Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Euclides terug in de wiskundeklas

6 december 2005
Leerlingen hebben dieper inzicht in wiskundige theorieën als ze meer weten van de ontstaansgeschiedenis van de theorie. Dit concludeert NWO-promovenda Iris van Gulik. Zij onderzocht hoe de geschiedenis van de wiskunde leerlingen kan helpen bij het leren van dit vak. Iris van Gulik promoveert op 9 december aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Iris van Gulik ontwikkelde twee onderwijsmethoden waarin aan de hand van de ontstaansgeschiedenis een wiskundige theorie werd behandeld. Meetkunde voor tweede en derde klas HAVO en VWO werd geïntroduceerd door bestudering van de 17de-eeuwse Nederlandse landmeetkunde in kleine groepjes. De vijfde en zesde klassen VWO leerden tevens groepsgewijs bewijzen in de vlakke meetkunde aan de hand van de geschiedenis van de niet-Euclidische meetkunde.

Dieper inzicht

Na afloop van de lessen onderzocht Van Gulik de motivatie van de leerlingen, hun resultaten en de ervaringen van de docenten. Met name de geschiedenis van de niet-Euclidische meetkunde was erg succesvol. De leerlingen waren tot een dieper inzicht gekomen en de docenten gaven aan het onderwerp uitdagen en inspirerend te vinden. Daarnaast leidde de nieuwe lesmethode tot een levendiger leerproces en een grotere motivatie bij leerlingen.

De bestudering van de 17de-eeuwse landmeetkunde leidde niet direct tot dieper inzicht of een grotere motivatie bij leerlingen. Wel reageerden de derdeklassers positiever op de integratie van de geschiedenis in de wiskundeles dan de tweedeklassers. De praktische opdracht bij de lesstof werd wel als positief ervaren. Nadeel van deze methode was vooral het gebruik van veel Oudnederlandse teksten. Daarnaast verliep de samenwerking tussen de docenten wiskunde en Nederlands niet op alle scholen even goed.

Het opnemen van historisch materiaal in de wiskundige lesstof is dus zeker effectief. Belangrijk is wel om na te gaan in hoeverre het historisch bronnenmateriaal bewerkt moet worden. Daarnaast is een uitgebreide docentenhandleiding bij de lesmethode van wezenlijk belang.

Historische ontwikkeling

Rond 1900 was het gangbaar de ontstaansgeschiedenis van de wiskunde als uitgangspunt te hanteren voor het leren van dit vak. Men dacht dat het systematisch volgen van de belangrijkste stappen in de ontwikkeling van de wiskunde de meest natuurlijke en efficiënte manier was om het vak te leren. Een eeuw later zijn deze opvattingen genuanceerder en hebben nieuwe lesmethoden hun intrede gedaan. Er zijn echter duidelijk parallellen zichtbaar tussen de fouten die leerlingen maken en de problemen die er zijn geweest bij de historische ontwikkeling van wiskundige theorieën.

..............................

Meer informatie bij:

* Iris van Gulik-Gulikers (RuG, werkzaam op de Van der Capellenscholengemeenschap, Zwolle)

* t: +31 (0)38 453 63 66

* gulikgulikers@home.nl

* zie ook: members.home.nl/gulikgulikers/wiskundepagina.htm
* Promotie 9 december

* Promotoren prof. dr. H.W. Broer en prof. dr. A. van Streun
* co-promotor dr. J.A. van Maanen