160 - Marketing hoogleraar Michel Wedel krijgt Dr. Hendrik Muller Prijs
Datum: 9 december 2005
Hoogleraar marketing Michel Wedel van de faculteit economie van de
Rijksuniversiteit Groningen krijgt op 12 december 2005 de Dr. Hendrik
Muller Prijs voor de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Hij deelt
de prijs met hoogleraar marketing Jan-Benedict Steenkamp, onder meer
verbonden aan de Universiteit van Tilburg.
Steenkamp en Wedel hebben volgens de jury Nederland op de kaart gezet
van het internationale, wetenschappelijk onderbouwde
marketingonderzoek. Hun onderzoek heeft het imago en de status van het
vak marketing sterk verbeterd en het vakgebied op academisch niveau
gebracht.
De KNAW reikt de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de Gedrags- en
Maatschappijwetenschappen sinds 1991 om de twee jaar uit. Aan de prijs
is een bedrag van 25.000 euro verbonden, gefinancierd door de
Stichting Dr. Hendrik Muller's Vaderlands Fonds.
Prof.dr. M. Wedel (1957) is bijzonder hoogleraar Marktonderzoek aan de
Rijksuniversiteit Groningen. Hij bezet de Dwight F. Benton Chair of
Marketing aan de Steven M. Ross School of Business van de universiteit
van Michigan in Ann Arbor (VS). Wedel is op 34-jarige leeftijd benoemd
tot hoogleraar marketing. Hij studeerde af als bioloog. Tijdens zijn
werk bij het Voedingsleer-instituut van TNO kwam hij in aanraking met
de marketing van denken over gezondheid. Dat Wedel betrekkelijk kort
als onderzoeker op het gebied van de marketing werkzaam is, maakt zijn
staat van dienst volgens de KNAW des te opmerkelijker.
Standaardwerk
Wedels onderzoek is multi-disciplinair van aard en sterk gericht op
methoden en technieken. Tal van publicaties op het gebied van de
marketing, maar ook daarbuiten, staan op zijn naam. Als een van de
weinigen publiceerde hij in alle vijf wereldwijde, toonaangevende
marketingtijdschriften. Hij begeleidde diverse promovendi waarvan een
inmiddels hoogleraar is. Een grote hoeveelheid citaties laat zien dat
hij zowel binnen als buiten het vakgebied van de marketing zeer
invloedrijk is. Michel Wedels boek over methoden van marktonderzoek,
geschreven samen met Wagner Kamakura, wordt zowel in de academische
als de toegepaste wereld beschouwd als hét standaardwerk.
Consumentengedrag
Marketing is een vakgebied op het raakvlak van de economie en de
psychologie. Tot een aantal jaren geleden was de indeling van
consumenten beperkt tot eenvoudige groepsindelingen. Wedel ontwikkelde
methoden om segmenten te vinden op basis van een theoretisch
gefundeerde beschrijving van het gedrag van individuele consumenten.
Dit biedt de mogelijkheid tot het ontwikkelen van producten die beter
aansluiten bij de behoeften. De praktijk maakt hier in snel toenemende
mate gebruik van. Meer in het algemeen kenmerkt Wedels werk zich door
een integratie van methoden en theorieën.
Uitreiking
De prijsuitreiking vindt plaats tijdens een vergadering van de
Afdeling Letterkunde van de KNAW op maandag 12 december 2005 om 16.00
uur in het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam. Na de
uitreiking houden Wedel en Steenkamp een voordracht. Wedel spreekt
over het meten van visuele aandacht voor reclame met oogbewegingen.
Noot voor de pers
Meer informatie:
- mw. A.C. Koning, onderzoekschool SOM, Faculteit der Economische
Wetenschappen, RUG, tel. (050) 363 38 15 / 363 37 49, e-mail:
a.c.koning@rug.nl
- Prof.dr. M. Wedel, e-mail: wedel@umich.edu
Rijksuniversiteit Groningen