( BW)(NY-BURSON-MARSTELLER)(WPPGY) Burson-Marsteller benoemt Mark Penn
tot wereldwijd CEO; oprichter van vooraanstaand bedrijf voor
opinie-onderzoek

    Redactie Business

    NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--8 december 2005--Burson-Marsteller
heeft vandaag de benoeming bekendgemaakt van Mark Penn, medeoprichter
en president-directeur van het vooraanstaande bedrijf op het gebied
van opinie-onderzoek en strategische communicatie Penn, Schoen &
Berland Associates (PSB), als wereldwijd Chief Executive Officer. Hij
is de opvolger van Thomas R. Nides die als chief administrative
officer is gaan werken voor Morgan Stanley.
    Howard Paster, executive vice president voor public relations van
WPP en lid van de raad van bestuur van WPP, en Ann Fudge, voorzitter
en CEO van Y&R Brands, Burson-Marsteller moederbedrijf, noemden Penns
aanstelling "een zet die de nauwe verwantschap tussen advies op het
gebied van public relations en de implementatie en meting van de
publieke opinie erkent."
    "Mark Penn een rol laten spelen bij public relations belooft een
nieuwe denkwijze en nieuwe manieren om de behoeften van de klanten op
de hoogste niveaus van management te dienen en sluit aan bij
Burson-Marstellers lange toonaangevende rol. Afkomstig uit een verwant
bedrijf staat hij voor een frisse benadering die public relations naar
een nieuw en beter waardeniveau in de managementhiërarchie kan tillen.
Dit gebeurt op een tijdstip waarop resultaatmeting een uiterst
belangrijk punt van overweging is bij het ontplooien van initiatieven
op PR-gebied."
    Penns bedrijf werd 30 jaren geleden opgericht en is een van de
succesvolste bedrijven voor het geschikt maken voor en toepassen van
politieke opiniepeilingen en communicatietechnieken op zakelijk
gebied. Sinds de aankoop van het bedrijf vier jaar geleden door WPP,
één van de grootste mondiale communicatiebedrijven, is PSB bijna
verdrievoudigd in omvang. Het bedrijf heeft gewerkt voor cliënten als
Ford, McDonald's, BP en Verizon op het gebied van zakelijk reputatie,
corporate governance, bedrijfs- en merkpositionering en juridische
kwesties. PSB was nauw geassocieerd met Burson-Marsteller op het
gebied van het ontwikkelen en implementeren van deregulerende
informatieve programma's voor de bedrijfssector elektrische
hulpmiddelen en de financiële dienstensector.
    Penn, 51, is ook zeer bekend vanwege zijn rol als strategisch
adviseur voor de voormalige president Bill Clinton, vanaf 1995 tot het
einde van diens presidentschap. In 2000 beschreef TIME Magazine Penn
in een commentaar op zijn rol als presidentieel adviseur als "een
meester in het uitdragen van een boodschap". Hij is afgestudeerd aan
Harvard College en studeerde aan de Columbia Law School.
    "Burson-Marsteller leiden betekent een opwindende kans en een
uitgebreid platform om te werken met gerespecteerde professionals in
de hele wereld om te voldoen aan de behoeften van klanten aan
strategische communicatie. We hebben de kans om nieuwe op kennis
gebaseerde inzichten in te brengen in de functie public
relations/communicatie. Dit komt op een tijdstip waarop bedrijven, die
geconfronteerd worden met de allerzwaarste concurrentie ooit, zich
moeten toeleggen op duurzame ontwikkeling, sociale
verantwoordelijkheid en het verwerven van begrip van het publiek," zei
Penn.
    "Op basis van mijn lange ervaring," voegde hij toe, "geloof ik dat
Burson-Marsteller de mensen, bronnen en klanten heeft om deze
problemen aan te kunnen en nieuwe normen kan bepalen voor de kwaliteit
en de relevantie van public relations en public affairs. Ik ben me ook
zeer goed bewust van de unieke cultuur van het bedrijf, een cultuur
die een redacteur eens heeft beschreven als 'het bedrijf voor public
relations waaraan alle andere bedrijven worden afgemeten'."
    PSB wordt een zelfstandige divisie van Burson-Marsteller die
verantwoordelijkheid aflegt aan Penn. Tegelijk met Penns aanstelling
werd Howard Paster, 60, benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur
van Burson-Marsteller, naast zijn bestaande verantwoordelijkheden
binnen WPP. Penn blijft directeur van PSB terwijl zijn partner, Mike
Berland, meer verantwoordelijkheid op zich neemt als
president-directeur van PSB. Harold Burson, 84, blijft aan in zijn
niet-management functie van oprichtend directeur van
Burson-Marsteller, een positie die zich zo heeft ontwikkeld in de
laatste achttien jaar sinds hij CEO was.
    "Mark Penn, met al zijn ervaring en reputatie in een nauw verwante
industrietak vertegenwoordigt een 'buitenkansje' voor
Burson-Marsteller," sprak Burson. "Ik verwacht dat hij het bedrijf zal
leiden naar een nieuw niveau van zowel klantenservice als nieuwe en
innovatieve aanbiedingen. De tijd om dat te doen is rijp. Public
relations en effectieve communicatie zijn nog nooit zo belangrijk
geweest voor directeuren van grote bedrijven en anderen die grote
instellingen leiden - een situatie die zowel wordt onderkend door
leidinggevend personeel als door PR-professionals."

    Over Burson-Marsteller

    Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) werd in 1953
opgericht en is een toonaangevend mondiaal bedrijf op het gebied van
public relations en public affairs. Het bedrijf biedt haar klanten
strategisch denken en uitvoering van programma's in een compleet scala
van public relations, staatszaken, reclame, en internetgerelateerde
diensten. Het naadloze wereldwijde netwerk van het bedrijf bestaat uit
44 eigen kantoren en 49 aangesloten kantoren die samen in 57 landen
verdeeld over zes continenten werken. Burson-Marsteller maakt deel uit
van Young & Rubicam Brands, een dochteronderneming van WPP Group plc
(NASDQ: WPPGY), een van de toonaangevende netwerken voor
communicatiediensten.

MULTIMEDIA AVAILABLE:
http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=5034825

    --30--SM/ny*

    CONTACT: Burson-Marsteller
             Jennifer Norton, +1 212-614-5243
             Jennifer_Norton@nyc.bm.com