Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Gouda/Düsseldorf/Phoenix, 12 december 2005
AM Development wint ICSC Full Design Award
Duits winkelcentrum Kamp-Promenade bekroond met de
belangrijkste designprijs in winkelcentrumsector
Het winkelcentrum Kamp-Promenade in het Duitse Osnabrück, ontwikkeld door AM
Development Germany GmbH, heeft in de jaarlijkse International Design and
Development Awards competitie van de International Council of Shopping Centers
(ICSC) de Full Design Award gewonnen. Deze onderscheiding is toegekend binnen de
categorie Kleine Winkelcentra, waar Kamp-Promenade verkozen werd boven
projecten in Griekenland en Japan. De ICSC maakte de winnaars van zijn 29ste
jaarlijkse competitie bekend in Phoenix, Arizona.
Kamp-Promenade heeft een Design and Development Award for Innovative Design and
Development of a New Project ontvangen. Het opvallende ontwerp van Kamp-
Promenade omspant verschillende gebouwen rond een centraal plein en combineert
winkel- en kantoorruimte met een ondergrondse parkeergarage. Het centrum,
gelegen in het hart van Osnabrück, creëert een multifunctionele ruimte met een grote
verscheidenheid aan kantoor-, winkel- en vrijetijdsmilieus en sluit goed aan bij de
lappendeken van straten en pleinen die kenmerkend is voor deze oude stad.
Het winkelgedeelte van Kamp-Promenade telt veel befaamde detaillisten en vult het
bestaande winkelaanbod in de stad goed aan. De mix aan winkels en het bijzondere
ontwerp geven tezamen een nieuwe impuls aan de economische wederopbloei van
Osnabrück. Kamp-Promenade voegt nieuw elan aan de binnenstad toe en versterkt
Osnabrücks positie als belangrijkste winkelbestemming van zijn regio. Kamp-
Promenade is eigendom van WestInvest Gesellschaft für Investmentfonds mbH. De
architecten van dit project waren T + T Design (concept), Gerd Lindermann + Partner
en Architekten BDA. Het bruto verhuurbaar oppervlak omvat 15.730 m2, bestaande uit
24 winkeleenheden op 2 niveaus. Het centrum is in juni 2004 geopend.
Tweede Full Design Award
Arnold de Haan, chief operating officer van AM, toonde zich verguld met de ICSC-
onderscheiding voor Kamp-Promenade.
"In al onze binnenstadprojecten streven wij ernaar om winkelruimte in het
stadscentrum te integreren. Wij geven het stratenpatroon via innovatieve architectuur
een nieuwe vorm, inspireren ook andere vastgoedeigenaren tot investeringen en
brengen op die wijze een snelle vernieuwing van het complete voetgangersgebied tot
stand. Bij Kamp-Promenade is dit bijzonder goed gelukt. Het centrum was in april al
de Europese Award van de ISCS ten deel gevallen en met de toekenning van de
mondiale onderscheiding van deze organisatie is onze expertise opnieuw wereldwijd
erkend. AM wint de Full Design Award voor de tweede maal op rij, want in 2004 kreeg
Almada Forum in Lissabon de hoogste eer. Eens te meer blijkt onze benadering van
design en development een beproefd exportproduct te zijn. AM ontwikkelt momenteel
in circa vijftien landen winkelcentra en stadsvernieuwingsprojecten, die allemaal hun
eigen bijzondere ervaring en duurzame waardegroei opleveren."
Kracht
De winnaars van dit jaar zijn geselecteerd uit een groot aantal inschrijvingen. Het
aantal finalisten bedroeg 26, waaronder zich 8 winkelcentra uit Europa bevonden.
Deelnemende Europese landen in de competitie van dit jaar waren Duitsland,
Nederland, België, Polen, Portugal, Spanje, Griekenland en Turkije.
Sinds de ICSC in 1977 met de International Design and Development Awards competitie
begon, kent de organisatie op zowel mondiaal als Europees niveau prijzen toe aan
projecten van uitmuntende kwaliteit. Er worden niet alleen onderscheidingen
uitgereikt voor nieuwe winkelruimte, maar ook voor het uitbreiden of herontwikkelen
van bestaande projecten. Ermine Amies, Managing Director van ICSC Europa, zag het
als volgt: `Het succes van Europeanen in de jaarlijkse mondiale competitie illustreert
de kracht van zowel zakelijke aanpak als ontwerp.'
ICSC
De International Council of Shopping Centers, dat in 1957 werd opgericht, is de
belangrijkste mondiale beroepsvereniging voor de winkelcentrumindustrie. Onder de
meer dan 50.000 leden van de organisatie, die uit 80 landen afkomstig zijn, bevinden
zich eigenaren van winkelcentra, projectontwikkelaars, managers,
marketingspecialisten, investeerders, detaillisten, makelaars en ook wetenschappers
en overheidsfunctionarissen.
Profiel AM
AM NV (voorheen Amstelland MDC) is op Europese schaal actief in de ontwikkeling van
stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren(parken). AM heeft projecten
in voorbereiding en in uitvoering in onder meer Nederland, België, Frankrijk,
Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië, Hongarije, Polen
en Turkije.
Als beursgenoteerde onderneming (Euronext Amsterdam, AMX Index), met
1,25 miljard aan bedrijfsopbrengsten en een nettoresultaat uit voortgezette
activiteiten van 64 miljoen in 2004 (IFRS), bekleedt zij een vooraanstaande positie in
de markten waarin zij opereert.
De projecten van AM zijn toegesneden op de leefstijlen van de consument en
respecteren en versterken de lokale cultuur. Deze projecten hebben wereldwijd
erkenning verworven met prestigieuze internationale prijzen (MIPIM, ICSC en ULI) voor
onder meer de Kalvertoren en het kantoor Forum (Amsterdam), het Beursplein
(Rotterdam), het Statenplein (Dordrecht), Regenboog Park (Tilburg), Kamp Promenade
(Osnabrück), Armazens do Chiado en Almada Forum (Lissabon).