BKWI
BKWI naar bijdrage VIS aan controle identiteit
Resultaten onderzoek BKWI naar bijdrage VIS aan controle identiteit
woensdag, 07 december 2005
Recent is door het BKWI onderzocht in hoeverre VIS (Verificatie
Informatie Systemen) kan bijdragen aan de controle op
identiteitsdocumenten in de keten van werk en inkomen. Dit onderzoek
is uitgevoerd onder 8 aangesloten gemeenten.
Aanleiding was het feit dat VIS zo'n 6 maanden beschikbaar is op
Suwinet-Inkijk.
VIS biedt de mogelijkheid om te controleren op de status van
ID-documenten. Dit doet men door in Suwinet-Inkijk een sofinummer in
te voeren gevolgd door het soort legitimatiebewijs of document, het
land van uitgifte en het documentnummer. VIS vermeldt of een document
als vermist of gestolen opgegeven staat. Deze informatie wordt
aangeleverd door het KLPD aan het BKR in Tiel en bijgehouden voor 170
landen in de wereld.
Belangrijkste onderzoeksvraa: Hoe gebruikt u VIS in het proces van
beoordeling en verstrekking van uitkeringen?
Belangrijkste conclusies:
Een gedeelte van de gemeenten zet VIS in als optioneel
controle-middel. Deze controle ligt bij sociaal-rechercheurs en/of
preventiemedewerkers en is signaalgestuurd. Andere gemeenten voeren,
na dossier-overdracht, van het CWI een standaardcontrole uit.
Vis wordt nauwelijks gebruikt als controle-middel voor het zittende
bestand. Het merendeel van de gemeenten gaat er vanuit dat fraude met
identiteitsdocumenten plaatsvindt bij de aanvraag en niet na
verstrekking.
Er is geen cijfermateriaal over het aantal hits en de baten van
VIS-gebruik. Het Bank& Verzekeringswezen maakt ook gebruik van VIS en
geeft aan dat in 2% van de controles een melding gestolen/vermist
wordt geregistreerd.
Er is überhaupt weinig bekend over de omvang en kosten van
identiteitsfraude.
Gemeenten geven bijna allemaal aan dat het CWI de controle op
identiteit zou moeten uitvoeren als ketenpartner met het eerste
cliëntcontact.
Op basis van dit onderzoek zijn aanbevelingen gedaan.
De belangrijkste aanbeveling is een registratie van het aantal hits in
VIS en een registratie van de uiteindelijke baten van beëindiging als
gevolg van VIS-controle. Informatie over de kosten en baten zou bij
kunnen dragen aan de toename van het gebruik van VIS.
Op basis hiervan kan ook beter geadviseerd worden over de inzet van
VIS in de gemeentelijke werkprocessen en eventuele gezamenlijke inzet
met het CWI. Tot slot dient een functionele wijziging te worden
onderzocht. Deze houdt in dat Suwinet-Inkijk toont welke ID-documenten
iemand kan gebruiken om zich te identificeren. Reizen op een document
en identificatie met een ander document wordt hierdoor lastiger.
Alle aanbevelingen worden de komende tijd uitgewerkt. De functionele
aanpassing is inmiddels voorgelegd aan de gebruikersgroep van
Suwinet-Inkijk..
Heeft u vragen over VIS of Suwinet-Inkijk? Mail naar Dit email adres
wordt beschermd tegen spam bots, u heeft een Javascript-enabled
browser nodig om berichten te kunnen lezen of bel het BKWI en vraag
naar J. Wilzing