CAO Winkelmanagement rond, nog onduidelijkheid over MAS
09-12-2005
Afgelopen dinsdag heeft CNV Dienstenbond een principe-akkoord bereikt
over de CAO voor Albert Heijn Winkelmanagement.
Het betreft een CAO met een looptijd van 3 jaar, beginnend op 1 april
2004. De CAO loopt door tot 1 april 2007. In hoofdlijnen sluit deze
CAO aan bij de CAO Supermarkten (VGL).
De loonsverhoging is 3%. Vanuit het najaarsakkoord van 2003 is
afgesproken dat in 2004 geen loonsverhoging mocht worden afgesproken.
In het najaarsakkoord van 2004 is afgesproken dat de loonsverhoging in
2005 beperkt zou zijn. De loonsverhoging is om die reden in 4 stukken
verdeeld, 0,75% per halfjaar, totaal dus 3% in de komende anderhalf
jaar. De eerste 0,75% is inmiddels uitbetaald.
Albert Heijn wilde graag het aantal te werken zaterdag oprekken, boven
op de twaalf die er nu zijn. Dat hebben we tegen weten te houden,
evenals het staken van de opbouw van flexi-uren tijdens ziekte. Ook
daar hebben we een stokje voor kunnen steken.
Albert Heijn heeft wel duidelijk gemaakt dat de praktijk is dat er
voor supermarktmanagers en verkoopmanagers een contract voor bepaalde
tijd wordt afgesloten, omdat de tijd die normaliter staat voor het
beoordelen op geschiktheid te kort is. Afgesproken is dat alleen voor
supermarktmanagers en verkoopmanagers een contract voor bepaalde tijd
afgesproken mag worden van maximaal 15, respectievelijk 12 maanden,
expliciet gekoppeld aan een opleidingstraject. Als dat er niet is,
krijgt men gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Ook moet
duidelijk zijn wat er aan het eind van het opleidingstraject gebeurd;
óf de overeenkomst wordt niet voortgezet, of de desbetreffende persoon
krijgt een contract voor onbepaalde tijd.
Onderwerpen als employability, leeftijdsbewust personeelsbeleid en
reïntegratie zullen in werkgroepen worden uitgewerkt, Albert
Heijn-breed. Ook werkdruk zal aan de orde komen.
Ten aanzien van de nieuwe pensioenregeling bent u eerder volledig
geïnformeerd. Ook over de nieuwe ziektekostenverzekering zal Albert
Heijn u verder informeren.
Zodra de volledige teksten beschikbaar zijn, zullen deze u ter
instemming worden voorgelegd.
MAS
Met Albert Heijn is verder gesproken over de MAS-functie. Voor Albert
Heijn is het duidelijk dat deze functie uiterlijk kwartaal 1 van 2007
verdwijnt. CNV Dienstenbond heeft aangegeven nog niet zover te zijn.
Eerst willen we inzichtelijk hebben hoe de nieuwe winkelorganisatie
eruit zal gaan zien en hoe dat in de praktijk vorm gegeven zal worden.
Wat betekent dat voor verkoopmanagers? En vervolgens voor
verkoopspecialisten?
Om nu al te praten over een sociaal vangnet voor MAS, terwijl we nog
niet overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van deze inrichting van
de winkelorganisatie, gaat ons in eerste instantie te ver. Wordt
vervolgd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw bestuurder, Fedde
Monsma. Dat kan per e-mail: f.monsma@cnvdibo.nl of per telefoon:
0235670615. Of kijk op www.cnvdienstenbond.nl voor meer informatie
over CNV Dienstenbond!
Dienstenbond CNV