Ingezonden persbericht

Klagende ouderen versus kooplustige jongeren

Onderzoek InterBank: Kerstrevival onder jongeren

AMSTERDAM, 12 december 2005 - Net als vorig jaar, bestaan er ook dit jaar nog veel irritaties rondom de feestmaand. Opvallend zijn echter de verschillen tussen jong en oud. Hoe ouder men wordt, hoe meer geklaagd wordt, zo blijkt uit consumentenonderzoek naar de decemberbestedingen van InterBank. En dat terwijl de hang naar traditie juist bij jongeren groot is. Hebben ouderen moeite met dure cadeaus, de jongeren hebben er geen enkel probleem mee prijzige presentjes te kopen. En zeuren de ouderen over de drukte, 18 tot 24-jarigen vinden juist dat het niet druk genoeg kan. Over het lief en leed van feestelijk december...

Bestedingsplezier onder jongeren
Nog steeds zijn Nederlanders geïrriteerd omdat ze altijd meer geld kwijt zijn aan de feestdagen in december dan verwacht (30%, in 2004: 38%). Deze klaagzang stijgt naarmate men ouder wordt. 9% van de Nederlanders geeft zelfs aan tegen hun zin in cadeaus te kopen, omdat dit nu eenmaal van hen verwacht wordt. Opvallend is echter dat 18 tot 24-jarigen juist vinden dat de hogere uitgaven die gepaard gaan met de decembermaand erbij horen en er daardoor plezier aan beleven (60%), ten opzichte van 36% onder de 45 tot 65 jarigen. Familie en vrienden profiteren het meest van de kooplust van jongvolwassenen. Aan hen wordt het decemberbudget met name besteed (96%), en dat mag gerust wat kosten. Driekwart van de jongvolwassenen verrast hen met luxe presentjes (75%), terwijl dat maar voor 28% van de familie en vrienden van 45 tot 65-jarigen is weggelegd.

Ouderen: druk, druk, druk
Dat jongeren positief zijn over de decembermaand, blijkt ook uit het feit dat zij de festijnen voor geen goud zouden willen missen. Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar geven vaker aan de festijnen niet een jaar te willen overslaan (73%), ten opzichte van 45% van de Nederlanders tussen de 45 en 65 jaar. Deze laatste groep vindt de decembermaand dan ook te druk (54%), terwijl Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar hierover een stuk positiever zijn (24%). Revival van een traditionele feestmaand blijkt hun motto...

Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 549 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=31.

Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is onderdeel van ABN AMRO en gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, Voordeelbank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: http://www.interbank.nl