Verzekeraars richten zich weer op groei
Verzekeraars zijn de afgelopen jaren veel bezig geweest met interne
processen en het implementeren van nieuwe regelgeving (IFRS, Basel II,
Wet financiële dienstverlening), maar willen zich de komende tijd weer
meer richten op de markt. Groei, klantrendement en kostenreductie
staan dan ook hoog op de agenda voor 2006. Dat blijkt uit een
onderzoek door adviesbureau Turner onder directies van verzekeraars.
Turner onderzoekt jaarlijks welke onderwerpen op de veranderagenda van
verzekeraars staan. Dit jaar deden zon honderd directieleden mee. De
uitkomsten laten zien dat klantgericht organiseren in 2006 het hoogst
op de agenda staat. Maar liefst 82 procent van de respondenten is of
gaat reorganiseren om de klant beter te bedienen. Op de tweede plaats
komt kostenreductie; bijna tweederde van de verzekeraars is of gaat
bezig met het innoveren van het eigen primaire proces en het beter
aansluiten van de front- op de backoffice.
Opmerkelijk is dat verzekeraars aangeven (nog) niet fanatiek bezig te
zijn met veranderingen die al wel in andere branches volop aandacht
vergen, zoals organisatievereenvoudiging en ketenintegratie.
Vereenvoudiging van de communicatie in acceptatieprocessen staat al
wel op de agenda, maar het feitelijk integreren van de distributie
gebeurt nog niet tot veel minder.
Verzekerd!, december 2005
Verbond van Verzekeraars