Programma Elektronische Provincies


Infodesk Zuid-Holland: struinen langs bedrijventerreinen vanachter de computer

Wat is de Infodesk bedrijventerreinen Zuid-Holland De Infodesk is een Internet applicatie waarmee het totale gegevensbeheer van bedrijvenlocaties in de provincie Zuid-Holland (meer dan 800) en inliggende gemeenten in één keer goed en eenduidig wordt geregeld. Met enkele 'kliks' kunnen bedrijven en ambtenaren gemakkelijk locaties selecteren en bekijken. Provincie ambtenaren kunnen via de infodesk allerlei beleidsanalyses maken ter ondersteuning van het provinciale beleid. Ook leent de Infodesk er zich uitstekend voor om eenvoudig gegevens aanleveren aan het rijk, bijvoorbeeld voor de IBIS enquête.

Met een druk op de knop stelt gedeputeerde Asje van Dijk de Infodesk op 17 november jl. in werking.
Projectleider Leo de Klerk demonstreert de aanwezigen de mogelijkheden (rechts)

Waaruit bestaat de Infodesk?
De Infodesk bevat de volgende onderdelen:

· Een database met een gedetailleerde set gegevens van alle bedrijvenlocaties in Zuid-Holland, welke worden bijgehouden door de gemeenten via een gebruiksvriendelijke invoerwizard.
· Een locatiefingerprint: Dit is een geavanceerde zoekwizard waarmee d.m.v. criteria dan wel via kaarten locaties gezocht en met elkaar vergeleken kunnen worden. Bovendien kan bij elke locatie direct in het Handelsregister worden gekeken om te bezien welke bedrijven zich op het terrein of in de buurt daarvan bevinden.

· Een beleidsmonitor: Daarmee kunnen de provincie en in de toekomst o.a. regionale samenwerkingsverbanden allerlei doorsneden maken om hun beleid te toetsen en de voortgang van ontwikkeling en herstructurering van bedrijvenlocaties te meten.
· Een duurzaamheidsmonitor: Per locatie is aangegeven welke duurzaamheidmaatregelen er zijn genomen, er is een score berekend en er kunnen overzichten en vergelijkingen worden gemaakt van alle locaties (in test-, en invoerfase).

· Van alle selecties, bewerkingen en doorsneden kunnen rapportages worden gedownload in Excel en in Word, een deel ervan kan worden weergegeven in grafieken.

Wat is de ervaring met de Infodesk tot nu toe?
De Infodesk speelt in op een aantal behoeftes van overheden en bedrijfsleven om gegevens van bedrijvenlocaties beter te verzamelen, te beheren en te ontsluiten. Tijdens de implementatierondgang hebben vrijwel alle gemeentelijke gegevensbeheerders en projectleiders van bedrijvenlocaties aangegeven behoefte te hebben aan een webbased instrument op provinciaal niveau, waarlangs de gegevensaanlevering voor alle toepassingen wordt uitgevoerd. Dit om het gemak en de kwaliteit van verantwoording te vergroten. De ervaring is dat deze werkwijze voor alle partijen een zodanig voordeel oplevert, dat er met veel enthousiasme door provincie en gemeenten aan wordt meegewerkt.

Pieter Meijer, voorzitter van de Kamer van Koophandel Rijnland: "De Infodesk is een noodzakelijke voorziening en een uitstekend initiatief"

Zoeken via de kaart van bedrijvenlocaties

De verdere toekomst: de eerste spin-off
Er is al spin-off. De koppeling met het Handelsregister (tot stand gekomen via de Kamer van Koophandel Haaglanden) is er één van. Verder: het Ministerie van Economische Zaken heeft bij het uitvoerende bureau Eye Locus een vergelijkbare monitor aangeschaft om alle projecten te monitoren die het Ministerie ondersteunt (TOP/TOPPER/GSB). Gemeenten zien tal van aanknopingspunten om instrumenten op locaal niveau te realiseren, onder meer voor het vestigingstraject van ondernemers, vergunningverlening, realisatie van duurzaamheid en parkmanagement. In Berkel en Rodenrijs bijvoorbeeld realiseert Eye Locus een Infodesk op kavelniveau. Zo ontstaat stapje voor stapje een netwerk via Internet van aan elkaar geschakelde webapplicaties die op één en dezelfde database draaien. En dat laatste is erg belangrijk omdat gegevens van een locatie maar een enkele keer, in slechts één database behoeven te worden ingevoerd. En dat levert tijdsbesparing en kwaliteitsverbetering op. De provincie, het Ministerie van EZ en het Ministerie van VROM praten nu zelfs over een landelijke database voor alle bedrijvenlocaties van Nederland, die op deze leest is geschoeid. Daarmee zou de jaarlijkse IBIS enquête sterk kunnen worden vergemakkelijkt.

Een essentieel punt: de organisatie
De Infodesk bestaat bij de gratie van een goed gegevensbeheer. Gemeentelijke gegevensbeheerders worden hierin gestimuleerd omdat zij door de gegevensinvoer zelf goed bewerkbare en toegankelijke overzichten creëren voor eigen gebruik: naar bedrijfsleven, naar collega's en naar hun dagelijks bestuur.

De essentie van het draagvlak is dat iedere actor iets waardevols terugkrijgt voor de gedane inspanningen. Toch vereist een dergelijk systeem goede afspraken tussen provincie en gemeenten over gebruik en beheer. Daar is in Zuid-Holland veel aandacht aan besteed op bestuurlijk en op ambtelijk niveau, op advies en onder begeleiding van Eye Locus.

Wethouder Ferdinand van den Oever van Dordrecht: "zorg dat de gegevens actueel blijven "!!!

De link naar de Infodesk op de website van Zuid-Holland is: www.infodeskzuidholland.nl