Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Eventueel besluit brengt werkgelegenheid in gevaar en zorgt voor verschraling aanbod A-merk schoenen

Ecco verzet zich tegen voorgenomen importheffing op lederen schoenen

ROSMALEN, 12 december 2005 - Ecco, de bekende schoenenfabrikant, verzet zich stellig tegen een eventuele importheffing op leren schoenen afkomstig uit Vietnam en China. Schoenenfabrikanten uit Zuid Europese landen hebben bij de Europese Commissie aangedrongen op een onderzoek naar een dergelijke heffing om hun eigen markten te beschermen. Ecco, met andere A-merk schoenfabrikanten verenigd in de European Branded Footwear Coalition (EBFC), stelt dat een dergelijke heffing A-merk schoenen onnodig duur maakt voor consumenten, leidt tot verschraling van het schoenenaanbod, werkgelegenheid in Europa in gevaar brengt en lijnrecht ingaat tegen het wereldwijde streven om handelsbarrières te slechten. Ecco zal zich dan ook, samen met haar EBFC-collega's, op alle mogelijke legale manieren teweerstellen tegen het eventueel invoeren van een dergelijke heffing.

Woordvoerder Michel Krol van Ecco in Nederland stelt dat de EBFC-leden zich tijdig hebben bezonnen op de toekomst en daarom hun productiefaciliteiten de afgelopen jaren hebben overgebracht naar landen waar schoenen tegen concurrerende prijzen kunnen worden geproduceerd. Zo heeft Ecco een eigen productiefaciliteit in China die zowel voor de Europese als de lokale markt hoogwaardig schoeisel produceert. "Onze fabrieken voldoen aan alle milieu-eisen en kennen goede, gecertificeerde arbeidsomstandigheden. De Zuid Europese schoenenindustrie probeert de concurrentie nu langs politieke weg te bestrijden, terwijl ze zelf hadden moeten inzien dat de wereld de afgelopen decennia in hoog tempo is veranderd. Door het afbreken van handelsbarrières is het nu mogelijk te produceren daar waar dat het efficiëntst gebeurt, zónder afbreuk te doen aan de kwaliteitseisen die merken als Ecco aan hun producten stellen."

Ecco benadrukt dat geen werkgelegenheid is verdwenen door het elders onderbrengen van de productie. "Er heeft, zoals in zoveel branches, een verschuiving plaatsgehad van functies. Er is extra werkgelegenheid geschapen in landen als Vietnam en China, waar op hoog kwalitatief niveau, maar tegen concurrerende kosten schoenen worden geproduceerd. En in Europa is, hoger in de waardeketen, extra werkgelegenheid gecreëerd door investeringen in merkbouw, het ontwerpen van innovatief schoeisel, in vormgeving, in ontwikkeling van geavanceerde productie technologiën, in versterking van de logistieke keten en in het vervolmaken van ons retailnetwerk." De leden van de EBFC bieden rechtstreeks werk aan 16.700 Europeanen en indirect - in de vorm van toeleveranciers en retailers - aan nog eens 100.000 EU-werknemers.

De EBFC-leden, waaronder Ecco, vrezen dat een eventuele importheffing op lederen schoenen uit niet-EU-landen verstrekkende gevolgen heeft voor de huidige werkgelegenheid én voor de consumentenkeus én -prijzen. Indien het ooit tot een importheffing zou komen, zullen schoenenretailers hogere prijzen moeten berekenen voor bekende A-merkschoenen. Immers, producenten als Ecco moeten een eventuele heffing doorberekenen in de consumentenprijzen. Dat zal leiden tot verminderde vraag bij retailers en kan zo leiden tot verlies aan werkgelegenheid bij retailers en toeleverende bedrijven. Verder zal de maatregel leiden tot een verschraling van het schoenenaanbod aan consumenten. "Bij een heffing worden vooruitstrevende schoenenfabrikanten zoals Ecco gestraft voor het gebrek aan toekomstvisie bij concurrerende industrieën in Zuid Europa. Wij zien, als EBFC-lid, de wereld als ons werkgebied en maken gebruik van de mogelijkheden die een globale marktplaats ons biedt om innovatieve schoenen te produceren met de hoogste kwaliteitsstandaard. Ecco is voor vrije

handel, zonder belemmeringen, een trend die wereldwijd is ingezet. Vandaar dat wij ons in EBFC-verband tot het uiterste zullen verzetten tegen het onderzoek dat door Zuid Europese fabrikanten bij de Europese Commissie is aangevraagd om tot importheffingen te komen", aldus Michel Krol van Ecco.

Over Ecco
ECCO is een internationaal schoenenmerk, opgericht in 1963 in Denemarken. Ruim 40 jaar later verkoopt ECCO jaarlijks inmiddels meer dan 12 miljoen paar schoenen in 60 markten over de wereld. ECCO heeft wereldwijd 9,300 mensen in dienst.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (

Ingezonden persbericht