Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
9 december 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/1147
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)
2
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Financiële doorwerking kasmaatregelen 2005
Nadere informatie onderhoudsbudget Spoorwegen

Geachte voorzitter,

Met deze brief geef ik invulling aan de toezegging bij de begrotingsbehandeling VenW inzake de financiële doorwerking van kasmaatregelen 2005. Daarnaast maak ik van de gelegenheid gebruik om u nadere informatie te verstrekken ten aanzien van het onderhoudsbudget Spoorwegen. Dit naar aanleiding van een verzoek van uw Kamer tijdens de technische briefing MIT, van 30 november 2005.

Financiële doorwerking kasmaatregelen 2005
Vooruitlopend op de indiening van de 2e Suppletore wet heb ik u, met mijn brief van
3 oktober 2005, geïnformeerd over de verwachte onderuitputting 2005. In deze brief heb ik u ook op de hoogte gesteld van het feit dat ik over zou gaan tot een aantal financieel technische maatregelen die leiden tot hogere uitgaven in 2005 en lagere uitgaven in latere jaren.

Tijdens de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat is door de heer Hofstra gevraagd de financiële doorwerking van de kasmaatregelen 2005 die opgenomen zijn in de 2e Suppletore wet naar aan leiding van de Najaarsnota', inzichtelijk te maken. De kasmaatregelen die daar zijn genoemd, zijn versnelde betalingen Randstadrail, compensatie 3 BOR-regio's en A2 passage Maastricht en afkopen Brokx-nat. In bijlage 1 zijn deze kasmaatregelen verbijzonderd en is de "vrijval" in latere jaren inzichtelijk gemaakt.

Ik wil hierbij de aantekening maken dat de "vrijval" van begrotingsgelden als gevolg van deze kasmaatregelen niet vrij besteedbaar is. De in 2005 vrijvallende middelen zijn in de toekomst uiteraard noodzakelijk om de projecten te kunnen voortzetten en afronden. De "vrijval" die in latere jaren ontstaat door de kasmaatregelen wordt dan ook teruggegeven aan de programma's/projecten van waaruit de kasmaatregelen nu worden gefinancierd.

Zoals ik heb aangegeven tijdens het begrotingsonderzoek zal in het vervolg in het verdiepingshoofdstuk van de ontwerpbegroting Infrastructuurfonds meer aandacht worden besteed aan de inzichtelijkheid van de budgettaire neutraliteit van de diverse kasschuiven.

Onderhoudsbudget Spoorwegen
In bijlage 2 heb ik de onderverdeling van het onderhoud spoor opgenomen voor de periode 2005-2010 (zie ook MIT/SNIP-projectenboek 2006 paragraaf 4.1, blz 61) en voor de periode 2011-2020.

In de eerste tabel is de 1e fase herstelplan spoor verwerkt. Niet verwerkt in deze tabel zijn de geraamde uitgaven aan de HSL Infraprovider (geraamd op artikel 13.4) en de middelen voor de 2e fase herstelplan spoor. Dat laatste omdat over de toevoeging aan het onderhoudsbudget nog definitieve besluitvorming moet plaatsvinden.
De 2e fase van het herstelplan zal waarschijnlijk bestaan uit:
* Instandhoudingsmaatregelen (waaronder vervangingsinvesteringen)
* Reductie primaire storingen (waaronder kleine benuttingsmaatregelen)
* Oplossen knelpunten op baanvakken en stations (waaronder capaciteitsknelpunten)

Aanvullend zou ik u willen verwijzen naar de verdiepingsbijlage Infrastructuurfonds 2004 (Plannen van Aanpak Beheer en Onderhoud) voor een nadere toelichting op de onderverdeling van het Herstelplan.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs
Bijlage 1:

Toelichting:
Afkopen:
In de jaren 1995, 1994, en 1988 zijn het beheer en onderhoud aan respectievelijk het Noordhollandsch Kanaal, kanaal Almelo-de Haandrik en het kanaal Walcheren overgedragen aan lagere overheden. De reden voor deze overdrachten is het feit dat deze kanalen geen hoofdvaarwegen zijn en derhalve niet tot de rijksoverheidstaak behoort. De overdrachten zijn gepaard gegaan met jaarlijkse bijdragen aan de betrokken lagere overheden voor de beheer- en onderhoudskosten. In de betreffende contracten is de mogelijkheid opgenomen om de jaarlijkse bijdragen te beëindigend onder het doen van een uitkering ineens. Van deze clausule wordt thans gebruik gemaakt. Deze contracten staan ook bekend onder de noemer "Brokx-nat". Randstadrail:
Op basis van voortgang van het werk (geleverde prestaties) kan eerder dan begroot worden betaald. In de overeenkomst is de mogelijkheid opgenomen dat er eerder betaald wordt dat dan begroot, indien de voortgang van de werkzaamheden dat toelaat. Van deze mogelijkheid wordt nu gebruik gemaakt. A2 Passage Maastricht:
Dit bedrag wordt versneld vrijgemaakt ten behoeve van de minnelijke aankoop van flats langs het mogelijke (tunnel)trace.
Versnelde betaling BOR-regio's:
Aan de 3 BOR regio's Amsterdam, Rotterdam en Haaglanden is in 2002 toegezegd dat compensatie zou plaatsvinden voor het niet doorgaan van het spitstarief. De compensatie zou plaatsvinden vanaf 2005 of zoveel eerder als de begroting dit toelaat. Van deze laatste mogelijkheid wordt thans gebruik gemaakt.
Bijlage 2

Beheer en Onderhoud Spoorwegen periode 2005 - 2010

Beheer en Onderhoud Spoorwegen periode 2011 - 2020

|Categorie (p.p. 2004)      |Onderho|Vervangi|Subtot|
|                           |ud     |ng en   |alen  |
|                           |       |benuttin|      |
|                           |       |g       |      |
|Onderhoud bestaande net    |7,9    |        |      |
|(incl. apparaat)           |       |        |      |
|Onderhoud nieuwe infra     |1,3    |        |      |
|(HSL)                      |       |        |      |
|Onderhoud nieuwe infra     |0,4    |        |      |
|(overig)                   |       |        |      |
|Effect intensiteit         |0,2    |        |      |
|Kleine infra maatregelen   |0,6    |        |      |
|Kapitaallasten             |1,2    |        |      |
|Efficiency (incl. Booz     |-1,6   |        |      |
|Allen & Hamilton eff.)     |       |        |      |
|Gebruiksvergoeding         |-2,4   |        |      |
|Overige opbrengsten        |-0,2   |        |      |
|Vervangingsinvesteringen   |       |5,9     |      |
|spoor                      |       |        |      |
|Benutting, Herstelplan     |       |0,2     |      |
|Tweede Fase                |       |        |      |
|                           |7,3    |6,1     |13,4  |