Connexxion
persbericht
Datum: 9 december 2005
Kenmerk: HO/ 05.025
Handelingsfout oorzaak aanrijding ParkShuttles
Na een aanrijding tussen twee ParkShuttles afgelopen dinsdag, is de exploitatie van het
systeem tijdelijk stilgelegd in afwachting van nader onderzoek. Het onderzoek en de
second-opinion heeft aangetoond dat een ongelukkige samenloop van omstandigheden de
oorzaak is van de aanrijding. Na een communicatiestoring van het systeem werd vervolgens
een handelingsfout gemaakt waardoor de aanrijding heeft plaats kunnen vinden. Connexxion
en 2getthere nemen maatregelen in zowel het systeem als de procedure om een dergelijke
situatie in de toekomst te voorkomen.
In de afgelopen dagen heeft een nauwkeurig onderzoek op basis van de log-files van het
systeem plaatsgevonden. Uit dit onderzoek is gebleken dat de aanrijding heeft
plaatsgevonden door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In eerste instantie was
er een communicatieprobleem tussen een voertuig en de centrale computer. Dit leidt echter
niet tot een onveilige situatie omdat het voertuig dan geen toestemming krijgt van de
centrale computer om een volgend baanvak in te rijden. Het voertuig stopt dan totdat de
communicatie weer functioneert. Doordat dit voertuig de baan bij de brug blokkeerde
konden twee andere voertuigen de brug niet oprijden. Deze voertuigen stopten aan
weerskanten van de brug om te wachten op vrijgave van de rijbaan. Het voertuig met de
communicatiestoring is vervolgens naar de volgende halte gestuurd om het geblokkeerde
traject vrij te maken.
Bij het weer starten van het systeem is het baanvak van de brug ten onrechte tweemaal
vrijgegeven door een (handmatige) foutieve invoer. Hierdoor kregen abusievelijk beide
voertuigen toestemming om het baanvak binnen te rijden. De obstakel detectie heeft wel
ingegrepen, maar doordat twee voertuigen elkaar tegemoet reden was de remweg te kort om
de voertuigen volledig tot stilstand te brengen. Voertuigen die elkaar op hetzelfde
baanvak tegemoet rijden zijn normaal gesproken niet mogelijk omdat de centrale computer
dit uitsluit. Helaas is dit door de handelingsfout na de storing nu wel voorgekomen. Het
reizigerscompartiment is, zoals voorzien in het ontwerp voor de veiligheid van de
passagiers, geheel intact gebleven. De energie van de aanrijding is opgevangen door het
bumpersysteem, het chassis en de carrosserie.
Connexxion en leverancier 2getthere nemen maatregelen in zowel de procedures als de
software om volledig uit te sluiten dat zelfs in dit soort uitzonderlijke situaties twee
voertuigen ten onrechte in hetzelfde baanvak terecht kunnen komen. De dekking van het
communicatienetwerk ter plaatse zal worden verbeterd om te voorkomen dat een voertuig in
een baanvak blijft staan en zo de brug blokkeert.
De verwachting is dat de aanpassingen nog voor het einde van het jaar gereed zullen zijn.
De ParkShuttle zal een extra test-fase ondergaan waarbij in eerste instantie vier
voertuigen zullen worden ingezet. Het is nog niet bekend wanneer de twee voertuigen die
bij de aanrijding betrokken waren weer inzetbaar zullen zijn. Een exacte datum waarop het
systeem weer volledig in gebruik genomen zal worden is dan ook nog niet bekend.
////////////////////////////////
Alleen voor de pers:
nadere informatie:
Herman Opmeer, afdeling Corporate Communicatie Connexxion
Telefoon 035 625 1957 of 06 51093642