Verkleuring in het bedrijfsleven
Pentascope
Pentascope organiseert op 12 december in samenwerking met Felix Meritis tijdens Forum
Amsterdam Imagining Europe, het programma Verkleuring van het bedrijfsleven, van 15.30
tot 16.30 uur in de Koepelzaal van Felix Meritis. In alle zalen van Felix Meritis komen
een
dag lang Europese en Amsterdamse kwesties aan de orde met aandacht voor culturele
diversiteit en sociale interactie in het eenwordingsproces.
Ondanks dat Pentascope (en wellicht ook andere Nederlandse bedrijven) zichzelf
toegankelijk vinden voor iedereen, stromen mensen van andere culturen niet direct door in
deze organisaties. Er lijkt een drempelvrees te bestaan. Enerzijds omdat er maar weinig
gekleurde mensen zijn in deze blanke bolwerken, anderzijds omdat de culturele achtergrond
werkelijk anders is. De situatie is dat veel hoogopgeleide allochtonen
Nederland verlaten omdat zij hier geen kansen zien voor een spannende carriere. De
Nederlandse samenleving heeft dit echter misschien zelf in de hand gewerkt.
Het huidige beleid is gericht op polarisatie en het benadrukken van verschillen. Hierdoor
zijn in de samenleving verschillende eilandjes ontstaan van diverse culturen met een
eigen magazine, televisieprogramma, bedrijven, café en zakennetwerk. Het is
belangrijk dit te doorbreken en met nieuwe perspectieven te komen. Welke acties horen
hier bij?
Uitgangpunt van Diversity Management is vertrouwen. Hier begint immers ieder relatie mee.
Hoe ontstaat vertrouwen en hoe kun je dit zichtbaar maken? Zonder weer te vervallen in
een allochtonen-knuffelcultuur.
Onder leiding van Noor Bongers (Pentascope, initiatiefnemer Great Place To Live) wordt
hierover gesproken met Erik Mandersloot (directeur Pentascope), Max Herold (Min. Sociale
Zaken en ManagementIssues.com, deskundige op het gebied van Spiral Dynamics), Ram
Ramsahai (docent Diversity Management, uitvinder van het product 'Nederlandse Cultuur'),
Ellen van Adel (Inner Gold, empowerment van jongeren &
diversiteitsprogramma's), Hein Pouw (directeur Vitae), Melvin Tjoe Nij (directeur Young
Global People), Ferry Houterman (voorzitter MKB Amsterdam), en een videoboodschap van
Mavis Albertina (Mavis magazine en Mavis TV, adviseur).