Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Gebruikers overwegend tevreden over nieuwe dienstregeling
9 december 2005
De nieuwe snelle verbinding tussen Leuven en de luchthaven wordt
volgens de reizigersbond een groot succes. Een korte reistijd van 15
minuten, een halfuursdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat
en de prijsverlaging zullen daartoe zeker bijdragen.
Met de nieuwe P-trein Gent-Dampoort - Brussel en terug is de BTTB ook
tevreden. Deze trein kan bijdragen tot de broodnodige uitbreiding van
het aantal zitplaatsen. De bond hoopt dat er in de toekomst capaciteit
is voor meer rechtstreekse verbindingen Gent-Dampoort - Brussel.
Overigens zijn ook op andere lijnen bijkomende zitplaatsen meer dan
welkom.
De toegevoegde zeer late trein Brussel - Oostende kan het bescheiden
begin van een nachtnet inluiden. Zeker van en naar de luchthaven is er
vraag naar verbindingen de klok rond.
Ook de herinvoering van een doorgaande IC-trein
Antwerpen-Brussel-Charleroi in het weekend, die met comfortabel
materieel zal worden gereden wordt, door de gebruikers geapprecieerd.
Op weekdagen blijven de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de
slechte spreiding van de treinen tussen Antwerpen en Brussel
problematisch.
Positief is dan weer dat de extra treinen die in de regio Antwerpen
zijn ingevoerd in het kader van de Minder-Hindermaatregelen kunnen
blijven rijden.
De intercity Genk - Brussel - Genk wordt tussen Genk en Brussel zeven
minuten sneller. Het is spijtig dat deze tijdwinst op het
vervolgtraject Brussel - Aalst - Gent weer verloren gaat.
Een belangrijk minpunt van de nieuwe dienstregeling is dat de
reizigers van lijn 123 (Geraardsbergen - Edingen) van en naar Brussel
langer moeten reizen en ook dat er in station Geraardsbergen geen
aansluiting meer zal zijn tussen de lijnen 123 en 91 (Geraardsbergen -
Ath).
In het internationaal verkeer verdwijnt de nachttrein Brussel -
Warschau helaas. NMBS vroeg een dusdanig hoge vergoeding voor het
inleggen van deze trein dat de buitenlandse partners de trein liever
niet meer in België laten eindigen.
Dat er vanuit Noord-Frankrijk (Aulnoye en Maubeuge) weer treinen naar
het grensplaatsje Quévy gaat rijden betekent een bescheiden nieuw
begin van een klassieke grensoverschrijdende verbinding.
Het spoorboekje, de "catalogus" van de spoorwegen, biedt een goed
overzicht van al deze veranderingen. De BTTB betreurt dat de NMBS zo
weinig reclame maakt voor dit product.