BKWI


BKWI naar bijdrage VIS aan controle identiteit
Resultaten onderzoek BKWI naar bijdrage VIS aan controle identiteit woensdag, 07 december 2005

Recent is door het BKWI onderzocht in hoeverre VIS (Verificatie Informatie Systemen) kan bijdragen aan de controle op identiteitsdocumenten in de keten van werk en inkomen. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 8 aangesloten gemeenten.
Aanleiding was het feit dat VIS zo'n 6 maanden beschikbaar is op Suwinet-Inkijk.

VIS biedt de mogelijkheid om te controleren op de status van ID-documenten. Dit doet men door in Suwinet-Inkijk een sofinummer in te voeren gevolgd door het soort legitimatiebewijs of document, het land van uitgifte en het documentnummer. VIS vermeldt of een document als vermist of gestolen opgegeven staat. Deze informatie wordt aangeleverd door het KLPD aan het BKR in Tiel en bijgehouden voor 170 landen in de wereld.

Belangrijkste onderzoeksvraa: Hoe gebruikt u VIS in het proces van beoordeling en verstrekking van uitkeringen?

Belangrijkste conclusies:
Een gedeelte van de gemeenten zet VIS in als optioneel controle-middel. Deze controle ligt bij sociaal-rechercheurs en/of preventiemedewerkers en is signaalgestuurd. Andere gemeenten voeren, na dossier-overdracht, van het CWI een standaardcontrole uit. Vis wordt nauwelijks gebruikt als controle-middel voor het zittende bestand. Het merendeel van de gemeenten gaat er vanuit dat fraude met identiteitsdocumenten plaatsvindt bij de aanvraag en niet na verstrekking.
Er is geen cijfermateriaal over het aantal hits en de baten van VIS-gebruik. Het Bank& Verzekeringswezen maakt ook gebruik van VIS en geeft aan dat in 2% van de controles een melding gestolen/vermist wordt geregistreerd.
Er is überhaupt weinig bekend over de omvang en kosten van identiteitsfraude.
Gemeenten geven bijna allemaal aan dat het CWI de controle op identiteit zou moeten uitvoeren als ketenpartner met het eerste cliëntcontact.

Op basis van dit onderzoek zijn aanbevelingen gedaan. De belangrijkste aanbeveling is een registratie van het aantal hits in VIS en een registratie van de uiteindelijke baten van beëindiging als gevolg van VIS-controle. Informatie over de kosten en baten zou bij kunnen dragen aan de toename van het gebruik van VIS. Op basis hiervan kan ook beter geadviseerd worden over de inzet van VIS in de gemeentelijke werkprocessen en eventuele gezamenlijke inzet met het CWI. Tot slot dient een functionele wijziging te worden onderzocht. Deze houdt in dat Suwinet-Inkijk toont welke ID-documenten iemand kan gebruiken om zich te identificeren. Reizen op een document en identificatie met een ander document wordt hierdoor lastiger.

Alle aanbevelingen worden de komende tijd uitgewerkt. De functionele aanpassing is inmiddels voorgelegd aan de gebruikersgroep van Suwinet-Inkijk..

Heeft u vragen over VIS of Suwinet-Inkijk? Mail naar Dit email adres wordt beschermd tegen spam bots, u heeft een Javascript-enabled browser nodig om berichten te kunnen lezen of bel het BKWI en vraag naar J. Wilzing