Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
12 december 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG2005/3132/19707
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2050603380
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Bijgaand doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Verdaas over het gat in een geluidsscherm langs de A13 ter hoogte van de Delfsgauwseweg.

Herinnert u zich uw antwoord op Kamervragen over de omvorming van Rijkswaterstaat tot batenlastendienst?

Ja.

Wat zijn de uitkomsten van het onderzoek dat eind september afgerond zou zijn?

Het onderzoek is later aangevangen in verband met de afwikkeling van het onder-zoekscontract en met de daaropvolgende meteorologische omstandigheden. Er kan alleen gemeten worden bij droog en windstil weer. De eerste meting heeft op

22 november 2005 plaatsgevonden en zal nog worden gevolgd door een tweede.

De voorlopige uitkomsten geven aan dat het scherm bij de Vinex-locatie Delfgauw functioneert zoals het voor de nieuwbouwwoningen bedoeld is. Uit de metingen is gebleken dat de onderbreking nagenoeg geen nadelige invloed heeft op deze woningen. Het scherm is niet bedoeld voor de bestaande woningen die deels vlakbij deze onderbreking op korte afstand van de A13 langs de Delftsestraatweg staan.

Toch profiteren ook deze woningen voor een deel van het scherm. Om het geluid-niveau nabij deze woningen verder te verminderen is het dichtzetten van het gat


- dat 150 m2 beslaat - wel zinvol.

Kunt u het onderzoeksrapport naar de Kamer sturen?

Zodra het definitieve onderzoeksrapport afgerond is, zal ik het aan u toezenden. Wanneer zich tijdig de meteorologische condities voordoen die geschikt zijn voor de tweede meting, zal het rapport in december gereed zijn.

Is er volgens de bestaande normen sprake van geluidshinder als gevolg van het ontbreken van een deel van het geluidsscherm langs de A13 ten hoogte van de Delfgauwseweg?


1. Uit het definitieve onderzoek zal moeten blijken of sprake is van een sanerings-situatie in de zin van de Wet geluidhinder, als gevolg van het wegverkeer op de A13.


1. Welke maatregelen worden genomen om dit gat te dichten? Wanneer zullen deze maatregelen worden uitgevoerd?


1. Saneringssituaties zijn de verantwoordelijkheid van de gemeente. Met het inzicht dat het door mij uitgevoerde onderzoek oplevert, kan de gemeente (in dit geval de gemeente Pijnacker-Nootdorp) zelf bepalen welke maatregelen zij wil nemen en wanneer. De gemeente zal daarbij in overleg treden met de wegbeheerder RWS, onder andere over de benodigde verkeersmaatregelen.

Welke kosten zijn hier mee gemoeid?


1. De kosten van het volledig afsluiten van het gat bedragen naar schatting circa

E 0,2 mln. De gemeente Pijnacker-Nootdorp kan dit bedrag als saneringssubsidie aanvragen bij het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs