Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Herstart krijgt thuiszitters weer naar school

Op 9 december 2005 ontvangt minister Van der Hoeven van Onderwijs Cultuur en Wetenschap het eindverslag van het eerste projectjaar Herstart. Het project Herstart is in opdracht van de minister opgezet met als doel om scholieren die langere tijd thuis zitten, weer naar school te laten gaan. Veelal gaat het om kinderen met gedragsproblemen of met een moeilijke thuissituatie. Herstart verzorgde voor ruim 500 thuiszitters in het hele land een individueel programma. Het grootste deel van deze groep heeft het programma met succes doorlopen en is daadwerkelijk geplaatst op een passende school. Projectleider Désirée Kwant van de Regionale Expertise Centra Cluster 4 heeft het verslag getiteld met de titel Ze gaan weer naar school! aan de minister van OCW overhandigd.

Herstart startte in 2004 en werd opgezet voor de proefperiode van één jaar. Directe aanleiding voor het project was een melding over een grote groep thuiszitters. Het ging om minstens 150 leerlingen, mogelijk zelfs honderden. Eind 2003 verzocht de minister de WEC-Raad, de vereniging voor het speciaal onderwijs, om deze thuiszittersproblematiek in kaart te brengen en aan te pakken. De minister verstrekte projectsubsidie en de Regionale Expertise Centra Cluster 4, onderdeel van de WEC-Raad, voerden de opdracht uit.

Thuiszitters zijn doorgaans niet de makkelijkste leerlingen. Niet zelden zijn het kruitvaatjes met een flinke dosis woede en agressie. Dikwijls is er sprake van verwaarloosde (psychiatrische) problematiek. Om deze leerlingen weer naar school te krijgen, is meer nodig dan een bezoek van de leerplichtambtenaar en de dreiging van een proces-verbaal voor de ouders of verzorgers. Herstart benadert de thuiszitters anders. De nadruk ligt niet op verplichting en het onderwijzen van kennis, maar op het weer in gesprek komen met een leerling over de toekomst.

Voor iedere leerling werd een individueel programma opgesteld dat aansloot bij capaciteiten, niveau en interesses van de leerling. Het programma van 13 weken was zodanig opgebouwd dat de leerling weer geleidelijk kon wennen aan het weer naar school gaan. In de eerste week ging een leerling bijvoorbeeld drie ochtenden naar school, in de tweede week drie hele dagen en vanaf de derde week de hele week. De ouders/verzorgers werden actief bij het Herstart-traject betrokken. Vooraf moesten zij een contract tekenen waarin ze onder andere akkoord gaven op het laten indiceren van hun zoon of dochter. Daarmee kon van iedere leerling bepaald worden of hij of zij in aanmerking zou komen voor speciaal onderwijs. Zo werd voor iedere leerling duidelijkheid geschapen en kon met de indicatie in de hand, een passende onderwijsplaats gevonden worden.

Herstart is afgesloten in april 2005 en heeft inmiddels een vervolg gekregen in Herstart II. Het blijkt dat Herstart in een behoefte voorziet: leerlingen die langdurig thuis zaten, gaan weer naar school. Eén van de aanbevelingen uit het verslag is om van het project een structurele voorziening te maken.

--------- Einde bericht ----------