Gemeente Doesburg


week 50-2005

Nieuws uit het stadhuis, d.d. 14 december 2005, week 50.

OPENBARE VERGADERINGEN
De raadscommissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu vergadert op donderdag 15 december a.s. te 19.30 uur in de raadzaal van het stadhuis.
Besproken worden de volgende punten:

* planontwikkeling Koppelweg e.o.;

* voorontwerp Regionaal Plan Stadsregio Arnhem-Nijmegen met daarop reactie van het college.

De vergadering is openbaar; nadere informatie hierover kunt u verkrijgen bij W. Stoppels, tel. 481320.

BOUWEN EN WONEN
Vrijstellingsprocedure artikel 19 Lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om met toepassing van artikel 19 Lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Beinum 1990. De vrijstelling wordt aangevraagd om het plaatsen en vergroten van brandmuren mogelijk te maken op het perceel Broekhuizerweg 5 te Doesburg, kadastraal bekend gemeente Doesburg, sectie E nummer 1584. Het bouwplan ligt met ingang van donderdag 14 december 2005 gedurende 6 weken voor iedereen ter inzage bij het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze schriftelijk naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC Doesburg.

Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 5-12-2005, Van Middachtenweg 20: vergroten van een badkamer en plaatsen van een balkonhek;

* 8-12-2005, Gasthuisstraat 5: wijzigen van een winkel-/magazijnruimte in een woning;

* 8-12-2005, Paardenmarkt 8: gedeeltelijk vernieuwen, veranderen van een atelierruimte/bijgebouw (hernieuwde aanvraag);
* 8-12-2005, Paardenmarkt 8: plaatsen van een kozijn in de achtergevel van een rijksmonument (hernieuwde aanvraag);
* 6-12-2005, Veerpoortstraat 2: garage deels verbouwen tot gastenverblijf;

* 2-12-2005, De Bogaert 21: vergroten van de woning door middel van een serre.

Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.

Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende bouwplannen vergunning verleend op:

* 5-12-2005, Kerkstraat 31: veranderen van de kozijnindeling in de voorgevel;

* 5-12-2005, De Markt 13: wijzigen van een rijksmonument (monumentennummer 13028);

* 5-12-2005, Begoniastraat 43: vergroten en veranderen van een kozijn in de voorgevel;

* 5-12-2005, Kloostertuin 1: plaatsen van een carport.

Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

Welstandscommissie te Doetinchem
De eerstvolgende zitting van de Welstandscommissie is gepland op maandag 19 december 2005 in het stadhuis van Doetinchem. Tijdens deze openbare zitting worden de bouwplannen en overige verzoeken welke niet door de rayonarchitect onder mandaat zijn afgehandeld om advies voorgelegd aan de Welstandscommissie. De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362).

OVERIGE VERGUNNINGEN

Vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening: Op 6 december 2005 is aan Kaashoeve Kuit uit Doetinchem voor de periode van 20 januari 2006 tot 20 januari 2007 onder voorwaarden vergunning verleend voor de verkoop en/of bezorging aan huis van kaas, nootjes, worst en eieren.

Evenementen
Aan de heren Dieseraad en Orth is d.d. 2 december 2005 onder voorwaarden vergunning verleend voor het carbidschieten op 31 december 2005 tussen 11.00 en 20.00 uur op een perceel tussen Beinum en de Oude IJssel.

Wet op de Kansspelen
Aan Café Reinders is d.d. 2 december 2005 onder voorwaarden vergunning verleend voor het aanwezig hebben van 2 kansspeelautomaten voor het jaar 2006.

Kapvergunningen
Voor de volgende bomen is een kapvergunning verleend:
* Koppelweg t.h.v. de nrs. 24 t/m 58, nrs. 64 t/m 98, nrs. 104 t/m 138, nrs. 144 t/m 178: 13 meidoorns, verstuurd 9 december 2005, met herplantplicht.

* Van Ubelstraat 8 t/m 10: een meidoorn, verstuurd 9 december 2005, met herplantplicht.

BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur, Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan (u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).

FINANCIEN
Belastingverordeningen
Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend dat in de raadsvergadering van 24 november 2005 de hierna genoemde (wijzigingen van) belastingverordeningen door de raad zijn vastgesteld:

nummer raadsbesluit

Soort verordening

9a

Verordening afvalstoffenheffing 2006

9b

Verordening brandweerrechten 2006

9c

Verordening hondenbelasting 2006

9d

Legesverordening 2006

9e

Verordening lijkbezorgingsrechten 2006

9f

Verordening marktgeld 2006

9g

Verordening onroerende-zaakbelastingen 2006

9h

Verordening Parkeerbelasting Doesburg 2006

9i

Verordening precariobelasting 2006

9j

Verordening rioolrecht 2006

9k

Verordening belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2006

9l

Wijziging van de Verordening lig-, haven- en kadegelden

9m

Verordening staangeld 2006

9n

Verordening toeristenbelasting 2006

9o

Tarieven voor het gebruik van sportaccommodaties

De besluiten treden in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
De exemplaren van de besluiten tot vaststelling van (de wijzigingen van) de belastingverordening liggen vanaf heden, gedurende 14 dagen, voor een ieder ter inzage bij het publieksbureau. Desgewenst kunnen, tegen betaling van de daarvoor verschuldigde leges, één of meerdere exemplaren worden meegenomen.
Ook is bij de gemeente Doesburg een belastingregister beschikbaar, waarin alle (wijzigingen van) belastingverordeningen staan geregistreerd. Dit register kunt u inzien bij de cluster WOZ/Heffingen van de gemeente Doesburg.

In onderstaand overzicht staan enkele belastingtarieven die gaan gelden voor het jaar 2006.
Let op: De Tweede Kamer heeft in het najaar van 2005 het wetsvoorstel tot afschaffing van het gebruikersdeel OZB op woningen aangenomen. Bij dit wetsvoorstel is ook een wijziging van de waarde-eenheid meegenomen. Deze OZB-wetsvoorstellen zijn nog in behandeling bij de Eerste Kamer. Het tarief voor de OZB wordt bepaald op een vast bedrag voor elke waarde-eenheid van de WOZ-waarde. Deze wettelijk vastgestelde waarde-eenheid wordt met ingang van 2006 gewijzigd in 2.500,- (was 2.268,-).

Onroerende-zaakbelastingen en belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten (tarief per 2.500,- van de vastgestelde (WOZ)-waarde)
* De eigenarenbelasting (woningen) 2,56

* De eigenarenbelasting (niet-woningen) 2,51
* De gebruikersbelasting (niet-woningen) 3,13

Afvalstoffenheffing

* Voor een 40 liter citybin per halfjaar 85,17
* Voor een aansluiting op een bovengrondse verzamelcontainer per halfjaar 85,17

* Voor onderstaande mogelijkheden een vast tarief per halfjaar van 47,59

en daarnaast:

* per lediging van een 280 liter duobak 4,14
* per lediging van een 140 liter duobak 2,57
* per lediging in een ondergrondse container 1,25

Hondenbelasting

* Eerste hond 36,94

* Tweede hond 55,08

* Iedere volgende hond 82,87

Rioolrecht

* Per m3 waterverbruik 1,24

Leges

* Nationaal Paspoort 39,40

* Het bijschrijven van een kind in een al uitgegeven reisdocument 19,20

* Nederlandse identiteitskaart (NIK) 31,25
* Rijbewijs 24,45

* Uittreksel Burgerlijke stand 10,40

* Uittreksel uit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 4,30

VERKEER
PARKEERVERGUNNINGEN 2006
Op 31 december aanstaande zijn alle parkeervergunningen van 2005 verlopen.
U dient daarom uw parkeervergunning vóór 01 januari 2006 te vernieuwen.
De nieuwe parkeervergunning geldt voor de periode van 1 januari 2006 t/m 31 december 2006.
U kunt uw nieuwe parkeervergunning vanaf maandag 19 december as. afhalen aan de balie van het publieksbureau van het stadhuis, Ph. Gastelaarsstraat 2.
Het publieksbureau kent de volgende openingstijden: maandag t/m donderdag van 8.30 14.30 uur;
maandagavond van 18.00 19.30 uur;
vrijdagochtend van 8.30 12.00 uur.
N.B. Het publieksbureau is in de week tussen Kerst en oud en nieuw gewoon geopend.

Denkt u eraan, dat:

* bij het ophalen van de nieuwe vergunning uw oude vergunning dient te worden ingeleverd;

* een of beide kentekenbewijzen dienen te worden overgelegd;
* de kosten voor een particuliere belanghebbende vergunning 59,50 en voor een zakelijke belanghebbende 119,00 bedragen.

Zonder overlegging van bovenstaande zal helaas niet worden overgegaan tot het afgeven van een nieuwe parkeervergunning. Voor gehandicapten is er een vrijstelling voor betaald parkeren vastgesteld. In het geval u in de binnenstad woont en het afgelopen jaar (2005) pas in het bezit bent gekomen van een Europese Gehandicaptenkaart of Invalidenparkeerkaart, dan bent u eenmalig alleen het statiegeld van 22.50 verschuldigd voor uw parkeervergunning. Wanneer u onder deze categorie belanghebbende gebruikers valt, verzoeken wij u dan ook een geldig legitimatiebewijs en uw gehandicaptenkaart mee te brengen en deze te overleggen. Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het cluster publieksbureau, telefonisch te bereiken onder telefoonnummer 0313-48 13 90.

OVERIGE MEDEDELINGEN
Vanaf 2006 éénmalig gratis Nederlandse identiteitskaart voor 14 jarigen.
Met ingang van 1 januari 2006 wordt aan 14-jarigen éénmalig een gratis Nederlandse Identiteitskaart (NIK) verstrekt.

Daar de Wet op de identificatieplicht (WID) de verplichting oplegt aan iedereen van 14 jaar en ouder om zich in bepaalde situaties te legitimeren heeft het Rijk besloten om de eerste identiteitskaart voor 14 jarigen gratis te verstrekken. Het kan dus in sommige gevallen financieel voordelig zijn om de aanschaf van een kaart nog even uit te stellen.
Wie komen in aanmerking voor de éénmalige gratis kaart ? Zij die ingeschreven zijn in de gemeente Doesburg met de Nederlandse nationaliteit en die in 2006 14 jaar oud worden of dit binnen 8 weken vanaf de datum van aanvraag worden en die niet eerder op grond van deze regeling een gratis NIK hebben ontvangen. Men moet dus geboren zijn op of na 1-1-1992.

De overige spelregels:

* Deze regeling gaat niet eerder in dan 1 januari 2006. Zij die in januari of februari 2006 14 jaar worden kunnen dus niet eerder dan in het nieuwe jaar de aanvraag doen.

* Aanvullende leges zoals een toeslag bij vermissing of diefstal van een eerder document of een spoedprocedure dienen wel altijd betaald te worden.

* Deze regeling is niet (ook niet met bijbetaling) van toepassing op de verstrekking van paspoorten of bijschrijvingen hierin.

Hebt u vragen over bovenstaande of over de andere voorwaarden aangaande de verstrekking van reisdocumenten, neemt u dan contact op met het Publieksbureau in het stadhuis, telefoon 0313-481390. Ook kunt u informatie vinden op onze website: www.doesburg.nl

KANDIDAATSTELLING

1. Op 23 januari 2006 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Doesburg plaatshebben.
2. Op die dag kunnen bij het Publieksbureau aan het adres Ph.Gastelaarsstraat 2, bij het daar gevestigde hoofdstembureau van 9.00 tot 15.00 uur lijsten van kandidaten (model H 1) worden ingeleverd. Tot 17.00 uur kunnen op deze dag de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie ingeleverd worden.

3. De benodigde formulieren voor:

- de lijsten van kandidaten (model H 1);
- de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun kandidaatstelling (model H 9);

- de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1);
- machtiging tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst. (model H 3-2);
- de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model H 4, minimaal 10 voor de raadsverkiezingen in Doesburg voor die lijsten die thans nog niet vertegenwoordigd zijn. Deze kunnen tussen 16-1 en 23-01-2006 ondertekend worden bij het het Publieksbureau) ;

- de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie (model I 10); zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling bij het Publieksbureau kostenloos verkrijgbaar.

4. Voor de kandidaatstelling moet uiterlijk op 9 januari 2006 een waarborgsom van 225,-- worden betaald door overmaking van dit bedrag op rekeningnummer 836331 ten name van de gemeente Doesburg of in contanten bij het publieksbureau, tenzij bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente een of meer zetels aan de politieke groepering is/zijn toegekend. Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de inlevering van kandidatenlijsten en overige informatie wordt verstrekt door het Publieksbureau, Ph.Gastelaarsstraat 2.

Wijkenlijn (voor meldingen en klachten openbare ruimte) De gemeente wil de service naar de inwoners van Doesburg vergroten. Daarom heeft de gemeente Doesburg vanaf 1 november een centraal telefoonnummer voor meldingen en klachten over de openbare ruimte. Een losliggende stoeptegel, overhangend groen, een beschadigd speeltoestel, een omgewaaide boom, een kapotte straatlantaarn? U kunt met al uw meldingen, vragen en opmerkingen over het onderhoud van de openbare ruimte terecht bij het Publieksbureau. Het centrale telefoonnummer wordt 0313.481390. Uw melding wordt vastgelegd in onze administratie. De gemeente kan door deze gegevens vast te leggen, de opvolging van uw melding beter controleren. Natuurlijk kunt u uw melding ook via de mail info@doesburg.nl , via de post versturen of mondeling doorgeven bij het Publieksbureau.
Het Publieksbureau is bereikbaar van ma t/m do 08.30 - 14.30 uur. Vrijdag van 08.30 12.00 uur.