Volvoâs nieuwste innovatie: Driver Alert
(12/12/2005)
Volvo heeft veel onderzoek gedaan naar de omstandigheden waaronder
bestuurders achter het stuur in slaap vallen. Op basis hiervan is
Driver Alert ontwikkeld: een innovatief systeem dat de alertheid van
de bestuurder in de gaten houdt.
Driver Alert, waarop patent is aangevraagd, neemt niet de controle van
de auto van de bestuurder over, maar helpt hem of haar de juiste
beslissingen te nemen.
Wereldwijd vormt vermoeidheid van bestuurders van autoâs een groot
gevaar voor de verkeersveiligheid. Volgens de Amerikaanse NHTSA
(National Highway Traffic Safety Administration) zijn op de
Amerikaanse snelwegen jaarlijks circa 100.000 ongevallen rechtstreeks
te herleiden naar achter het stuur in slaap gevallen bestuurders. Van
deze ongevallen hebben er 1.500 een dodelijke afloop en ruim 71.000
leiden tot lichamelijk letsel. In Europa zien we een soortgelijk
beeld. Het Duitse overkoepelende verzekeringsorgaan GDV (Gesamtverband
der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V.) schat dat circa 25% van
alle ongevallen met fatale afloop veroorzaakt wordt door vermoeidheid.
Belangrijke innovatie
Onderzoeksgegevens tonen aan dat Volvoâs Driver Alert op het gebied
van verkeersveiligheid een belangrijke innovatie is. Het systeem is
vooral bedoeld voor die situaties waarin het risico op in slaap vallen
het grootst is en waar een ongeluk ernstige gevolgen zou hebben. Denk
bijvoorbeeld aan een rechte, vlakke weg die uitnodigt om hard te
rijden en waarop de automobilist langzaam maar zeker steeds
ongecontroleerder rijdt. Driver Alert begint te werken bij snelheden
hoger dan 65 kilometer per uur en blijft actief tot de snelheid lager
wordt dan 60 kilometer per uur.
Focus op âvreemdeâ bewegingen van de auto
Driver Alert houdt de bewegingen en manoevres van de auto in de gaten
en schat in of het voertuig al dan niet op een gecontroleerde manier
wordt bestuurd. Een uniek systeem voor de auto-industrie, dat ook nog
eens erg betrouwbaar is.
âWe hebben er bewust voor gekozen om de bewegingen van de auto als
ijkpunt te nemen, en niet de stuur- of oogbewegingen van de
bestuurderâ, legt Wolfgang Birk uit, projectmanager van Driver Alert
bij Volvo Cars. âHierdoor krijgen we een betrouwbaarder beeld van de
situatie en kunnen we eerder inschatten of er iets verkeerd gaat. Het
systeem heeft vervolgens voldoende tijd om de bestuurder te
waarschuwen. Menselijk gedrag varieert ook nog eens sterk van persoon
tot persoon, waardoor we ervoor hebben gekozen alleen het effect van
dat gedrag te meten. Het risico op een vals alarm blijft zo tot een
minimum beperkt.â
Driver Alert waarschuwt ook als de bestuurder om een andere reden dan
vermoeidheid zijn concentratie verliest. Zo kan het systeem opmerken
dat de automobilist te veel aandacht besteedt aan het
navigatiesysteem, de audio-installatie of bijvoorbeeld kinderen die
zijn aandacht te veel opeisen.
Camera
Driver Alert werkt met behulp van een camera, verschillende sensoren
en een processor. De camera is ingebouwd tussen de voorruit en
binnenspiegel en meet voortdurend de afstand tussen de auto en de
wegmarkeringsstrepen. De sensoren houden de bewegingen van de auto in
de gaten en de processor verwerkt al deze informatie. Op deze manier
kan een inschatting van de risicoâs worden gemaakt. Is dit risico
hoog, dan geeft het systeem een geluidssignaal en verschijnt er een
tekstbericht op het display in het dashboard. Daarnaast kan de
bestuurder ook zelf informatie opvragen over zijn rijgedrag. De
beginwaarde bestaat uit vijf oplichtende sterren. Hoe minder
consistent het rijgedrag, des te meer sterren er âdovenâ.
Betrouwbaar
âDriver Alert moet niet worden verward met Lane Departure Warning. Dit
laatste systeem waarschuwt de bestuurder als zijn auto een
wegmarkeringsstreep overschrijdtâ, vervolgt Birk. âDriver Alert
daarentegen richt zich op de manier waarop de auto wordt bestuurd en
waarschuwt als dit ongecontroleerd gebeurt. Een van de belangrijkste
verschillen tussen beide systemen is dat Driver Alert ook reageert als
er geen markeringen worden overschreden.â
Driver Alert is zowel in simulators als in âechteâ autoâs getest en
scoort in beide gevallen erg goed. âHet systeem heeft in geen enkel
geval een bestuurder over het hoofd gezien die achter het stuur in
slaap vielâ, besluit Wolfgang Birk. âUiteraard betekent dit niet dat
we klaar zijn met testen. We zijn momenteel druk bezig om het systeem
te perfectioneren voordat we het aan Volvo-rijders gaan aanbieden.
Naar verwachting zal dit binnen twee jaar het geval zijn.â
AutoRai