Gemeente Doesburg
week 50-2005
Nieuws uit het stadhuis, d.d. 14 december 2005, week 50.
OPENBARE VERGADERINGEN
De raadscommissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
vergadert op donderdag 15 december a.s. te 19.30 uur in de raadzaal
van het stadhuis.
Besproken worden de volgende punten:
* planontwikkeling Koppelweg e.o.;
* voorontwerp Regionaal Plan Stadsregio Arnhem-Nijmegen met daarop
reactie van het college.
De vergadering is openbaar; nadere informatie hierover kunt u
verkrijgen bij W. Stoppels, tel. 481320.
BOUWEN EN WONEN
Vrijstellingsprocedure artikel 19 Lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om met
toepassing van artikel 19 Lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het bestemmingsplan
Bedrijventerrein Beinum 1990. De vrijstelling wordt aangevraagd om het
plaatsen en vergroten van brandmuren mogelijk te maken op het perceel
Broekhuizerweg 5 te Doesburg, kadastraal bekend gemeente Doesburg,
sectie E nummer 1584. Het bouwplan ligt met ingang van donderdag 14
december 2005 gedurende 6 weken voor iedereen ter inzage bij het
Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een
ieder zijn/haar zienswijze schriftelijk naar voren brengen bij
burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC Doesburg.
Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 5-12-2005, Van Middachtenweg 20: vergroten van een badkamer en
plaatsen van een balkonhek;
* 8-12-2005, Gasthuisstraat 5: wijzigen van een
winkel-/magazijnruimte in een woning;
* 8-12-2005, Paardenmarkt 8: gedeeltelijk vernieuwen, veranderen van
een atelierruimte/bijgebouw (hernieuwde aanvraag);
* 8-12-2005, Paardenmarkt 8: plaatsen van een kozijn in de
achtergevel van een rijksmonument (hernieuwde aanvraag);
* 6-12-2005, Veerpoortstraat 2: garage deels verbouwen tot
gastenverblijf;
* 2-12-2005, De Bogaert 21: vergroten van de woning door middel van
een serre.
Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen
dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de
uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden
gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende bouwplannen
vergunning verleend op:
* 5-12-2005, Kerkstraat 31: veranderen van de kozijnindeling in de
voorgevel;
* 5-12-2005, De Markt 13: wijzigen van een rijksmonument
(monumentennummer 13028);
* 5-12-2005, Begoniastraat 43: vergroten en veranderen van een
kozijn in de voorgevel;
* 5-12-2005, Kloostertuin 1: plaatsen van een carport.
Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de
openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden
ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling.
Welstandscommissie te Doetinchem
De eerstvolgende zitting van de Welstandscommissie is gepland op
maandag 19 december 2005 in het stadhuis van Doetinchem. Tijdens deze
openbare zitting worden de bouwplannen en overige verzoeken welke niet
door de rayonarchitect onder mandaat zijn afgehandeld om advies
voorgelegd aan de Welstandscommissie. De agenda hiervoor kan de
vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en
Woningtoezicht (0313 481362).
OVERIGE VERGUNNINGEN
Vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening:
Op 6 december 2005 is aan Kaashoeve Kuit uit Doetinchem voor de
periode van 20 januari 2006 tot 20 januari 2007 onder voorwaarden
vergunning verleend voor de verkoop en/of bezorging aan huis van kaas,
nootjes, worst en eieren.
Evenementen
Aan de heren Dieseraad en Orth is d.d. 2 december 2005 onder
voorwaarden vergunning verleend voor het carbidschieten op 31 december
2005 tussen 11.00 en 20.00 uur op een perceel tussen Beinum en de Oude
IJssel.
Wet op de Kansspelen
Aan Café Reinders is d.d. 2 december 2005 onder voorwaarden vergunning
verleend voor het aanwezig hebben van 2 kansspeelautomaten voor het
jaar 2006.
Kapvergunningen
Voor de volgende bomen is een kapvergunning verleend:
* Koppelweg t.h.v. de nrs. 24 t/m 58, nrs. 64 t/m 98, nrs. 104 t/m
138, nrs. 144 t/m 178: 13 meidoorns, verstuurd 9 december 2005,
met herplantplicht.
* Van Ubelstraat 8 t/m 10: een meidoorn, verstuurd 9 december 2005,
met herplantplicht.
BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van
bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het
bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur,
Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan
(u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u
telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).
FINANCIEN
Belastingverordeningen
Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend dat in de
raadsvergadering van 24 november 2005 de hierna genoemde (wijzigingen
van) belastingverordeningen door de raad zijn vastgesteld:
nummer raadsbesluit
Soort verordening
9a
Verordening afvalstoffenheffing 2006
9b
Verordening brandweerrechten 2006
9c
Verordening hondenbelasting 2006
9d
Legesverordening 2006
9e
Verordening lijkbezorgingsrechten 2006
9f
Verordening marktgeld 2006
9g
Verordening onroerende-zaakbelastingen 2006
9h
Verordening Parkeerbelasting Doesburg 2006
9i
Verordening precariobelasting 2006
9j
Verordening rioolrecht 2006
9k
Verordening belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2006
9l
Wijziging van de Verordening lig-, haven- en kadegelden
9m
Verordening staangeld 2006
9n
Verordening toeristenbelasting 2006
9o
Tarieven voor het gebruik van sportaccommodaties
De besluiten treden in werking met ingang van de eerste dag na die van
de bekendmaking.
De exemplaren van de besluiten tot vaststelling van (de wijzigingen
van) de belastingverordening liggen vanaf heden, gedurende 14 dagen,
voor een ieder ter inzage bij het publieksbureau. Desgewenst kunnen,
tegen betaling van de daarvoor verschuldigde leges, één of meerdere
exemplaren worden meegenomen.
Ook is bij de gemeente Doesburg een belastingregister beschikbaar,
waarin alle (wijzigingen van) belastingverordeningen staan
geregistreerd. Dit register kunt u inzien bij de cluster WOZ/Heffingen
van de gemeente Doesburg.
In onderstaand overzicht staan enkele belastingtarieven die gaan
gelden voor het jaar 2006.
Let op: De Tweede Kamer heeft in het najaar van 2005 het wetsvoorstel
tot afschaffing van het gebruikersdeel OZB op woningen aangenomen. Bij
dit wetsvoorstel is ook een wijziging van de waarde-eenheid
meegenomen. Deze OZB-wetsvoorstellen zijn nog in behandeling bij de
Eerste Kamer. Het tarief voor de OZB wordt bepaald op een vast bedrag
voor elke waarde-eenheid van de WOZ-waarde. Deze wettelijk
vastgestelde waarde-eenheid wordt met ingang van 2006 gewijzigd in
2.500,- (was 2.268,-).
Onroerende-zaakbelastingen en belastingen op roerende woon- en
bedrijfsruimten (tarief per 2.500,- van de vastgestelde (WOZ)-waarde)
* De eigenarenbelasting (woningen) 2,56
* De eigenarenbelasting (niet-woningen) 2,51
* De gebruikersbelasting (niet-woningen) 3,13
Afvalstoffenheffing
* Voor een 40 liter citybin per halfjaar 85,17
* Voor een aansluiting op een bovengrondse verzamelcontainer per
halfjaar 85,17
* Voor onderstaande mogelijkheden een vast tarief per halfjaar
van 47,59
en daarnaast:
* per lediging van een 280 liter duobak 4,14
* per lediging van een 140 liter duobak 2,57
* per lediging in een ondergrondse container 1,25
Hondenbelasting
* Eerste hond 36,94
* Tweede hond 55,08
* Iedere volgende hond 82,87
Rioolrecht
* Per m3 waterverbruik 1,24
Leges
* Nationaal Paspoort 39,40
* Het bijschrijven van een kind in een al uitgegeven reisdocument
19,20
* Nederlandse identiteitskaart (NIK) 31,25
* Rijbewijs 24,45
* Uittreksel Burgerlijke stand 10,40
* Uittreksel uit Gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens 4,30
VERKEER
PARKEERVERGUNNINGEN 2006
Op 31 december aanstaande zijn alle parkeervergunningen van 2005
verlopen.
U dient daarom uw parkeervergunning vóór 01 januari 2006 te
vernieuwen.
De nieuwe parkeervergunning geldt voor de periode van 1 januari 2006
t/m 31 december 2006.
U kunt uw nieuwe parkeervergunning vanaf maandag 19 december as.
afhalen aan de balie van het publieksbureau van het stadhuis, Ph.
Gastelaarsstraat 2.
Het publieksbureau kent de volgende openingstijden:
maandag t/m donderdag van 8.30 14.30 uur;
maandagavond van 18.00 19.30 uur;
vrijdagochtend van 8.30 12.00 uur.
N.B. Het publieksbureau is in de week tussen Kerst en oud en nieuw
gewoon geopend.
Denkt u eraan, dat:
* bij het ophalen van de nieuwe vergunning uw oude vergunning dient
te worden ingeleverd;
* een of beide kentekenbewijzen dienen te worden overgelegd;
* de kosten voor een particuliere belanghebbende vergunning 59,50 en
voor een zakelijke belanghebbende 119,00 bedragen.
Zonder overlegging van bovenstaande zal helaas niet worden overgegaan
tot het afgeven van een nieuwe parkeervergunning.
Voor gehandicapten is er een vrijstelling voor betaald parkeren
vastgesteld. In het geval u in de binnenstad woont en het afgelopen
jaar (2005) pas in het bezit bent gekomen van een Europese
Gehandicaptenkaart of Invalidenparkeerkaart, dan bent u eenmalig
alleen het statiegeld van 22.50 verschuldigd voor uw
parkeervergunning. Wanneer u onder deze categorie belanghebbende
gebruikers valt, verzoeken wij u dan ook een geldig legitimatiebewijs
en uw gehandicaptenkaart mee te brengen en deze te overleggen.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het cluster
publieksbureau, telefonisch te bereiken onder telefoonnummer 0313-48
13 90.
OVERIGE MEDEDELINGEN
Vanaf 2006 éénmalig gratis Nederlandse identiteitskaart voor 14
jarigen.
Met ingang van 1 januari 2006 wordt aan 14-jarigen éénmalig een gratis
Nederlandse Identiteitskaart (NIK) verstrekt.
Daar de Wet op de identificatieplicht (WID) de verplichting oplegt aan
iedereen van 14 jaar en ouder om zich in bepaalde situaties te
legitimeren heeft het Rijk besloten om de eerste identiteitskaart voor
14 jarigen gratis te verstrekken. Het kan dus in sommige gevallen
financieel voordelig zijn om de aanschaf van een kaart nog even uit te
stellen.
Wie komen in aanmerking voor de éénmalige gratis kaart ?
Zij die ingeschreven zijn in de gemeente Doesburg met de Nederlandse
nationaliteit en die in 2006 14 jaar oud worden of dit binnen 8 weken
vanaf de datum van aanvraag worden en die niet eerder op grond van
deze regeling een gratis NIK hebben ontvangen. Men moet dus geboren
zijn op of na 1-1-1992.
De overige spelregels:
* Deze regeling gaat niet eerder in dan 1 januari 2006. Zij die in
januari of februari 2006 14 jaar worden kunnen dus niet eerder dan
in het nieuwe jaar de aanvraag doen.
* Aanvullende leges zoals een toeslag bij vermissing of diefstal van
een eerder document of een spoedprocedure dienen wel altijd
betaald te worden.
* Deze regeling is niet (ook niet met bijbetaling) van toepassing op
de verstrekking van paspoorten of bijschrijvingen hierin.
Hebt u vragen over bovenstaande of over de andere voorwaarden
aangaande de verstrekking van reisdocumenten, neemt u dan contact op
met het Publieksbureau in het stadhuis, telefoon 0313-481390. Ook kunt
u informatie vinden op onze website: www.doesburg.nl
KANDIDAATSTELLING
1. Op 23 januari 2006 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van
de leden van de raad van de gemeente Doesburg plaatshebben.
2. Op die dag kunnen bij het Publieksbureau aan het adres
Ph.Gastelaarsstraat 2, bij het daar gevestigde hoofdstembureau van
9.00 tot 15.00 uur lijsten van kandidaten (model H 1) worden
ingeleverd. Tot 17.00 uur kunnen op deze dag de verklaringen
betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten tot een
lijstencombinatie ingeleverd worden.
3. De benodigde formulieren voor:
- de lijsten van kandidaten (model H 1);
- de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun
kandidaatstelling (model H 9);
- de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de
politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1);
- machtiging tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door
samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of
afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst. (model H 3-2);
- de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model
H 4, minimaal 10 voor de raadsverkiezingen in Doesburg voor die
lijsten die thans nog niet vertegenwoordigd zijn. Deze kunnen
tussen 16-1 en 23-01-2006 ondertekend worden bij het het
Publieksbureau) ;
- de verklaringen betreffende het verbinden van de
kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie (model I 10);
zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling bij het
Publieksbureau kostenloos verkrijgbaar.
4. Voor de kandidaatstelling moet uiterlijk op 9 januari 2006 een
waarborgsom van 225,-- worden betaald door overmaking van dit
bedrag op rekeningnummer 836331 ten name van de gemeente Doesburg
of in contanten bij het publieksbureau, tenzij bij de
laatstgehouden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente
een of meer zetels aan de politieke groepering is/zijn toegekend.
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften
betreffende de inlevering van kandidatenlijsten en overige
informatie wordt verstrekt door het Publieksbureau,
Ph.Gastelaarsstraat 2.
Wijkenlijn (voor meldingen en klachten openbare ruimte)
De gemeente wil de service naar de inwoners van Doesburg vergroten.
Daarom heeft de gemeente Doesburg vanaf 1 november een centraal
telefoonnummer voor meldingen en klachten over de openbare ruimte.
Een losliggende stoeptegel, overhangend groen, een beschadigd
speeltoestel, een omgewaaide boom, een kapotte straatlantaarn?
U kunt met al uw meldingen, vragen en opmerkingen over het onderhoud
van de openbare ruimte terecht bij het Publieksbureau. Het centrale
telefoonnummer wordt 0313.481390. Uw melding wordt vastgelegd in onze
administratie. De gemeente kan door deze gegevens vast te leggen, de
opvolging van uw melding beter controleren. Natuurlijk kunt u uw
melding ook via de mail info@doesburg.nl , via de post versturen of
mondeling doorgeven bij het Publieksbureau.
Het Publieksbureau is bereikbaar van ma t/m do 08.30 - 14.30 uur.
Vrijdag van 08.30 12.00 uur.