Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
afscheid van de voorzitter van de Nationale Havenraad Arie van der Hek in
Den Haag
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Beste Arie, dames en heren,
Arie, ga er maar voor zitten, ik ga veel aardige dingen over je
zeggen. Maar alles wat ik hier zeg, komt recht uit mijn hart, is
oprecht en niet gekleurd door valse sentimenten. Eigenlijk precies
zoals ik jou zou kunnen karakteriseren: recht door zee, maar niet
polariserend, een doener, maar ook een denker, een bruggenbouwer, maar
ook iemand die zijn heel eigen weg kan gaan.
Je bent een bestuurlijk zwaargewicht, maar absoluut niet regentesk.
Een man van de praktijk. Een man met enorm veel bestuurlijke bagage:
politiek en bestuurlijk binnen het bedrijfsleven, de onderwijswereld
en natuurlijk binnen het nationaal overlegorgaan zeehavens: de
Nationale Havenraad.
In al je functies heb je al deze eigenschappen toegepast, zeker ook in
je functie als voorzitter van de Nationale Havenraad. De functie waar
je vandaag afscheid van neemt.
Dames en heren,
Ik ga nu een stukje tekst uit de toelichtende nota citeren bij de
totstandkoming van de Havenraad. Mogelijk wat saai ambtelijk jargon,
mar u bent wel wat gewend denk ik zo. Ik citeer: `De Nederlandse
zeehavengebieden vormen een der belangrijkste troeven die Nederland
ter beschikking heeft voor het behoud en de versterking van
werkgelegenheid en welvaart van de bevolking. De Regering heeft,
gezien de hiervoor geschetste overwegingen, behoefte aan een deskundig
orgaan met een overlegfunctie, dat zich kan richten op zowel de
algemene beleidslijnen, voor zover van belang voor zeehavenzaken, als
op afzonderlijke zeehavenaangelegenheden van nationaal belang.'
Einde citaat. Ik benadruk dat woord nationaal. Want dat uitgangspunt
heeft Arie altijd scherp op zijn netvlies gehouden. Het was je
belangrijkste troef. En die kaart heb je de afgelopen zes jaar
gespeeld. Daar ben je niet op nat gegaan, want met die troefkaart heb
je veel slagen binnengehaald.
Je had één belangrijk doel voor ogen als voorzitter: een betere
samenwerking tussen Nederlandse havens. Echt een thema dat je na aan
het hart ligt en bovenaan je agenda stond.
Meer samenwerking in plaats van concurrentie tussen de Rotterdamse en
de Amsterdamse haven. Bovenaan jouw palmares staat de samenwerking
tussen onze nationale havens die in jouw bestuursperiode is
ontstaan. Je hebt deze samenwerking vanuit de Havenraad onvermoeibaar
aangejaagd en gestimuleerd. Met resultaat dus. Op dit moment is er een
goede samenwerking tussen Rotterdam en Amsterdam en onze andere havens
zonder dat we een gezonde concurrentiestrijd uit het oog verliezen.
Samenwerking op verschillende terreinen zoals promotie, security en
ict betekent winst voor alle partijen. Essentiële winst in de
moordende mondiale concurrentie tussen internationale havens. Onze
havens kunnen door samenwerking efficiënter en slagvaardiger opereren.
Samenwerking is - behalve capaciteit en kwaliteit - een van de troeven
die onze havens moeten uitspelen. En net als Arie die de belangen van
álle havens voorstond, ben ik óók een minister voor álle havens! Dat
is mijn havenvisie, en daar ben ik altijd open en eerlijk in geweest.
Een sterke markt functioneert het beste door een sterke overheid die
op nationaal en op Europees niveau de juiste randvoorwaarden schept en
keuzes maakt! Van een dergelijk beleid profiteren álle havens!
Arie van der Hek pleitte niet alleen voor meer samenwerking hij bracht
het zelf ook in de praktijk. Ik heb persoonlijk die open en goede
samenwerking mogen ervaren bij het totstandkomen van de vorig jaar
verschenen en lang verwachte nota Zeehavens: `ankers van de
economie'. En al deelden we niet altijd dezelfde visie over welke weg
we moesten bewandelen, ons gezamenlijke doel - krachtige, dynamische
en concurrerende Nederlandse havens - bleef te allen tijde recht
overeind staan.
De bemiddelende gaven van Arie uitten zich met name in een loodzwaar
dossier. U voelt hem al aankomen: het loodsendossier.
Gedurende het gehele voorzitterschap van Arie heeft het loodsendossier
prominent gespeeld. Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit;
abstract beleid dat zo snel mogelijk van papier naar praktijk vertaald
moest worden.
Partijen in de Monitorcommissie kwamen er niet uit. Arie bemiddelt en
komt met een plan: een langdurige concessie aan het Loodswezen om de
problemen in de tijd op te lossen. Uiteindelijk gaan alle partijen
akkoord. Kortom: mede door het sublieme loodsen en laveren van Arie
rond bestuurlijke klippen, stroomversnellingen en lastige
havennaderingen, zijn we nu dan eindelijk in rustiger vaarwater
gekomen. Goed, we hebben hier en daar wat stormschade, maar toch een
behouden aankomst!
Na zes jaar voorzitterschap stapt Arie van der Hek op als voorzitter.
Een ongelooflijke hoeveelheid evaring, kennis en bevlogenheid
vertrekt. Ik denk dat de havens een `gedreven' voorman gaan missen. Je
hebt je `virtuele' opvolger al meegegeven in een interview met
Nieuwsblad Transport dat het `eeuwigdurende thema van de onderlinge
samenwerking' hoog op zijn of haar agenda moet blijven staan.
Samenwerking moet verankerd zijn in ieders agenda!
Arie, vaak waren we het eens, soms waren we het oneens. En al
verschilden we op bepaalde punten wel eens van inzicht - toch
waardeerde ik te allen tijde je kritische bevlogenheid en oprechte
inzet, met name voor de `kleinere' havens.
Je afscheid als voorzitter van de Havenraad is nu een feit. Of je het
écht rustiger aan gaat doen, durf ik te betwijfelen. Iemand met jouw
drive kan niet stil zitten. En dat is maar goed ook, want heel veel
organisaties - bedrijven, overheden en andere kunnen jouw bestuurlijke
kennis goed gebruiken. Maar misschien heb ik het wel mis, en pak je
een goed boek en draai je een mooie cd op je cd-speler.
Arie, als blijk van je jarenlange inzet mag ik je nu een - ik mag wel
zeggen - zeer toepasselijk cadeau aanbieden.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat