22-11-2005
Dr. Hendrik Muller Prijs voor Jan-Benedict Steenkamp en Michel Wedel
De hoogleraren marketing Jan-Benedict Steenkamp en Michel Wedel
ontvangen op 12 december 2005 de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de
Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (een bedrag van 25.000 euro) van
de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Volgens
de Akademie hebben Steenkamp en Wedel Nederland op de kaart gezet van
het internationale, wetenschappelijk onderbouwde marketingonderzoek.
Met hun onderzoek hebben ze het imago en de status van het vak
marketing sterk verbeterd en het vakgebied op academisch niveau
gebracht.
Volgens de jury betekent de toekenning van de prijs aan Jan-Benedict
Steenkamp en Michel Wedel niet alleen een erkenning van deze twee
uitzonderlijke wetenschappers, maar ook een erkenning van het
vakgebied van de marketing.
Prof. dr. ir. J.E.B.M. Steenkamp (1959) is researchhoogleraar
Marketing bij CentER, Center of Economic Research, GfK hoogleraar
International Marketing Research en hoogleraar internationale
marketing bij de Tias Business School van de Universiteit van Tilburg.
Hij studeerde economie en business administration aan Wageningen
Universiteit, waar hij in 1989 ook promoveerde. Steenkamp houdt zich
vooral bezig met nationaal en internationaal onderzoek naar
verschillende aspecten van marketingstrategie en
onderzoeksmethodologie. Steenkamp geldt als een toonaangevend
onderzoeker op zijn vakgebied. Hij publiceerde meer dan honderd
artikelen in belangwekkende wetenschappelijke tijdschriften. Hij hoort
bij de top drie van meest geciteerde en bij de top vijf van meest
productieve wetenschappers in Nederland.
Prof. dr. M. Wedel (1957) is ere-hoogleraar Marktonderzoek aan de
Rijksuniversiteit Groningen en bezet de Dwight F. Benton Chair of
Marketing aan de Steven M. Ross School of Business van de Universiteit
van Michigan in Ann Arbor, Verenigde Staten. Hij is als bioloog en
statisticus afgestudeerd en promoveerde in 1990 op het vakgebied
marketing aan de Wageningen Universiteit. Wedels interesse gaat in het
bijzonder uit naar methoden en technieken van marktonderzoek en de
toepassing van statistische en econometrische methoden op
marketingproblemen, bijvoorbeeld op het gebied van visuele aandacht
voor marketinguitingen. Zijn onderzoek is doorgaans multidisciplinair
van opzet. Zijn meer dan honderd artikelen zijn meer dan duizend keer
geciteerd en zijn niet alleen verschenen in gezaghebbende
internationale tijdschriften op het gebied van de marketing, maar ook
op het gebied van econometrie, psychometrie en statistiek.
Sinds 1991 reikt de KNAW de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de Gedrags-
en Maatschappijwetenschappen om de twee jaar uit. De prijs wordt
gefinancierd door de Stichting Dr. Hendrik Muller's Vaderlands Fonds.
De prijsuitreiking vindt plaats tijdens een vergadering van de
Afdeling Letterkunde van de KNAW op maandag 12 december a.s. om 16.00
uur in het Trippenhuis, het gebouw van de KNAW, in Amsterdam.
Aansluitend zullen Steenkamp en Wedel een voordracht houden.
Jan-Benedict Steenkamp spreekt over de rol van internationaal
onderzoek binnen de marketing; Michel Wedel houdt een voordracht over
het meten van visuele aandacht voor reclame met oogbewegingen.
KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam.
Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam.
Afdeling Voorlichting tel. 020-5510733, fax 020-6204941.
voorlichting@bureau.knaw.nl
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen