Itteren

Gesponsord door: Ankerpoort

NIEUWS enquete Dorpswinkel
9-dec-2005, Elise Oosterbaan

Aan:

- bewoners Itteren

- verdere betrokkenen

Maastricht, 7 december 2005

Betreft: dorpswinkel en enquêteresultaten

Geachte mevrouw, heer,

Graag willen we u informeren m.b.t. de dorpswinkel en de eerder gehouden enquête. Omdat we het als gemeente van groot belang achten dat Itteren als kleine kern beschikt over een dorpswinkel, willen we u op de hoogte brengen van de enquêteresultaten op basis van een samenvatting hiervan. In overleg met de Dorpsraad Itteren en de familie Prevoo sturen we u via deze brief informatie toe.

Sinds enkele jaren exploiteren de heer en mevrouw Prevoo de dorpswinkel in Itteren. Sinds enige tijd is er ook een buurtsuper in Borgharen in gebruik. De dorpswinkel in Itteren is een noodwinkel. Knelpunten zijn m.n. de onvoldoende klimaatbeheersing van de winkel en het te kleine oppervlak voor verkoop en opslag. Dhr. Prevoo is vast van plan een dorpswinkel in Itteren voort te zetten en is daarom op zoek naar een ander, gebouwd pand hiervoor zodat Itteren ook in de toekomst voorzien blijft van een winkel. Dit zal vóór zomer 2006 moeten gebeuren.

Ook de Dorpsraad vindt een dorpswinkel van groot belang en is alert als het gaat om het zoeken naar een ander geschikt, permanent pand voor deze winkel. Mogelijk heeft ook u suggesties? De gemeente zal, zodra het zover is, e.e.a. procedureel binnen de regelgeving begeleiden en faciliteren.

Ter verdere verbetering van hun winkelexploitatie hebben dhr. en mw. Prevoo vóór de zomer een klantentevredenheidsonderzoek gehouden in Itteren m.b.t. de dorpswinkel. Er zijn 450 enquêteformulieren verspreid. Veel bewoners van Itteren hebben meegedaan aan de enquête. Bijna de helft van de enquête-formulieren is teruggestuurd wat wijst op een hoge respons en grote betrokkenheid bij de dorpswinkel. Mogelijk heeft ook u meegedaan. Voor uw medewerking bedanken dhr. en mw. Prevoo u vriendelijk.

Wat waren de resultaten van deze enquête?

Winkelbezoek:

- 77 % van de personen die de enquête hebben teruggestuurd, gaven aan dat zij de winkel minimaal één maal per week bezoeken, een aantal veel vaker;

- 12 % gaf aan het merendeel van hun dagelijkse levensbehoeften bij de dorpswinkel te kopen;

- 65% gaf aan het merendeel van de boodschappen elders te kopen, m.n. bij een supermarkt elders;

Enkele conclusies:

- de mensen die de winkel regelmatig bezoeken, zijn in het algemeen tevreden, met enkele aandachtspunten (zie onder tips/suggesties). Dit betekent ook dat men blij is met een dorpswinkel in Itteren en dat dus een winkel in Itteren van groot belang is.

- op basis van de enquête kan gesteld worden dat een winkel in Itteren zeker levensvatbaar is.

Genoemde punten/suggesties:

- als belangrijkste redenen om de dorpswinkel te bezoeken werden genoemd: nabijheid, verse producten (m.n. brood), vergeten boodschappen;

- positief: meerderheid van geënquêteerden beoordeelde sfeer en bediening als positief;

- wat wordt gemist? genoemd werden: onvoldoende accommodatie en inrichting, beperkt assortiment;

- prijsniveau: een kleine meerderheid van de geënquêteerden vond het prijsniveau gemiddeld, een minderheid beoordeelde het prijsniveau als aan de hoge kant; een (wekelijkse) reclamefolder met aanbiedingen (o.a. van het huismerk) zou erg gewaardeerd worden.
- tips/suggesties genoemd door geënquêteerden: ruimere openingstijden, dagelijks vers brood/gebak, dagelijks verse groenten/fruit, klimaatbeheersing in de winkel.

We hopen dat er op niet te lange termijn een andere geschikte locatie voor de dorpswinkel beschikbaar is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. of mw. Prevoo, de dorpsraad Itteren, of met hr. P.P. v.d. Wouw (tel: 3504767, gemeente/afdeling Economische Zaken).

Met vriendelijke groet,

Elise Oosterbaan

- tel: 3504216 / afd. Communicatie

- email: elise.oosterbaan@maastricht.nl