Ingezonden persbericht


Persbericht
12 december 2005

NEDERLANDSE TOPMANAGERS MEEST POSITIEF OVER TOEKOMSTIGE UITBREIDING EU

Sterkste economische groei verwacht in Polen


* Bijna de helft (45%) van de Europese topmanagers noemt Polen als een van de Europese landen dat zich de komende drie jaar op economisch vlak het sterkst zal ontwikkelen
* 49% van de Nederlandse managers is positief over verdere uitbreiding EU
* Duitsland is het meest in balans wat betreft de economische concurrentiepositie en maatschappelijke verantwoordelijkheid (volgens 29% van de Europese managers), gevolgd door Zweden (26%)
* 37% van de Europese managers vindt dat de WHO zich voornamelijk moet richten op de ontwikkeling van de minst ontwikkelde landen

Dit zijn enkele van de bevindingen van de 15de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1459 Europese topmanagers zijn geïnterviewd over een reeks zaken die van invloed zijn op het Europese bedrijfsleven. Het onderzoek biedt inzicht in factoren die belangrijk zijn voor zakelijke beslissers in Europa en de rest van de wereld.

Net zoals vorig jaar is Polen het land dat de komende drie jaar de sterkste economische groei laat zien; 45% van de Europese topmanagers noemt Polen op de vraag welke Europese landen het beste groeiperspectief zullen laten zien. Belgische managers verwachten het meest van Polen, maar liefst 64% van hen noemt dit land. Nederlandse managers zijn ook positief over Polen (50%) ten opzichte van het Europese gemiddelde van 45%. Als tweede noemen de Europese managers Tsjechië (27%). Nederland eindigt hier laag op 4%, terwijl ons buurland Duitsland wel opvallend hoog scoort met 20%.

Uitbreiding Europese Unie

In vergelijking met hun Europese collega's, zijn Nederlandse managers (49%) het sterkst overtuigd van het feit dat er geen rem hoeft te zitten op de uitbreiding van de EU. De gemiddelde score van alle Europese managers hierop is 36%. De Franse managers zijn hier met 21% het minst van overtuigd. Daarnaast zijn topmanagers uit Frankrijk (28%) en België (29%) het meest overtuigd dat de Europese Unie met 25 lidstaten niet verder moet groeien. 9% van de Europese managers is van mening dat Turkije niet tot de Europese Unie mag toetreden. In Nederland vindt slechts 3% van de ondervraagde managers dit.

Balans economische concurrentiepositie en maatschappelijke verantwoordelijkheid Onze zuider- en oosterburen zijn zeer positief over Nederland wanner het gaat over een land met een goede balans tussen de economische concurrentiepositie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. 20% van de Belgische en 24% van de Duitse managers noemt Nederland als goed voorbeeld. Nederlandse managers plaatsen hun eigen land op de eerste plaats met 55% en noemen daarna Zweden (27%). Duitsland wordt door de Europese managers gemiddeld het meest genoemd (30%) als land dat het beste in balans is als het gaat om bovengenoemde aspecten, het Verenigd Koninkrijk staat op de tweede plaats (26%); Frankrijk en Zweden delen met 22% de derde plaats. Echter, Zweden staat op de tweede plaats na Duitsland, als de keuze voor het eigen land niet in de resultaten wordt meegeteld. Met name de Nederlandse (55%) en Britse (48%) managers kiezen hun eigen land het meeste. Italiaanse managers blijven bescheiden, slechts 10% van hen noemt Italië.

Meer aandacht voor minst ontwikkelde landen

Volgens de meeste Europese managers moet de Wereldhandelsorganisatie (WHO) zich bij de volgende onderhandelingen voornamelijk richten op de verdere ontwikkeling van de minst ontwikkelde landen (37%). Daarnaast vinden de ondervraagden dat vooral de vereenvoudiging en overeenstemming van douaneprocedures hoog op de agenda geplaatst moeten worden (29%). Nederlandse managers vinden de vereenvoudiging van douaneprocedures het belangrijkst (30%), gevolgd door de ontwikkeling van de minst ontwikkelde landen (27%) en onderhandelingen over liberalisering van diensten (27%).

Noot aan de redactie


1. Voor de vijftiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.459 topmanagers van de 15.000 belangrijkste ondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 12 september en 9 november 2005.


2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (252), Italië (250), Nederland (101), Spanje (252) en Verenigd Koninkrijk (254). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,01 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt 2.200. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.


3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de vijftiende editie zijn beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor UPS Europe Business Monitor werd gemaakt.


4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de laatste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.


5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 14.1 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 407.200 medewerkers in dienst en had in 2004 een omzet van meer dan USD 36.6 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS). Meer informatie over het bedrijf vindt u op het internet onder www.ups.com.

Indien u meer informatie over het onderzoek wenst, kunt u contact opnemen met:

Ilse de Sain of Inge van Langelaar bij Edelman

Ilse.desain@edelman.com of Inge.vanlangelaar@edelman.com

Tel. 023 554 20 30