Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Gebruikers overwegend tevreden over nieuwe dienstregeling

9 december 2005

De nieuwe snelle verbinding tussen Leuven en de luchthaven wordt volgens de reizigersbond een groot succes. Een korte reistijd van 15 minuten, een halfuursdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en de prijsverlaging zullen daartoe zeker bijdragen.

Met de nieuwe P-trein Gent-Dampoort - Brussel en terug is de BTTB ook tevreden. Deze trein kan bijdragen tot de broodnodige uitbreiding van het aantal zitplaatsen. De bond hoopt dat er in de toekomst capaciteit is voor meer rechtstreekse verbindingen Gent-Dampoort - Brussel. Overigens zijn ook op andere lijnen bijkomende zitplaatsen meer dan welkom.

De toegevoegde zeer late trein Brussel - Oostende kan het bescheiden begin van een nachtnet inluiden. Zeker van en naar de luchthaven is er vraag naar verbindingen de klok rond.

Ook de herinvoering van een doorgaande IC-trein Antwerpen-Brussel-Charleroi in het weekend, die met comfortabel materieel zal worden gereden wordt, door de gebruikers geapprecieerd. Op weekdagen blijven de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de slechte spreiding van de treinen tussen Antwerpen en Brussel problematisch.

Positief is dan weer dat de extra treinen die in de regio Antwerpen zijn ingevoerd in het kader van de Minder-Hindermaatregelen kunnen blijven rijden.

De intercity Genk - Brussel - Genk wordt tussen Genk en Brussel zeven minuten sneller. Het is spijtig dat deze tijdwinst op het vervolgtraject Brussel - Aalst - Gent weer verloren gaat.

Een belangrijk minpunt van de nieuwe dienstregeling is dat de reizigers van lijn 123 (Geraardsbergen - Edingen) van en naar Brussel langer moeten reizen en ook dat er in station Geraardsbergen geen aansluiting meer zal zijn tussen de lijnen 123 en 91 (Geraardsbergen - Ath).

In het internationaal verkeer verdwijnt de nachttrein Brussel - Warschau helaas. NMBS vroeg een dusdanig hoge vergoeding voor het inleggen van deze trein dat de buitenlandse partners de trein liever niet meer in België laten eindigen.

Dat er vanuit Noord-Frankrijk (Aulnoye en Maubeuge) weer treinen naar het grensplaatsje Quévy gaat rijden betekent een bescheiden nieuw begin van een klassieke grensoverschrijdende verbinding.

Het spoorboekje, de "catalogus" van de spoorwegen, biedt een goed overzicht van al deze veranderingen. De BTTB betreurt dat de NMBS zo weinig reclame maakt voor dit product.