BredeSchoolNet
Brede school wordt basisvoorziening
De brede school is hard op weg een vast onderdeel van de sociale
infrastructuur van Nederland te worden. Eind 2005 staat de meter op
600 brede scholen, en dat worden er alleen nog maar meer, blijkt uit
het Jaarbericht 2005.
Als gemeenten, scholen en instellingen hun
ambities met betrekking tot de brede school gaan waarmaken, gaat de
brede school een vast onderdeel vormen van de sociale infrastructuur
van Nederland. Dat staat in Brede Scholen in Nederland Jaarbericht
2005. Het Jaarbericht is een monitor voor de ontwikkeling van de brede
school in Nederland. Groei is een duidelijke trend. Eind 2005 zijn er
600 brede scholen in Nederland, bij de vorige telling, eind 2003,
waren dat er nog 500. Ook het aantal gemeenten dat bezig is met de
ontwikkeling van de brede school blijft stijgen. In 2005 is 62% van de
gemeenten met een brede school bezig; in 2003 was dat 54%. Vooral in
kleine kernen zijn brede scholen in opkomst. Veel gemeenten vinden dat
de brede school op termijn alle voorzieningen voor kinderen van 0-12
jaar moet omvatten. Instellingen verwachten dat de brede school zich
al ontwikkelen tot een basisvoorziening in de wijk.
Het jaarbericht signaleert meer trends. Anders dan in vorige
jaarberichten, waarin werd gesignaleerd dat de brede school te vaak
nog een papieren samenwerkingsverband was, lijkt de samenwerking
tussen de partners nu goed op gang te zijn gekomen. Er is een breed
draagvlak op managementniveau.' De bereidwilligheid betekent echter
nog niet dat alle schotten zijn neergehaald. Er zijn nog steeds teveel
losse activiteiten. Het werken in een brede school eist een
verregaande attitudeomslag'. Die slag moet nog worden gemaakt.
Ook het beheer van de brede school is nog lang niet overal in orde,
net zo min als de continuïteit. Het Jaarbericht constateert dat de
verhoudingen in brede scholen door een aantal wetswijzigingen zijn
veranderd. Scholen krijgen meer autonomie, lokale overheden moeten
zorgen voor samenhang in de voorzieningen. Voor de brede school is het
van belang dat de lokale overheid zijn belofte verantwoordelijk te
willen zijn voor de brede school gestand doet. De lokale politiek
heeft zich uitgesproken over de toekomst van de brede school in de
gemeente en vaak ook bereidheid getoond daarin te investeren. Het komt
er nu op aan voet bij stuk te houden en de betrokken organisaties ook
op de lange termijn voldoende houvast te bieden.'
Het Jaaroverzicht somt de knelpunten voor de bredeschoolontwikkeling
op. Opvallend hierbij: 48% van de gemeenten heeft een begrotingstekort
voor de brede school. Financiën staat dus bovenaan de knelpunten top-5
van de gemeenten, die verder te kampen hebben met langdurige
ontwikkelingsprocessen en vertragingen, met moeilijk oplosbare beheer-
en exploitatiekwesties en met gebrekkig draagvlak op de werkvloer.
Scholen en instellingen noemen dezelfde knelpunten als de gemeenten.
Bij hen staan problemen op het gebied van samenwerking op 1. Met name
schotten tussen organisaties worden als knelpunt ervaren.
Het complete Jaarbericht is zeker het lezen waard. U kunt het hier
downloaden.