Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-711       |
|                                            |Arnhem|12 december    |
|                                            |,     |2005           |
openbaar vervoer monitor 2005 bevat schat aan gegevens Groei aantal reizigers in regionale treindienst, afname aantal busreizigers

De provincie Gelderland heeft de Openbaar Vervoer monitor 2005 uitgegeven. Op basis van cijfers uit 2004 van vervoerders, buurtbusverenigingen en eigen cijfers constateert Gelderland een grote groei van het aantal reizigers op de regionale spoorlijnen. Daarentegen is het gebruik van de bus over het algemeen gedaald. Deze wijzigingen passen in het Gelderse beleid dat gericht is op het stimuleren van specifiek doelgroepenvervoer. De kwaliteit van het busvervoer is in alle concessiegebieden verbeterd. Ook is de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer onderzocht. In 2004 vertrok gemiddeld ruim 90% van alle treinen op tijd. De punctualiteit van vertrektijden van bussen die onder verantwoordelijkheid van de provincie vallen, is in 2004 verbeterd.

Reizigers waarderen de kwaliteit van het busvervoer in Gelderland met een 7,0 tot 7,3. Dit is vergelijkbaar met het landelijke gemiddelde. Reizigers zijn niet tevreden over de informatie over vertragingen. De Gelderse OV-scouts zijn het minst te spreken over de reinheid van de haltes. Voor de provincie is dat aanleiding om hier extra aandacht aan te besteden. Voor 2 concessiegebieden neemt het aantal klachten toe ( (Veluwe en Achterhoek). De trein en busvervoer in de Achterhoek scoren wat betreft de sociale veiligheid minder goed dan het busvervoer in andere delen van Gelderland.

Snelnet
Het aantal snelnetlijnen is in 2005 met 8 uitgebreid tot 20 lijnen. Deze uitbreiding had vooral op de Veluwe plaats. De meeste snelnetlijnen halen nog niet de streefsnelheid van ongeveer 45 kilometer per uur. Om deze snelheid te verhogen heeft de provincie in 2005 een aantal maatregelen getroffen zoals de aanleg van vrije busbanen en aanpassingen van verkeerslichten zodat bussen deze kunnen beïnvloeden. Door deze maatregelen is de betrouwbaarheid van de snelnetlijnen toegenomen.

Regionet
In principe is er voor elke Gelderlander een vorm van openbaar vervoer. Het regionet bestaat uit het regionale busvervoer, aangevuld met regiotaxi en buurtbus. Bezuinigingen van de rijksoverheid hebben het minimum voorzieningenniveau voor de regionale bussen wel onder druk gezet. Het opheffen van minder druk bezette ritten en lijnen heeft ertoe geleid dat niet langer alle kernen door een bus worden bediend. Tot nu toe heeft de provincie Gelderland deze bezuinigingen weten op te vangen door een goede aanbesteding op de Veluwe en het uitstellen van investeringen in lagevloer-bussen in de Achterhoek.

Regiotaxi
De Regiotaxi is een belangrijke aanvulling op bus en trein en niet meer weg te denken uit Gelderland. Het is een vorm van collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) van deur tot deur met een deeltaxi. In het kader van het project herontwerp Regiotaxi wil de provincie de aanbesteding verzorgen voor de Regiotaxi's in rivierenland, de Vallei, IJsselstreek en Achterhoek per 1 januari 2007 en voor de Regiotaxi Noord-Veluwe per 1 januari 2009. Bij dit herontwerp zal de positie van de Regiotaxi ten opzichte van bus en trein opnieuw worden bepaald.

Buurtbus
De buurtbus is een kleine bus die gedurende een beperkte bedieningstijd volgens een vaste dienstregeling rijdt. Door de inzet van vrijwilligers en het rijden met kleine bussen zijn de exploitatiekosten beperkt. Eind 2004 reden er in Gelderland 21 buurtbussen, in 2005 komen er in totaal 4 nieuwe bij. Heteren-Kesteren (lijn 237) en Tiel-Waardenburg (lijn 248) rijden al. Per december gaat de buurtbus ook rijden tussen Didam en 's-Heerenberg (lijn 196) en tussen 's-Heerenberg en Megchelen (lijn 197).

Scholierenlijnen
Naast het 'reguliere' openbare vervoer zijn er in Gelderland 37 lijnen die specifiek gericht zijn op vervoer voor scholieren. Bij recente aanbestedingen heeft de provincie geen eisen gesteld aan scholierenlijnen. Op dit moment neemt de provincie als opdrachtgever het merendeel van de kosten van deze lijnen voor haar rekening. In het kader van de herijking van de Netwerknota, waarin de provincie haar beleid voor het openbaar vervoer heeft beschreven, formuleert Gelderland nu beleidsuitgangspunten voor scholierenvervoer.

Regionale spoorlijnen
Tussen 2000 en 2004 is het aantal reizigers dat van de regionale spoorlijnen gebruikmaakt, gestegen met 11%. Het gaat hier om spoorlijnen die in beheer zijn van de provincie. De punctualiteit van de treindienst Arnhem-Winterswijk is lager dan het gemiddelde van 90%. Het intensieve gebruik op het traject Arnhem-Doetinchem is een mogelijke verklaring voor deze lagere punctualiteit. Daartegenover staat juist een verbetering van de punctualiteit op de treindiensten Arnhem-Tiel, en vooral Ede/Wageningen-Amersfoort.



Provincie Gelderland