BredeSchoolNet

Brede school wordt basisvoorziening

De brede school is hard op weg een vast onderdeel van de sociale infrastructuur van Nederland te worden. Eind 2005 staat de meter op 600 brede scholen, en dat worden er alleen nog maar meer, blijkt uit het Jaarbericht 2005.

Als gemeenten, scholen en instellingen hun ambities met betrekking tot de brede school gaan waarmaken, gaat de brede school een vast onderdeel vormen van de sociale infrastructuur van Nederland. Dat staat in Brede Scholen in Nederland Jaarbericht 2005. Het Jaarbericht is een monitor voor de ontwikkeling van de brede school in Nederland. Groei is een duidelijke trend. Eind 2005 zijn er 600 brede scholen in Nederland, bij de vorige telling, eind 2003, waren dat er nog 500. Ook het aantal gemeenten dat bezig is met de ontwikkeling van de brede school blijft stijgen. In 2005 is 62% van de gemeenten met een brede school bezig; in 2003 was dat 54%. Vooral in kleine kernen zijn brede scholen in opkomst. Veel gemeenten vinden dat de brede school op termijn alle voorzieningen voor kinderen van 0-12 jaar moet omvatten. Instellingen verwachten dat de brede school zich al ontwikkelen tot een basisvoorziening in de wijk.

Het jaarbericht signaleert meer trends. Anders dan in vorige jaarberichten, waarin werd gesignaleerd dat de brede school te vaak nog een papieren samenwerkingsverband was, lijkt de samenwerking tussen de partners nu goed op gang te zijn gekomen. Er is een breed draagvlak op managementniveau.' De bereidwilligheid betekent echter nog niet dat alle schotten zijn neergehaald. Er zijn nog steeds teveel losse activiteiten. Het werken in een brede school eist een verregaande attitudeomslag'. Die slag moet nog worden gemaakt.

Ook het beheer van de brede school is nog lang niet overal in orde, net zo min als de continuïteit. Het Jaarbericht constateert dat de verhoudingen in brede scholen door een aantal wetswijzigingen zijn veranderd. Scholen krijgen meer autonomie, lokale overheden moeten zorgen voor samenhang in de voorzieningen. Voor de brede school is het van belang dat de lokale overheid zijn belofte verantwoordelijk te willen zijn voor de brede school gestand doet. De lokale politiek heeft zich uitgesproken over de toekomst van de brede school in de gemeente en vaak ook bereidheid getoond daarin te investeren. Het komt er nu op aan voet bij stuk te houden en de betrokken organisaties ook op de lange termijn voldoende houvast te bieden.'

Het Jaaroverzicht somt de knelpunten voor de bredeschoolontwikkeling op. Opvallend hierbij: 48% van de gemeenten heeft een begrotingstekort voor de brede school. Financiën staat dus bovenaan de knelpunten top-5 van de gemeenten, die verder te kampen hebben met langdurige ontwikkelingsprocessen en vertragingen, met moeilijk oplosbare beheer- en exploitatiekwesties en met gebrekkig draagvlak op de werkvloer. Scholen en instellingen noemen dezelfde knelpunten als de gemeenten. Bij hen staan problemen op het gebied van samenwerking op 1. Met name schotten tussen organisaties worden als knelpunt ervaren. Het complete Jaarbericht is zeker het lezen waard. U kunt het hier downloaden.