Verbond van Verzekeraars

Verzekeraars richten zich weer op groei

Verzekeraars zijn de afgelopen jaren veel bezig geweest met interne processen en het implementeren van nieuwe regelgeving (IFRS, Basel II, Wet financiële dienstverlening), maar willen zich de komende tijd weer meer richten op de markt. Groei, klantrendement en kostenreductie staan dan ook hoog op de agenda voor 2006. Dat blijkt uit een onderzoek door adviesbureau Turner onder directies van verzekeraars.

Turner onderzoekt jaarlijks welke onderwerpen op de veranderagenda van verzekeraars staan. Dit jaar deden zon honderd directieleden mee. De uitkomsten laten zien dat klantgericht organiseren in 2006 het hoogst op de agenda staat. Maar liefst 82 procent van de respondenten is of gaat reorganiseren om de klant beter te bedienen. Op de tweede plaats komt kostenreductie; bijna tweederde van de verzekeraars is of gaat bezig met het innoveren van het eigen primaire proces en het beter aansluiten van de front- op de backoffice.

Opmerkelijk is dat verzekeraars aangeven (nog) niet fanatiek bezig te zijn met veranderingen die al wel in andere branches volop aandacht vergen, zoals organisatievereenvoudiging en ketenintegratie. Vereenvoudiging van de communicatie in acceptatieprocessen staat al wel op de agenda, maar het feitelijk integreren van de distributie gebeurt nog niet tot veel minder.

Verzekerd!, december 2005