Dienstenbond CNV

CAO Winkelmanagement rond, nog onduidelijkheid over MAS 09-12-2005

Afgelopen dinsdag heeft CNV Dienstenbond een principe-akkoord bereikt over de CAO voor Albert Heijn Winkelmanagement.

Het betreft een CAO met een looptijd van 3 jaar, beginnend op 1 april 2004. De CAO loopt door tot 1 april 2007. In hoofdlijnen sluit deze CAO aan bij de CAO Supermarkten (VGL).

De loonsverhoging is 3%. Vanuit het najaarsakkoord van 2003 is afgesproken dat in 2004 geen loonsverhoging mocht worden afgesproken. In het najaarsakkoord van 2004 is afgesproken dat de loonsverhoging in 2005 beperkt zou zijn. De loonsverhoging is om die reden in 4 stukken verdeeld, 0,75% per halfjaar, totaal dus 3% in de komende anderhalf jaar. De eerste 0,75% is inmiddels uitbetaald.

Albert Heijn wilde graag het aantal te werken zaterdag oprekken, boven op de twaalf die er nu zijn. Dat hebben we tegen weten te houden, evenals het staken van de opbouw van flexi-uren tijdens ziekte. Ook daar hebben we een stokje voor kunnen steken.

Albert Heijn heeft wel duidelijk gemaakt dat de praktijk is dat er voor supermarktmanagers en verkoopmanagers een contract voor bepaalde tijd wordt afgesloten, omdat de tijd die normaliter staat voor het beoordelen op geschiktheid te kort is. Afgesproken is dat alleen voor supermarktmanagers en verkoopmanagers een contract voor bepaalde tijd afgesproken mag worden van maximaal 15, respectievelijk 12 maanden, expliciet gekoppeld aan een opleidingstraject. Als dat er niet is, krijgt men gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Ook moet duidelijk zijn wat er aan het eind van het opleidingstraject gebeurd; óf de overeenkomst wordt niet voortgezet, of de desbetreffende persoon krijgt een contract voor onbepaalde tijd.

Onderwerpen als employability, leeftijdsbewust personeelsbeleid en reïntegratie zullen in werkgroepen worden uitgewerkt, Albert Heijn-breed. Ook werkdruk zal aan de orde komen.

Ten aanzien van de nieuwe pensioenregeling bent u eerder volledig geïnformeerd. Ook over de nieuwe ziektekostenverzekering zal Albert Heijn u verder informeren.

Zodra de volledige teksten beschikbaar zijn, zullen deze u ter instemming worden voorgelegd.

MAS
Met Albert Heijn is verder gesproken over de MAS-functie. Voor Albert Heijn is het duidelijk dat deze functie uiterlijk kwartaal 1 van 2007 verdwijnt. CNV Dienstenbond heeft aangegeven nog niet zover te zijn. Eerst willen we inzichtelijk hebben hoe de nieuwe winkelorganisatie eruit zal gaan zien en hoe dat in de praktijk vorm gegeven zal worden. Wat betekent dat voor verkoopmanagers? En vervolgens voor verkoopspecialisten?

Om nu al te praten over een sociaal vangnet voor MAS, terwijl we nog niet overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van deze inrichting van de winkelorganisatie, gaat ons in eerste instantie te ver. Wordt vervolgd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw bestuurder, Fedde Monsma. Dat kan per e-mail: f.monsma@cnvdibo.nl of per telefoon: 0235670615. Of kijk op www.cnvdienstenbond.nl voor meer informatie over CNV Dienstenbond!