AutoRai

Volvoâs nieuwste innovatie: Driver Alert

(12/12/2005)
Volvo heeft veel onderzoek gedaan naar de omstandigheden waaronder bestuurders achter het stuur in slaap vallen. Op basis hiervan is Driver Alert ontwikkeld: een innovatief systeem dat de alertheid van de bestuurder in de gaten houdt.
Driver Alert, waarop patent is aangevraagd, neemt niet de controle van de auto van de bestuurder over, maar helpt hem of haar de juiste beslissingen te nemen.

Wereldwijd vormt vermoeidheid van bestuurders van autoâs een groot gevaar voor de verkeersveiligheid. Volgens de Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zijn op de Amerikaanse snelwegen jaarlijks circa 100.000 ongevallen rechtstreeks te herleiden naar achter het stuur in slaap gevallen bestuurders. Van deze ongevallen hebben er 1.500 een dodelijke afloop en ruim 71.000 leiden tot lichamelijk letsel. In Europa zien we een soortgelijk beeld. Het Duitse overkoepelende verzekeringsorgaan GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V.) schat dat circa 25% van alle ongevallen met fatale afloop veroorzaakt wordt door vermoeidheid.

Belangrijke innovatie
Onderzoeksgegevens tonen aan dat Volvoâs Driver Alert op het gebied van verkeersveiligheid een belangrijke innovatie is. Het systeem is vooral bedoeld voor die situaties waarin het risico op in slaap vallen het grootst is en waar een ongeluk ernstige gevolgen zou hebben. Denk bijvoorbeeld aan een rechte, vlakke weg die uitnodigt om hard te rijden en waarop de automobilist langzaam maar zeker steeds ongecontroleerder rijdt. Driver Alert begint te werken bij snelheden hoger dan 65 kilometer per uur en blijft actief tot de snelheid lager wordt dan 60 kilometer per uur.

Focus op âvreemdeâ bewegingen van de auto
Driver Alert houdt de bewegingen en manoevres van de auto in de gaten en schat in of het voertuig al dan niet op een gecontroleerde manier wordt bestuurd. Een uniek systeem voor de auto-industrie, dat ook nog eens erg betrouwbaar is.

âWe hebben er bewust voor gekozen om de bewegingen van de auto als ijkpunt te nemen, en niet de stuur- of oogbewegingen van de bestuurderâ, legt Wolfgang Birk uit, projectmanager van Driver Alert bij Volvo Cars. âHierdoor krijgen we een betrouwbaarder beeld van de situatie en kunnen we eerder inschatten of er iets verkeerd gaat. Het systeem heeft vervolgens voldoende tijd om de bestuurder te waarschuwen. Menselijk gedrag varieert ook nog eens sterk van persoon tot persoon, waardoor we ervoor hebben gekozen alleen het effect van dat gedrag te meten. Het risico op een vals alarm blijft zo tot een minimum beperkt.â

Driver Alert waarschuwt ook als de bestuurder om een andere reden dan vermoeidheid zijn concentratie verliest. Zo kan het systeem opmerken dat de automobilist te veel aandacht besteedt aan het navigatiesysteem, de audio-installatie of bijvoorbeeld kinderen die zijn aandacht te veel opeisen.

Camera
Driver Alert werkt met behulp van een camera, verschillende sensoren en een processor. De camera is ingebouwd tussen de voorruit en binnenspiegel en meet voortdurend de afstand tussen de auto en de wegmarkeringsstrepen. De sensoren houden de bewegingen van de auto in de gaten en de processor verwerkt al deze informatie. Op deze manier kan een inschatting van de risicoâs worden gemaakt. Is dit risico hoog, dan geeft het systeem een geluidssignaal en verschijnt er een tekstbericht op het display in het dashboard. Daarnaast kan de bestuurder ook zelf informatie opvragen over zijn rijgedrag. De beginwaarde bestaat uit vijf oplichtende sterren. Hoe minder consistent het rijgedrag, des te meer sterren er âdovenâ.

Betrouwbaar
âDriver Alert moet niet worden verward met Lane Departure Warning. Dit laatste systeem waarschuwt de bestuurder als zijn auto een wegmarkeringsstreep overschrijdtâ, vervolgt Birk. âDriver Alert daarentegen richt zich op de manier waarop de auto wordt bestuurd en waarschuwt als dit ongecontroleerd gebeurt. Een van de belangrijkste verschillen tussen beide systemen is dat Driver Alert ook reageert als er geen markeringen worden overschreden.â

Driver Alert is zowel in simulators als in âechteâ autoâs getest en scoort in beide gevallen erg goed. âHet systeem heeft in geen enkel geval een bestuurder over het hoofd gezien die achter het stuur in slaap vielâ, besluit Wolfgang Birk. âUiteraard betekent dit niet dat we klaar zijn met testen. We zijn momenteel druk bezig om het systeem te perfectioneren voordat we het aan Volvo-rijders gaan aanbieden. Naar verwachting zal dit binnen twee jaar het geval zijn.â