Programma Elektronische Provincies
Infodesk Zuid-Holland: struinen langs bedrijventerreinen vanachter de
computer
Wat is de Infodesk bedrijventerreinen Zuid-Holland
De Infodesk is een Internet applicatie waarmee het totale
gegevensbeheer van bedrijvenlocaties in de provincie Zuid-Holland
(meer dan 800) en inliggende gemeenten in één keer goed en eenduidig
wordt geregeld. Met enkele 'kliks' kunnen bedrijven en ambtenaren
gemakkelijk locaties selecteren en bekijken. Provincie ambtenaren
kunnen via de infodesk allerlei beleidsanalyses maken ter
ondersteuning van het provinciale beleid. Ook leent de Infodesk er
zich uitstekend voor om eenvoudig gegevens aanleveren aan het rijk,
bijvoorbeeld voor de IBIS enquête.
Met een druk op de knop stelt gedeputeerde Asje van Dijk de Infodesk
op 17 november jl. in werking.
Projectleider Leo de Klerk demonstreert de aanwezigen de
mogelijkheden (rechts)
Waaruit bestaat de Infodesk?
De Infodesk bevat de volgende onderdelen:
· Een database met een gedetailleerde set gegevens van alle
bedrijvenlocaties in Zuid-Holland, welke worden bijgehouden door de
gemeenten via een gebruiksvriendelijke invoerwizard.
· Een locatiefingerprint: Dit is een geavanceerde zoekwizard waarmee
d.m.v. criteria dan wel via kaarten locaties gezocht en met elkaar
vergeleken kunnen worden. Bovendien kan bij elke locatie direct in het
Handelsregister worden gekeken om te bezien welke bedrijven zich op
het terrein of in de buurt daarvan bevinden.
· Een beleidsmonitor: Daarmee kunnen de provincie en in de toekomst
o.a. regionale samenwerkingsverbanden allerlei doorsneden maken om
hun beleid te toetsen en de voortgang van ontwikkeling en
herstructurering van bedrijvenlocaties te meten.
· Een duurzaamheidsmonitor: Per locatie is aangegeven welke
duurzaamheidmaatregelen er zijn genomen, er is een score berekend en
er kunnen overzichten en vergelijkingen worden gemaakt van alle
locaties (in test-, en invoerfase).
· Van alle selecties, bewerkingen en doorsneden kunnen rapportages
worden gedownload in Excel en in Word, een deel ervan kan worden
weergegeven in grafieken.
Wat is de ervaring met de Infodesk tot nu toe?
De Infodesk speelt in op een aantal behoeftes van overheden en
bedrijfsleven om gegevens van bedrijvenlocaties beter te verzamelen,
te beheren en te ontsluiten. Tijdens de implementatierondgang hebben
vrijwel alle gemeentelijke gegevensbeheerders en projectleiders van
bedrijvenlocaties aangegeven behoefte te hebben aan een webbased
instrument op provinciaal niveau, waarlangs de gegevensaanlevering
voor alle toepassingen wordt uitgevoerd. Dit om het gemak en de
kwaliteit van verantwoording te vergroten. De ervaring is dat deze
werkwijze voor alle partijen een zodanig voordeel oplevert, dat er met
veel enthousiasme door provincie en gemeenten aan wordt meegewerkt.
Pieter Meijer, voorzitter van de Kamer van Koophandel Rijnland:
"De Infodesk is een noodzakelijke voorziening en een uitstekend
initiatief"
Zoeken via de kaart van bedrijvenlocaties
De verdere toekomst: de eerste spin-off
Er is al spin-off. De koppeling met het Handelsregister (tot stand
gekomen via de Kamer van Koophandel Haaglanden) is er één van. Verder:
het Ministerie van Economische Zaken heeft bij het uitvoerende bureau
Eye Locus een vergelijkbare monitor aangeschaft om alle projecten te
monitoren die het Ministerie ondersteunt (TOP/TOPPER/GSB). Gemeenten
zien tal van aanknopingspunten om instrumenten op locaal niveau te
realiseren, onder meer voor het vestigingstraject van ondernemers,
vergunningverlening, realisatie van duurzaamheid en parkmanagement. In
Berkel en Rodenrijs bijvoorbeeld realiseert Eye Locus een Infodesk op
kavelniveau. Zo ontstaat stapje voor stapje een netwerk via Internet
van aan elkaar geschakelde webapplicaties die op één en dezelfde
database draaien. En dat laatste is erg belangrijk omdat gegevens van
een locatie maar een enkele keer, in slechts één database behoeven te
worden ingevoerd. En dat levert tijdsbesparing en
kwaliteitsverbetering op. De provincie, het Ministerie van EZ en het
Ministerie van VROM praten nu zelfs over een landelijke database voor
alle bedrijvenlocaties van Nederland, die op deze leest is geschoeid.
Daarmee zou de jaarlijkse IBIS enquête sterk kunnen worden
vergemakkelijkt.
Een essentieel punt: de organisatie
De Infodesk bestaat bij de gratie van een goed gegevensbeheer.
Gemeentelijke gegevensbeheerders worden hierin gestimuleerd omdat zij
door de gegevensinvoer zelf goed bewerkbare en toegankelijke
overzichten creëren voor eigen gebruik: naar bedrijfsleven, naar
collega's en naar hun dagelijks bestuur.
De essentie van het draagvlak is dat iedere actor iets waardevols
terugkrijgt voor de gedane inspanningen. Toch vereist een dergelijk
systeem goede afspraken tussen provincie en gemeenten over gebruik en
beheer. Daar is in Zuid-Holland veel aandacht aan besteed op
bestuurlijk en op ambtelijk niveau, op advies en onder begeleiding van
Eye Locus.
Wethouder Ferdinand van den Oever van Dordrecht: "zorg dat de gegevens
actueel blijven "!!!
De link naar de Infodesk op de website van Zuid-Holland is:
www.infodeskzuidholland.nl