Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij opening spoorverdubbeling traject Woerden-Harmelen

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Vandaag is een feestelijke dag voor alle spoorpartijen en - niet onbelangrijk - voor alle spoorreizigers. De spoorverdubbeling op het traject Woerden-Harmelen is gereed. Een ingrijpend en langlopend bouwproject is met succes afgesloten. Het project startte begin jaren negentig en veelal werd met `de winkel open' gebouwd.

Alle reden voor een feestje `op' het spoor. En dat terwijl veel mensen het spoor beoordelen als een `glas dat half leeg is', beoordeel ik het spoor als een glas dat `half vol is'. Natuurlijk, het kan én moet allemaal beter, maar we moeten af van dat negativisme. Deze feestelijke opening vandaag sterkt mij in die gedachte.

Je bent zo sterk als je zwakste schakel. En voor de NS was het traject tussen Woerden en Harmelen een zwakke schakel. En dat is funest want dit spoortraject is cruciaal in ons nationale spoornet. Dit baanvak vormde een bottleneck. Treinen uit vier verschillende richtingen moesten negen kilometer lang over twee sporen. Een kleine vertraging bij één trein heeft gelijk grote gevolgen. Door het traject te verbreden naar vier sporen, hoeven snelle treinen straks niet meer te wachten op stoptreinen.

En door het vergroten van deze spoorcapaciteit kunnen we de groei van het reizigers- en goederenverkeer opvangen. Want het aantal treinreizigers zal de komende jaren blijven doorgroeien - ja, dames en heren, het glas is half vol. Tevens wordt met dit project de komst van Randstadspoor mogelijk gemaakt.

Ik had het over sterke en zwakke schakels. Het OV is een cruciale schakel in onze moderne samenleving. En die schakel staat onder druk en moet dus versterkt worden.

En daar zet ik mij voor de volle honderd procent voor in. Een beter OV, dat is mijn focus! Ik wil van de feestelijke bijeenkomst vandaag kort gebruik maken mijn visie op een beter OV kort toe te lichten.

Elke werkdag reizen een paar miljoen Nederlanders met de trein, bus, tram, metro en regiotaxi. Die mensen verdienen het allerbeste OV product. Ten eerste omdat voor heel veel mensen het OV onmisbaar is, denk alleen al aan de tienduizenden scholieren, ouderen of mensen die zich geen auto kunnen of willen veroorloven.

Ten tweede omdat het OV cruciaal is voor de mobiliteit in Nederland. Zeker voor mensen in de stedelijke gebieden die reizen tijdens de spits. Wat een nachtmerrie zou het zijn voor de bereikbaarheid van de steden als er geen volwaardig alternatief voor de auto is tijdens de spitsuren. Dan staat de Randstad helemaal stil. De trein, de bus, de tram en de metro zijn onmisbaar. Het OV is vaak sneller, goedkoper en
- denkend aan de problematiek van de luchtkwaliteit - schoner. Ik wil dat reizigers kunnen kiezen tussen volwaardige alternatieven. Om te zorgen dat het OV inderdaad een volwaardig alternatief wordt moeten we beseffen dat de OV-reiziger maar één ding wil: zo snel en comfortabel mogelijk van deur tot deur voor een redelijke prijs. Alleen conducteurs reizen van perron tot perron. Alle OV-partijen - Rijk, regio, vervoerders en reizigersorganisaties hebben dit voorjaar aangegeven welke kant het op moet met het OV. Wat ik nu belangrijk vind, is dat we dat commitment vasthouden. Daarom ga ik een nationale OV-ambassadeur benoemen. Deze man of vrouw zal de smeerolie in de OV machinekamer worden. Iemand die namens mij de vinger aan de pols houdt en die alle partijen helpt om het beste resultaat te boeken voor de reiziger. Overheden en vervoerders moeten u gezamenlijk de stap zetten van visie naar concrete acties en zichtbare resultaten voor de reiziger. In het voorjaar van 2006 zal ik samen met decentrale overheden en vervoerders dat commitment op een groot Nationaal OV-congres uitdragen en laten zien hoe we dat OV verder gaan verbeteren.

Die gezamenlijke inzet van alle OV-partijen is essentieel in ons streven dat mensen weer vertrouwen krijgen in het OV. En dat vertrouwen moeten we waarmaken. Vandaar dat ik in de Nota Mobiliteit net zo'n grote zak geld opzij zet als voor OV als voor wegen. Als je naar reizigerskilometers kijkt, krijgt het OV zelfs meer geld. Ik kies dus duidelijk voor de weg én voor het OV, dus niet óf óf!

Dames en heren,

Mijn verlanglijstje voor het OV liegt er niet om. Bovenaan mijn lijstje staat dat de dienstregeling van bijvoorbeeld treinen en bussen veel beter op elkaar aansluiten en dat niet de bus gewoon wegrijdt als de trein een paar minuten vertraging heeft. Want aan dat soort dingen ergeren mensen zich het meest. En terecht. Dat is dus een belangrijk aandachtspunt voor de OV-ambassadeur: service met een hoofdletter `S'. Een andere wens is een OV met hoge frequenties op de drukste trajecten in de Randstad. Ik heb op die trajecten een soort van metrosysteem in gedachten zodat reizigers eigenlijk geen spoorboekje meer nodig hebben. Dat is mijn hoge ambitie en de mogelijkheden ervan laat ik verder onderzoeken.

De regio Utrecht werkt de komende tijd aan een forse verbetering van het openbaar vervoer. Ik heb recent bijna alle beschikkingen afgegeven voor het totale Randstadspoor in deze regio. We kunnen dus overal aan het werk! Dan moet iedereen - inclusief deze regio - ook dat initiatief verder oppakken. ProRail kan aan het werk, maar is sterk afhankelijk van bestuurlijke beslissingen.

Als voorbeeld noem ik de discussie over de tracékeuze van het Hoog Waardig Openbaarvervoer aan de zuidkant van Utrecht Centraal.

Zolang daar geen beslissing over wordt genomen kan het spoor niet worden uitgebreid. Dat is wat mij betreft ongewenst.

Verder heb ik ook mijn verlanglijstje staan dat straks van elke tien treinen er negen op tijd rijden. Dat is meer dan ooit. En we moeten het spoor ook zo organiseren dat een storing in Utrecht niet meer meteen betekent dat het hele land platligt. Kernwoorden zijn herstel van betrouwbaarheid en veiligheid. In 2006 nemen we bijvoorbeeld samen met de sector beslissingen over de tweede fase van het `Herstelplan Spoor'. Daarmee is ongeveer 850 miljoen euro gemoeid.

Ook moet er méér oog voor de reiziger komen, de reiziger centraal. Dus moeten er veel meer fietsenstallingen en parkeerplaatsen bij de stations komen. De reiziger moet straks à la minute actuele reisinformatie kunnen krijgen, bijvoorbeeld via telefoon en internet. En de chipkaart moet een innovatief succes worden: nooit meer een kaartje kopen en een veel veiliger gevoel omdat stations zijn afgesloten voor niet-reizigers. Volgende week bereiken we een belangrijke mijlpaal als ik de eerste officiële chipkaart verkoop in Rotterdam. Kortom, dames en heren, mijn forse ambitie is méér kwaliteit én meer oog voor de reiziger. Dat is de kern van mijn spoorbeleid en dat blijft het ook. En ik zeg u, dát ideale OV is haalbaar! Als alle OV-partijen dat commitment waar ik het eerder over had, maar vasthouden en in de praktijk brengen. Gelukkig gebeurt er al heel veel! Ga bijvoorbeeld maar eens kijken op de treinstations van zo'n beetje alle grote steden: die gaan stuk voor stuk op de schop.

Dames en heren,

Mijn glas water is half vol dus wil ik afronden en mijn glas straks graag laten vervangen door een vol glas champagne om mét u te toosten op het goede spoornieuws van vandaag én in de toekomst. Door een gezamenlijke krachtinspanning van alle spoorpartijen zal dat `product' spoor en OV als geheel beter worden. Dat moet en dat kán!

Tot slot wil ik alle partijen die deze spoorverdubbeling hebben gerealiseerd van harte gelukwensen. Een mooi spoorwerk is gereed! Laat dit de opmaat zijn voor andere spoorprojecten!

Dank u wel.