Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Gouda/Düsseldorf/Phoenix, 12 december 2005

AM Development wint ICSC Full Design Award

Duits winkelcentrum Kamp-Promenade bekroond met de belangrijkste designprijs in winkelcentrumsector

Het winkelcentrum Kamp-Promenade in het Duitse Osnabrück, ontwikkeld door AM Development Germany GmbH, heeft in de jaarlijkse International Design and Development Awards competitie van de International Council of Shopping Centers (ICSC) de Full Design Award gewonnen. Deze onderscheiding is toegekend binnen de categorie Kleine Winkelcentra, waar Kamp-Promenade verkozen werd boven projecten in Griekenland en Japan. De ICSC maakte de winnaars van zijn 29ste jaarlijkse competitie bekend in Phoenix, Arizona.

Kamp-Promenade heeft een Design and Development Award for Innovative Design and Development of a New Project ontvangen. Het opvallende ontwerp van Kamp- Promenade omspant verschillende gebouwen rond een centraal plein en combineert winkel- en kantoorruimte met een ondergrondse parkeergarage. Het centrum, gelegen in het hart van Osnabrück, creëert een multifunctionele ruimte met een grote verscheidenheid aan kantoor-, winkel- en vrijetijdsmilieus en sluit goed aan bij de lappendeken van straten en pleinen die kenmerkend is voor deze oude stad. Het winkelgedeelte van Kamp-Promenade telt veel befaamde detaillisten en vult het bestaande winkelaanbod in de stad goed aan. De mix aan winkels en het bijzondere ontwerp geven tezamen een nieuwe impuls aan de economische wederopbloei van Osnabrück. Kamp-Promenade voegt nieuw elan aan de binnenstad toe en versterkt Osnabrücks positie als belangrijkste winkelbestemming van zijn regio. Kamp- Promenade is eigendom van WestInvest Gesellschaft für Investmentfonds mbH. De architecten van dit project waren T + T Design (concept), Gerd Lindermann + Partner en Architekten BDA. Het bruto verhuurbaar oppervlak omvat 15.730 m2, bestaande uit 24 winkeleenheden op 2 niveaus. Het centrum is in juni 2004 geopend.

Tweede Full Design Award
Arnold de Haan, chief operating officer van AM, toonde zich verguld met de ICSC- onderscheiding voor Kamp-Promenade.
"In al onze binnenstadprojecten streven wij ernaar om winkelruimte in het stadscentrum te integreren. Wij geven het stratenpatroon via innovatieve architectuur een nieuwe vorm, inspireren ook andere vastgoedeigenaren tot investeringen en brengen op die wijze een snelle vernieuwing van het complete voetgangersgebied tot stand. Bij Kamp-Promenade is dit bijzonder goed gelukt. Het centrum was in april al

de Europese Award van de ISCS ten deel gevallen en met de toekenning van de mondiale onderscheiding van deze organisatie is onze expertise opnieuw wereldwijd erkend. AM wint de Full Design Award voor de tweede maal op rij, want in 2004 kreeg Almada Forum in Lissabon de hoogste eer. Eens te meer blijkt onze benadering van design en development een beproefd exportproduct te zijn. AM ontwikkelt momenteel in circa vijftien landen winkelcentra en stadsvernieuwingsprojecten, die allemaal hun eigen bijzondere ervaring en duurzame waardegroei opleveren."

Kracht
De winnaars van dit jaar zijn geselecteerd uit een groot aantal inschrijvingen. Het aantal finalisten bedroeg 26, waaronder zich 8 winkelcentra uit Europa bevonden. Deelnemende Europese landen in de competitie van dit jaar waren Duitsland, Nederland, België, Polen, Portugal, Spanje, Griekenland en Turkije. Sinds de ICSC in 1977 met de International Design and Development Awards competitie begon, kent de organisatie op zowel mondiaal als Europees niveau prijzen toe aan projecten van uitmuntende kwaliteit. Er worden niet alleen onderscheidingen uitgereikt voor nieuwe winkelruimte, maar ook voor het uitbreiden of herontwikkelen van bestaande projecten. Ermine Amies, Managing Director van ICSC Europa, zag het als volgt: `Het succes van Europeanen in de jaarlijkse mondiale competitie illustreert de kracht van zowel zakelijke aanpak als ontwerp.'

ICSC
De International Council of Shopping Centers, dat in 1957 werd opgericht, is de belangrijkste mondiale beroepsvereniging voor de winkelcentrumindustrie. Onder de meer dan 50.000 leden van de organisatie, die uit 80 landen afkomstig zijn, bevinden zich eigenaren van winkelcentra, projectontwikkelaars, managers, marketingspecialisten, investeerders, detaillisten, makelaars en ook wetenschappers en overheidsfunctionarissen.

Profiel AM
AM NV (voorheen Amstelland MDC) is op Europese schaal actief in de ontwikkeling van stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren(parken). AM heeft projecten in voorbereiding en in uitvoering in onder meer Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië, Hongarije, Polen en Turkije.
Als beursgenoteerde onderneming (Euronext Amsterdam, AMX Index), met
1,25 miljard aan bedrijfsopbrengsten en een nettoresultaat uit voortgezette activiteiten van 64 miljoen in 2004 (IFRS), bekleedt zij een vooraanstaande positie in de markten waarin zij opereert.
De projecten van AM zijn toegesneden op de leefstijlen van de consument en respecteren en versterken de lokale cultuur. Deze projecten hebben wereldwijd erkenning verworven met prestigieuze internationale prijzen (MIPIM, ICSC en ULI) voor onder meer de Kalvertoren en het kantoor Forum (Amsterdam), het Beursplein

(Rotterdam), het Statenplein (Dordrecht), Regenboog Park (Tilburg), Kamp Promenade (Osnabrück), Armazens do Chiado en Almada Forum (Lissabon).