Rijksuniversiteit Groningen

160 - Marketing hoogleraar Michel Wedel krijgt Dr. Hendrik Muller Prijs

Datum: 9 december 2005

Hoogleraar marketing Michel Wedel van de faculteit economie van de Rijksuniversiteit Groningen krijgt op 12 december 2005 de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Hij deelt de prijs met hoogleraar marketing Jan-Benedict Steenkamp, onder meer verbonden aan de Universiteit van Tilburg.

Steenkamp en Wedel hebben volgens de jury Nederland op de kaart gezet van het internationale, wetenschappelijk onderbouwde marketingonderzoek. Hun onderzoek heeft het imago en de status van het vak marketing sterk verbeterd en het vakgebied op academisch niveau gebracht.

De KNAW reikt de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen sinds 1991 om de twee jaar uit. Aan de prijs is een bedrag van 25.000 euro verbonden, gefinancierd door de Stichting Dr. Hendrik Muller's Vaderlands Fonds.

Prof.dr. M. Wedel (1957) is bijzonder hoogleraar Marktonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij bezet de Dwight F. Benton Chair of Marketing aan de Steven M. Ross School of Business van de universiteit van Michigan in Ann Arbor (VS). Wedel is op 34-jarige leeftijd benoemd tot hoogleraar marketing. Hij studeerde af als bioloog. Tijdens zijn werk bij het Voedingsleer-instituut van TNO kwam hij in aanraking met de marketing van denken over gezondheid. Dat Wedel betrekkelijk kort als onderzoeker op het gebied van de marketing werkzaam is, maakt zijn staat van dienst volgens de KNAW des te opmerkelijker.

Standaardwerk
Wedels onderzoek is multi-disciplinair van aard en sterk gericht op methoden en technieken. Tal van publicaties op het gebied van de marketing, maar ook daarbuiten, staan op zijn naam. Als een van de weinigen publiceerde hij in alle vijf wereldwijde, toonaangevende marketingtijdschriften. Hij begeleidde diverse promovendi waarvan een inmiddels hoogleraar is. Een grote hoeveelheid citaties laat zien dat hij zowel binnen als buiten het vakgebied van de marketing zeer invloedrijk is. Michel Wedels boek over methoden van marktonderzoek, geschreven samen met Wagner Kamakura, wordt zowel in de academische als de toegepaste wereld beschouwd als hét standaardwerk.

Consumentengedrag
Marketing is een vakgebied op het raakvlak van de economie en de psychologie. Tot een aantal jaren geleden was de indeling van consumenten beperkt tot eenvoudige groepsindelingen. Wedel ontwikkelde methoden om segmenten te vinden op basis van een theoretisch gefundeerde beschrijving van het gedrag van individuele consumenten. Dit biedt de mogelijkheid tot het ontwikkelen van producten die beter aansluiten bij de behoeften. De praktijk maakt hier in snel toenemende mate gebruik van. Meer in het algemeen kenmerkt Wedels werk zich door een integratie van methoden en theorieën.

Uitreiking
De prijsuitreiking vindt plaats tijdens een vergadering van de Afdeling Letterkunde van de KNAW op maandag 12 december 2005 om 16.00 uur in het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam. Na de uitreiking houden Wedel en Steenkamp een voordracht. Wedel spreekt over het meten van visuele aandacht voor reclame met oogbewegingen.

Noot voor de pers
Meer informatie:

- mw. A.C. Koning, onderzoekschool SOM, Faculteit der Economische Wetenschappen, RUG, tel. (050) 363 38 15 / 363 37 49, e-mail: a.c.koning@rug.nl

- Prof.dr. M. Wedel, e-mail: wedel@umich.edu