogingen. De overige moties worden nog nader uitgewerkt.
De verzelfstandiging van de RET moet op 1 januari 2007 zijn afgerond.
Om dit tot een goed eind te brengen, zijn uitgangspunten opgesteld.
Eén daarvan is dat de verzelfstandigde RET een maatschappelijke
onderneming moet zijn waarbij de beslissende zeggenschap bij de
gemeente als aandeelhouder blijft. De bestaande N.V. Holding RET wordt
de RET N.V. waar alle activiteiten van het vervoersbedrijf worden
ondergebracht. De benoeming van de directie en commissarissen en de
arbeidsvoorwaarden worden door de gemeente vastgesteld. Naast de RET
N.V. wordt een RET Infrastructuur B.V. opgericht voor het beheer van
de infrastructuur als economisch eigendom. RET Materieel B.V. - voor
het onderhoud en beheer van alle voertuigen wordt de tweede
vennootschap.
Bestuursakkoord Mainport Rotterdam vastgesteld
Het bestuurlijk akkoord en de daarbij behorende
uitwerkingsovereenkomsten voor de ontwikkeling van het project
Mainport Rotterdam (PMR) is door de raad vastgesteld. Over het
algemeen was waardering voor de ontwikkelingen van het PMR. GroenLinks
en de SP stemden tegen. Het bestuursakkoord is een overeenkomst
tussen de Staat der Nederlanden, de provincie Zuid-Holland,
Stadsregio Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de gemeente
Rotterdam. Daarin staan afspraken over de ontwikkeling van de Tweede
Maasvlakte. Ook ging de gemeenteraad akkoord met het voorstel dat het
Rijk - als tegenprestatie voor de investering in de
havenontwikkeling - 25% van de aandelen van het Havenbedrijf krijgt.
In het bestuursakkoord zijn afspraken gemaakt over de landaanwinning,
over de ontwikkeling van bestaand Rotterdams (haven-) gebied en
over de ontwikkeling van 750 hectare natuur- en recreatiegebied. Het
akkoord was al gereed in de zomer 2004, maar de RDM-affaire leidde tot
aanvullende onderzoeken.
De Tweede Kamer en de Provinciale Staten hebben al eerder ingestemd
met het bestuursakkoord en de uitwerkingsovereenkomsten.
En verder heeft de raad..
het burgerinitiatief, voor het opstellen van een protocol om
geluidsoverlast op het Schouwburgplein te voorkomen, in behandeling
genomen. Het initiatief komt van de heren Rietbergen en Boon en
mevrouw den Ouden;
het bestemmingsplan Blijdorp/Bergpolder vastgesteld;
de tarieven voor het verblijf van woon- en bedrijfsschepen
vastgesteld;
de subsidievaststelling Schoolbegeleiding 2004 vastgesteld;
ingestemd met de oprichting van een Warmtebedrijf N.V. dat restwarmte
uit industriële bronnen beschikbaar gaat stellen voor de
warmtevoorziening van o.a. woningen, bedrijven en tuinbouwkassen. Het
warmtebedrijf heeft onder meer als doel om de lokale luchtkwaliteit te
verbeteren. Andere aandeelhouders zijn de gemeente Rotterdam, het
Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en stichting
Woonbron.
Bron: Griffie, 09-12-2005
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Griffie_2050902.Nieuwsbericht_2050906.Raadsberichten_202949
2.Raadsberichten 2005_2051817.Raadsvergadering van_2084694]
Gemeente Rotterdam