Gemeente Hengelo
Verbeteringen door nieuwe dienstregeling
Ingebruikname nieuwe busbaan 11 december
De Regio Twente heeft het openbaar vervoer in de Regio, waaronder het
stadsvervoer in Hengelo, opnieuw aan Connexxion uitbesteed. De
bestaande overeenkomst (concessie) zou eind 2005 aflopen en er zijn
nieuwe afspraken gemaakt. De nieuwe concessie gaat zondag 11 december
2005 in. Daarbij zijn verschillende wijzigingen en verbeteringen in de
dienstregelingen en de buslijnen aangebracht. Connexxion heeft de
informatie over de veranderingen huis-aan-huis verspreid.
Verbeteringen per 11 december 2005
Besloten is om de wijzigingen in verband met de ingebruikname van de
nieuwe busbanen in Hengelo ook op zondag 11 december te laten ingaan.
De busbaan door Het Broek en de busbaan langs de Europalaan
Beneluxlaan wordt daarom op zondag 11 december 2005 in gebruik
genomen. Belangrijke verbeteringen van het busvervoer in Hengelo zijn:
- hogere frequenties op lijn 51 naar Almelo (van 1 x per uur
naar 2 x per uur), op lijn 11 en
13 naar Slangenbeek en de Hasseler Es (van 2 x per uur naar
4 x per uur in de
ochtendspits en s middags)
- introductie van het Twents Tarief
- nieuwe, comfortabele bussen met onder andere lagevloer en
airco
- veel aandacht voor veiligheid van de reiziger door onder
meer cameras in de bussen.
Routewijziging per 11 december 2005
Vanaf zondag 11 december zal de bus op lijn 13 niet langer de route:
Salamanderstraat Madridstraat Levantstraat Brusselstraat Busbaan
Binnenveld
volgen maar de route:
Salamanderstraat Levantstraat Belgradostraat Busbaan Het Broek Busbaan
Binnenveld en andersom.
Verkeershinder door werkzaamheden
Voor de werkzaamheden voor de aanleg van de busbanen en bushaltes zijn
vele afsluitingen en omleidingen noodzakelijk geweest. Vanaf 11
december zal de grootste overlast voorbij zijn. Een paar aanpassingen
die nog gemaakt moeten worden op de huidige route van de bus moeten
juist na 11 december uitgevoerd worden zodat het busverkeer er geen
hinder van heeft. Dat kan voor de andere verkeersdeelnemers nog wat
hinder opleveren. In deze tijd van het jaar is het mogelijk dat
werkzaamheden uitlopen door vorst of regen.
In de wijk Slangenbeek is hard gewerkt aan de aanleg van de
voorzieningen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dat heeft de
nodige overlast bezorgd doordat wegen en/of kruispunten afgesloten
moesten worden. De vrije busbanen vormen een belangrijk onderdeel van
de voorzieningen. Ze bestaan uit beton en ze zijn in een week tijd
aangelegd! Het gaat om de busbaan langs de Europalaan, langs de
Beneluxlaan en in de Roershoek tussen de Belgradostraat en de
Graskarperstraat. Tevens is de gelegenheid aangegrepen om de busbaan
bij de brug over de Slangenbeek aan te passen, zodat een vloeiender
overgang ontstaan is. De komende tijd wordt gebruikt om de busbanen af
te werken met hekwerk, beplanting en bermen. Ook zullen de
waarschuwingslichten geplaatst worden bij de kruisingen met de vrije
busbaan.
Uitvoering aanleg busbaan
Om de busbaan goed herkenbaar te maken voor het verkeer en om het
onderhoud tot een minimum te berperken, is deze uitgevoerd in beton.
Om een plezierige uitstraling te krijgen is het oppervlak van het
beton uitgewassen. Dit soort beton heeft de structuur van een
grindtegel en dus een heel andere uitstraling dan normaal beton. Het
oppervlak ziet er dus heel anders uit dan een asfaltweg of
klinkerstraat. Automobilisten zullen zich dus niet gauw vergissen!
Connexxion introduceert nieuwe bus Twents