Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk
Currency connect
Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk
Gewijzigde wet leidt niet tot verlichting administratieve lastendruk
Ondernemers die tijd besteden aan speur- en ontwikkelingswerk kunnen aanspraak maken op
een forse bijdrage van de overheid. Deze bijdrage kan oplopen tot 42% van de daarmee
gemoeide directe loonkosten. Per 1 januari 2006 is echter de drastisch gewijzigde Wet
Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk van kracht. Het blijkt niet alles goud wat er
blinkt. 'Ondernemers die verwachten dat de WBSO tot administratieve lastenverlichting
leidt komen bedrogen uit.'
Het is niet eenvoudig navigeren in de Nederlandse subsidieregels. Neem de gewijzigde Wet
Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk, waarin een groot aantal nieuwe bepalingen zijn
opgenomen. Zo wordt de periode waarop een aanvraag betrekking heeft fors ingeperkt.
Voorheen konden aanvragen voor het gehele kalenderjaar worden ingediend. Dat wordt
teruggeschroefd naar maximaal zes maanden. Daarnaast wordt een aanvraag niet meer in
behandeling genomen, indien de aanvrager verwacht minder dan vijfhonderd uur aan speur-
en ontwikkelingswerkzaamheden te gaan besteden. Bovendien wordt voortaan gerekend met het
gemiddelde, in plaats van het werkelijke, uurloon.
Urenregistratie
De meest bewerkelijke bepalingen zijn echter die met betrekking tot de verantwoording en
de afwijking van het aantal verwachte speur- en ontwikkelingsuren. Rudi Grouve, directeur
van Currency Connect, een van de grotere onafhankelijke Nederlandse
subsidie-adviesbureaus: 'De overheid eist voortaan dat de aanvrager tussentijds meldt
wanneer het aantal in de aanvraag gemelde uren niet wordt gehaald. Een afwijking van 10%
of meer dient te worden gerapporteerd. Als niet aan deze verplichting wordt voldaan, kan
een boete worden opgelegd.'
Er hoeft voor de Belastingdienst geen urenregistratie per medewerker meer te worden
bijgehouden. Een positieve ontwikkeling? 'Op het eerste gezicht wel,' stelt Grouve. 'De
gewijzigde WBSO vraagt echter wel dat achteraf de gedeclareerde loonkosten aannemelijk
moeten kunnen worden gemaakt. Hoe kan de inhoudingsplichtige dit aantonen zonder de
tijdbesteding van medewerkers tot in detail vast te leggen?'
Administratieve lastendruk
Doel van de overheid is om de administratieve lastendruk van de WBSO op ondernemers te
verminderen, zodat het aantrekkelijker wordt voor het bedrijfsleven om gebruik te maken
van de regeling. Rudi Grouve moet het nog zien gebeuren. 'Aanvragers dienen volgens de
nieuwe WBSO permanent inzicht te hebben in de actuele stand van zaken. De administratieve
systemen moeten daarop worden ingericht. Er zal een eenvoudig toegankelijk en accuraat
urenregistratiesysteem moeten worden opgezet. Bovendien moet de administratie maandelijks
vaststellen of er sprake is van een afwijking naar beneden van meer dan 10% van het aantal
voorspelde gewerkte uren. Dat vraagt een aanzienlijke administratieve inspanning.'
Wanneer achteraf wordt gesteld dat niet aan alle voorwaarden is voldaan, is de kans groot
dat de al geïncasseerde stimuleringsmiddelen, verhoogd met een boete, moeten worden
terugbetaald. Daarmee wordt het belang van een gedegen schatting vooraf nog groter.
Grouve: 'Ondernemers die verwachten dat de WBSO tot administratieve lastenverlichting
leidt komen bedrogen uit. Alleen ondernemingen die een administratie voeren die dagelijks
inzicht geeft in de actuele stand van zaken, kunnen zonder probleem gebruik maken van de
aantrekkelijke mogelijkheden die de regeling biedt.'